Fulcrum lanceert Red Zone Carbon en Red Zone 3 mountainbikewielen

Je kunt gerust stellen dat het wat mountainbikewielen betreft bij Fulcrum de voorbije paar jaar een beetje stil is geweest. De Italiaanse wielenbouwer is het offroadsegment echter niet vergeten. Onlangs lanceerde het merk nog de Rapid Red Carbon gravelwielset. Nu is het de beurt aan de Red Zone Carbon; de nieuwste high-end wielset voor de mountainbike. Parallel wordt de Red Zone 3 gelanceerd met aluminium velgen.

Fulcrum Red Zone Carbon

Een laag gewicht, directheid, zijdelingse stijfheid én het vermogen om in verticale richting klappen te absorberen waren de uitgangsposities bij de ontwikkeling van de Red Zone Carbon mountainbikewielen, aldus Fulcrum. Met een binnenbreedte van het hookless velgprofiel van 28 mm mikt de Italiaanse wielenfabrikant met deze wielset op de crosscountry- tot licht trailgebruik. Niet minder dan 12 prototype carbon velgen werden gemaakt, om tot het einde product te komen: een wielset met een dubbel asymmetrische carbon velg.

Fulcrum Red Zone Carbon mountainbikewielen

Nee, die velg is niet krom. Dat hoort zo…

Dubbel asymmetrische carbon velg

Een dubbel asymmetrische velg? Ja. Het kostte ons wat moeite om de brakke Engelse vertaling van een ogenschijnlijk origineel Italiaans persbericht te begrijpen, maar het komt neer op het volgende: Enerzijds staat het hele spaakpatroon niet in het midden van de velg. Dit trucje is niet nieuw natuurlijk, want diverse andere wielfabrikanten passen dit toe om de spaakhoek – en dus de spaakspanning – aan beide zijde van het wiel meer gelijk te krijgen. Dat resulteert in een sterker en meer duurzamer wiel.

Fulcrum Red Zone Carbon

Maar Fulcrum gaat nog een stapje verder. De spaken staan namelijk óók om-en-om ook ten opzichte van elkaar versprongen. Bij relatief brede en lage velgen – de Red Zone Carbon velg is slechts 26 mm hoog, voor extra comfort – ontstaat er door een asymmetrisch spaakpatroon teveel torsie ín het velgprofiel. Door de spaken om-en-om uit elkaar te zetten, is dit effect volgens Fulcrum sterk gereduceerd en ontstaat zo een stabielere velg die dan beter recht blijft. De zijkanten van de velg volgen dat om-en-om-patroon, waardoor aan beide zijde dus een subtiel zichtbaar golfpatroon ontstaat.

Fulcrum Red Zone Carbon mountainbikewielen

De lichtval bepaalt grotendeels hoe goed je het golfprofiel ziet en dus hoe snel (of hoe vaak…) je je fietsvrienden moet uitleggen dat je wielen toch echt geen slagen hebben.

Geen nabewerking en één spaaklengte

Fulcrum produceert deze velgen volledig in eigen huis in Italië. En net als bij de vorig jaar gelanceerde Rapid Red Carbon past Fulcrum bij deze Red Zone Carbon velgen een productiemethode toe waarbij de afwerking van het carbon rechtstreeks uit de productiemal op een hoog niveau is. Hierdoor is geen nabewerking nodig, behalve het plakken van de diverse logo’s. De binnenkant van het velgprofiel is overigens dicht; de spaakgaten zijn dus niet tot op het velgbed doorgeboord. Je monteert dan ook zonder velglint een tubeless-ready band.

De matglanzende afwerking van het carbon komt zo rechtstreeks uit de productiemal.

Het hookless velgprofiel is tubeless-ready zónder velglint, omdat het velgbed niet doorboord is voor de spaken. Met een interne breedte van 28 mm is de velg bedoeld voor banden met een breedte van 2.2″ tot 2.4″.

Eén van de andere aspecten die Fulcrum bij het dubbel asymmetrische velgprofiel nastreefde was het toepassen van één spaaklengte bij zowel het voor- als achterwiel. Het voorwiel telt daarbij 24 spaken, terwijl het achterwiel er 28 heeft.

Cup-en-conus-lagering

Net als bij alle andere naven van Fulcrum, hebben de Red Zone Carbon wielen cup-en-conus lagers. Een klassiek ontwerp waarbij de voorspanning op de hoekcontactlagers dus in te stellen is. Doe je dit goed, dan resulteert dat in een erg lichte én duurzaam mooie loop van de lagers. Het vrijloopsysteem werkt, zoals te doen gebruikelijk bij Fulcrum, met pallen. Over het aantal aangrijppunten meldt Fulcrum echter niets.

Een Fulcum-klassieker: cup-en-conus hoekcontactagers die dus instelbaar zijn. Stel ze goed af en je hebt erg licht en duurzaam mooi lopende naven.

Specificaties en prijs

De Fulcrum Red Zone Carbon is er alleen als 29” wielset. Met zijn setgewicht van 1.445 gram zijn ze – voor wielen met velgen met een interne breedte van 28 mm – licht en met € 1.499 zijn ze niet extreem duur. Je hebt bij deze 29” wielset de keuze uit een Shimano HG11, Shimano Microspline of Sram XD cassettepassing. De wielen zijn er alleen met Centerlock schijfrempassing en alleen voor boost-inbouwmaten (110 x 15 mm vooraan, 148 x 12 mm achteraan). Met hun 28 mm interne velgbreedte combineer je deze wielset op je XC-, marathon- of downcountry-bak idealiter met banden van 2.2” tot 2.4” breedte. De Fulcrum Red Zone Carbon wielen zijn per direct leverbaar.

Fulcrum Red Zone Carbon wielset mountainbike

Fulcrum Red Zone 3

Met de introductie van de Red Zone Carbon is Fulcrum nog niet klaar met nieuwigheden voor de mountainbike. De Red Zone 3 wielen hebben dezelfde naven met de cup-en-conus-lagering als de Red Zone Carbon wielen, maar nu zijn er aluminium velgen rond opgespaakt. Die velgen zijn slechts 19 mm hoog (of laag, dus) en hebben een interne breedte van 25 mm. De velgen zijn tussen de spaken in CNC-gefreesd om gewicht te besparen. Velggewichten noemt Fulcrum (nooit), maar de totale 29” wielset komt daarmee uit op 1.610 gram en is daarmee Fulcrum’s lichtste aluminium mountainbikewielset. 27,5” versies zijn er niet.

Fulcrum Red Zone 3 aluminium mountainbikewielen

Plat en breed: de aluminium Red Zone 3 hookless-velgen zijn slechts 19 mm hoog en hebben een interne breedte van 25 mm, eveneens bedoeld voor 2.2″ tot 2.4″ brede banden.

Fulcrum Red Zone 3 aluminium mountainbikewielen

Om gewicht te besparen freest Fulcrum materiaal weg in de ruimte tussen de spaken, waardoor de 29″ Red Zone 3 wielset 1.610 gram weegt.

De Red Zone 3 wielen zijn volgens Fulcrum allround voor offroad gebruik. Van intense trainingsritten op je mountainbike tot stevige avonturen op je gravelbike wanneer je gravelbike boost-spacing heeft. Dat is nog zeldzaam, maar dat zal waarschijnlijk niet lang zo blijven…

Ook deze aluminium wielset is tubeless-ready, maar de velg is daartoe wel voorzien van een tubeless-velglint. En ook hier heb je de keuze uit een Sram XD, Shimano HG11 of Shimano Microspline driver. De wielset kost € 699, en ook hierbij kun je kiezen uit een Shimano HG11, Shimano Microspline of Sram XD cassette-driver. De Fulcrum Red Zone 3 wielen zijn vanaf maart 2022 verkrijgbaar.

Fulcrum Red Zone 3

Bron: www.fulcrumwheels.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments