En dat is drie: Tektro E-Drive 9 aandrijving voor e-bikes

Conway eerste fietsmerk met nieuwe aandrijfgroep

Tektro introduceert met zijn derde groep een 9-speed groep specifiek voor e-bikes: de E-Drive 9, en de Duitse fietsfabrikant Conway pakt er als eerste mee uit. Onlangs brachten we je na een duurtest nog onze bevindingen van de TR12-groep van TRP Cycling (onderdeel van Tektro) en speculeerden dat er naast de DH7 en TR12 nog veel meer in de pijplijn zou zitten. Nu pakt de Taiwanese firma onder de Tektro-merknaam inderdaad door. E-Drive 9 biedt met 9 stalen kransen meer robuustheid. En bij de derailleur zien we meteen een flinke wijziging ten opzichte van de DH7 en TR12. Het nieuws onderstreept dus dat de firma flinke ambities heeft. Wat ons betreft genoeg reden om in de details te duiken, waarbij we zelfs nog een vierde groep ontdekken (!).

Tektro E-Drive 9 groep

Om maar meteen met die naam te beginnen; E-Drive 9 is dus gelanceerd onder de naam ‘Tektro’. Terwijl de DH7 en TR12-shifters en -derailleurs voor het high-end offroad-segment onder de vlag van TRP Cycling op de markt zijn gezet. TRP staat voor Tektro Racing Products. De Taiwanese fabrikant gebruikt verschillende merknamen voor verschillende marktsegmenten. E-Drive 9 is specifiek ontworpen voor e-bikes. Misschien niet het segment dat je dromen domineert, maar toch is het nieuws interessant. Want uiteindelijk zit voor fabrikanten dáár de grote omzet, waarmee de mogelijkheden gecreëerd worden om ook voor het highend-segment met leuk speelgoed te komen.

Duitse fietsfabrikant Conway werd bij de ontwikkeling betrokken en is de eerste die de nieuwe E-Drive 9 aandrijfonderdelen monteert op zijn Cairon e-bikes, waarover onder dit artikel kort wat meer.

Er zijn meteen twee dingen die opvallen bij Tektro’s E-drive 9-groep: de derailleur wijkt op een cruciaal punt af van de TRP-exemplaren én Tektro levert E-Drive 9 inclusief cassette.

Eigen cassette met maar 9 kransen

Moesten we bij onze duurtest van de TR12 nog teruggrijpen op een cassette van de concurrent, bij de E-Drive 9 lanceert Tektro zijn eerste eigen cassette. En zoals de naam weggeeft, telt-ie ‘maar’ 9 kransen. Slijtage van ketting en cassette is namelijk hét grootste probleem bij fietsen met trapondersteuning. Shimano lanceerde daarom ook al de specifieke Linkglide e-bike-onderdelen, waarbij dikkere kransen en sterkere kettingen alles duurzamer moeten maken. En ook Sram heeft met EX1 specifieke, meer slijtvaste e-mountainbike-onderdelen in huis, waaronder een geheel stalen 8-speed cassette.

Tektro E-Drive 9-speed cassette

Tektro’s e-bike groep is gebaseerd op een 9-speed cassette. Vanwege de trapondersteuning zijn kleine sprongen niet per se nodig. Zodoende kan de levensduur van deze cassette – met een relatief breed bereik van 418% – middels dikkere, in staal uitgevoerde kransen een stuk gerekt worden.

Maar waar Shimano 10 en zelfs 11 kransen aanbiedt, houdt Tektro het er bij 9. Het hele idee is namelijk dat op veel e-bikes je vanwege de trapondersteuning niet zulke kleine stappen nodig hebt. Met de verzetten 11, 13, 16, 20, 24, 28, 34, 40, 46 heeft de 9-speed cassette alsnog een totaalbereik van 418%. Dat is volgens Tektro voldoende voor alles van trekkingbikes tot mountainbikes in combinatie met elektrische trapondersteuning.

De CS-M350-9 cassette is geheel vervaardigd uit staal, waarbij de kransen individueel gestansd en vervolgens (deels) aan elkaar geklonken zijn. De onderste 3 kransen zijn los, zodat ze makkelijk te wisselen zijn, aldus het persbericht. Met 545 gram is-ie niet echt licht, maar dat is in dit marktsegment niet het voornaamste aspect. De cassette past op een reguliere Shimano HG-driver – de meest generieke cassette-driver op de markt.

Tektro E-Drive 9 horizontale derailleur

De derailleur is in onze optiek het meest opvallende aan E-Drive 9. Want in tegenstelling tot wat we bij de TRP DH7 en TR12 zagen, heeft Tektro de parallellogram bij de E-Drive 9 (kortweg ED9) derailleur rechtop gezet. Oftewel; het p-gewricht beweegt alleen nog horizontaal. Zoals we tijdens de duurtest van de TR12 onlangs nog uiteenzette, is die constructievorm dé sleutel naar een licht(er) te bedienen derailleur in combinatie met een clutch. Dat hebben ze bij Tektro/TRP dus, in navolging van de DH7 en TR12 derailleurs, duidelijk begrepen. En dat geeft op zijn beurt weer te denken over opvolgende modellen uit de stal van TRP…

Tektro E-Drive 9 – ED9 RD-M350 derailleur

Bij de ED9-derailleur heeft Tektro het parallellogram rechtopgezet. Deze constructie heeft als groot voordeel dat de actuatiekabel geen tegenwerking ondervindt van het wrijvingskoppel dat in de clutch (demper/rem) van de kettingkooi ontstaat. Deze ED9-derailleur zou dus lichter moeten schakelen dan de TRP DH7- en TR12-exemplaren.

Tektro levert de ED9-derailleur in twee varianten. Eén mét, en één zonder clutch. De clutch – een rem in het scharnier van de kettingkooi die het klapperen van de ketting tegen moet gaan – is in de kern identiek aan de versie die je bij de DH7 en TR12-derailleurs vind en werkt dus op basis van pallen. Maar bij de ED9 is deze niet verstelbaar. Het persbericht meldt niet of-ie een aan/uit-knop heeft, maar het lijkt ons logisch dat die er wel eens is met oog op gemakkelijke wielwissels.

De Tektro ED9 RD-M350 mét clutch weegt 361 gram, terwijl de RD-T350 zónder clutch 344 gram op de weegschaal brengt. Beide derailleurwieltjes hebben 12 tanden; over het type lagering rept het persbericht niet. De kettingkooi, tot slot, is gestanst uit staal.

Tektro ED9 - RD-T350 – E-Drive 9 groep

Tektro levert de ED9 derailleur ook zónder clutch.

Tektro E-Drive 9 shifter

Opvallend is dat de E-Drive 9 shifter een stuk compacter oogt dan de 12-speed TR12. Dat ligt niet zo zeer aan het gegeven dat er 3 ‘klikjes’ minder zijn, maar omdat de constructie en werking anders is. Bij de TR12 (en DH7) shifter beweegt het kleinste hendeltje rechtlijnig, terwijl alleen de grote hendel roteert. Bij de E-Drive 9 shifter roteren beide hendels. In die zin is het dus een stuk minder uitgesproken en uniek dan de highend-varianten onder de TRP-vlag.

Tektro E-Drive 9 ED9 shifter

In tegenstelling tot de unieke rechtlijnig bewegende kleine hendel bij de DH7 en TR12-shifters, bewegen beide hendels bij de ED9-shifter rond een scharnierpunt. Je kan tot 3 kransen in één keer opschakelen.

Oók opvallend is dat bij Tektro je tot 3 kransen in één keer laat opschakelen (naar grotere krans). Concurrenten limiteren dat vaak tot maar 1 krans per rotatie van de schakelhendel, om zo de ketting en cassette wat minder extreem te belasten wanneer de rijder met volle trapondersteuning van verzet wisselt.

Specificaties Tektro E-Drive 9

Tektro ED9-derailleur

  • Model: RD-M350 (met clutch), RD-T350 (zonder clutch);
  • Versnellingen: 9 speed;
  • Maximale krans: 46 tanden;
  • Clutch: Pallen-vrijloop (RD-M350);
  • Gewicht:
    • RD-M350: 361 gram;
    • RD-T350: 344 gram;
  • Derailleurwieltjes: kunststof, 12 tanden;
  • Kettingkooi: staal.

Tektro ED9-shifter

  • Model: SL-M350-9R;
  • Versnellingen: 9 speed;
  • Maximaal aantal opschakelingen: 3;
  • Gewicht; 105 gram
  • Constructie: aluminium, PA6 (nylon) en staal.

Tektro ED9-cassette

  • Model: CS-M350-9;
  • Versnellingen: 9 speed;
  • Bereik: 11-46t (418%);
  • Vertanding: 11, 13, 16, 20, 24, 28, 34, 40, 46;
  • Constructie: staal, gestanst;
  • Gewicht: 545 gram.

Niet los leverbaar

Tektro werkte bij de totstandkoming van deze groep nauw samen met de Duitse fietsfabrikant Conway. Conway monteert Tektro E-Drive 9 op diverse Cairon e-bikes en is daarmee de eerste fabrikant die met de nieuwe Taiwanese groep op de markt komt. Tektro geeft bovendien aan dat ED9-groep alleen via fietsfabrikanten aangeboden wordt. Prijzen van individuele componenten zijn dan ook niet medegedeeld. De Conway Cairon-modellen met de Tektro-groep zijn vanaf februari 2022 beschikbaar.

Conway Ciaron S 5.0

Conway is de eerste – en op dit moment nog enige – die de Tektro E-Drive 9 groep levert op diverse modellen. De Cairon-reeks bestaat uit trekkingbikes en hardtail mountainbikes met trapondersteuning. De Cairon S 2.0 (verkrijgbaar met verschillende accugroottes) en Carion S 5.0 zijn vooralsnog de enige e-hardtails uit die serie met Tektro-schakeldelen, verkrijgbaar vanaf respectievelijk € 2.699,95 en € 3.499,95. De Conway Cairon S 5.0 hierboven is echter nog wel afgebeeld met een Shimano-aandrijving. Kijk voor de volledige specificaties op www.conway-bikes.de.

E-drive 8?

De oplettende lezer had misschien al gezien dat er alleen op de shifter ‘E9’ – of eigenlijk ‘9E’ – staat en op de derailleur alleen ‘E’. Als we vervolgens naar de specificaties van bijvoorbeeld de Conway Cairon S 2.0 625 kijken, dan zien we daar bij de aandrijfonderdelen van Tektro expliciete melding van 8-speed! De cassette – met productcode CS-M330 (de 9-speed heeft het getal 350) heeft een bereik van 11-42t (382%). Het productnummer van de derailleur is echter identiek aan de 9-speed, en het lijkt er dus op dat Tektro hem zowel als 9-speed én 8-speed aanbiedt. Het persbericht meldde hier echter niets over en op de website van Tektro vinden we ook nog niets terug. Hoe dan ook: Tektro/TRP heeft dus in feite al vier groepen…

Bron en meer info: https://tektro.eu/tektro/e-drive-9/

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments