2022 Pivot LES SL hardtail: 800 grams hardtail

Voor een fietsmerk dat vooral furore maakt met volledig geveerde fietsen – de hint zit duidelijk ín de merknaam – zou je denken dat een hardtail slechts bijzaak is. Dat Pivot de scharnierpuntloze (…) Pivot LES toch uiterst serieus neemt, blijkt wel uit hun nieuwste telg, de Pivot LES SL. Met een framegewicht van 800 gram zet het merk uit Arizona, USA, een lichtgewicht hardtail neer met naar eigen zeggen één van de lichtste productieframes op de markt.
2022 Pivot Les SL hardtail

Toegegeven; uniek is een hardtail-frame van rond de 800 gram vandaag de dag niet. Als je een crosscountry-hardtail zoekt met een frame dat beduidend minder weegt dan een pak suiker, dan zijn er inmiddels diverse opties op de markt. Maar voor een merk als het Amerikaanse Pivot Cycles, dat vooral bekend staat om zijn full-suspension mountainbikes, is de stap om zo’n lichtgewicht xc-hardtail te ontwikkelen wel opvallend. Aan de andere kant; crosscountry is hot. Zeker nu steeds meer Amerikaanse mountainbikers zich vooraan in de strijd weten te mengen.

Een laag gewicht is altijd een dikke prio voor racers. Dat was voor Pivot dan ook het speerpunt bij het ontwikkelen van de nieuwe LES SL. Bij deze nieuwste versie hebben ze ten opzichte van zijn voorloper nog eens 300 gram gewicht weten weg te schaven, ongetwijfeld geholpen door het geavanceerde carbon-proto-lab dat ze in huis hebben.

Geometrie

Bij de geometrie springt Pivot niet extreem uit de band. De stuurhoek van 68,5º is volgens hedendaagse begrippen normaal te noemen. De wielbasis van de Pivot Les SL is genereus, wat ook geldt voor de reach. De zitbuishoek staat om die reden dan ook rechter dan bij het vorige model. Bij de extra small is-ie 75º en 74,5º bij de small tot en met de extra large. Pivot meldt expliciet dat de Les SL is ontwikkeld om levendig te zijn.

Pivot 2022 Les SL Geometrie

Framedetails

Levendig qua handeling aan de ene kant, comfortabel wat betreft rijcomfort aan de andere kant; deze eigenschappen komen volgens Pivot samen in deze lichtgewicht Les SL. Pivot gaat niet mee in de trend van het laag aanzetten van de staande achtervork aan de zitbuis, een constructie die veelal méér comfort aan de achterkant van het frame geeft. Ook zijn de framebuizen nergens extreem afgeplat. Flink overmaats zijn ze echter óók niet. Het frame is wel relatief compact, waardoor ook de zadelpen met een diameter van 27,2 mm al snel relatief ver uitsteekt. En ook dát draagt bij aan het comfort, misschien zelfs wel meer dan complexe frame- en buisconstructies.

2022 Pivot Les SL hardtail

Waar andere merken bewust de staande achtervork lager op de zitbuis aanzetten om zodoende meer flex ín het frame toe te laten, volgt Pivot met de Les SL meer traditionele lijnen. De staande achtervork komt ‘gewoon’ uit op de zitbuis ter hoogte van de bovenbuis. Het frame is echter relatief compact. En die laag geplaatste bovenbuis geeft niet alleen meer ‘stand over clearance’, maar samen met de 27,2 mm zadelpen zou-ie zodoende óók comfortabel zijn.

2022 Pivot Les SL carbon hardtail

Waar Pivot met de Les SL afwijkt van veel andere xc-racers is bij de velg- en bandbreedte. Zo kunnen er met gemak 2.4” banden gemonteerd worden op velgen met een interne breedte van 28 tot 30 mm. Verder heeft de Les LS drie montagepunten voor een bidon. En aan de onderzijde van de bovenbuis is in een montageplek voorzien voor een toolkit. Net achter de balhoofdbuis zijn diverse kabelpoorten voorzien, zodat je naar eigen inzicht de remleiding en schakel- en/of dropperkabel kunt binnen door het frame kunt monteren. Tot slot adopteert Pivot óók Sram’s Universal Derailleur Hanger op de nieuwe Les SL.

Aan weerszijde van het frame vind je net achter de balhoofdsbuis kabelpoorten.  Daarmee kun je naar eigen inzicht de remleiding, schakel- en dropperbedieningskabel binnendoor laten lopen.

Pivot geeft de Les SL diverse montageposities mee. Zo vind je onder meer bidonhoudernokjes op de zitbuis en op de onderbuis aan zowel boven- als onderzijde. Daarnaast is er onderop de bovenbuis een montagepositie voor gereedschap, dat ze zelf het ‘Pivot tool doc system’ noemen.

Oók onderop de onderbuis, net boven de trapas is zo’n tool-montagepositie voorzien.

Pivot Les SL 2022: 6 modellen

Pivot levert de 2022 Les SL in Europa in 6 varianten. Opvallend daarbij is dat waar de Amerikaanse versies wielen van DT Swiss en Reynolds krijgen, alle Europese modellen Newmen wielen hebben. Op alle modellen vind je overigens Fox StepCast voorvorken met 100 mm veerweg. Maar, zo lezen we in het persbericht, 120 mm veerweg ‘mag’ ook. Pivot levert echter geen enkele Les SL met een dikkere voorvork.

Pivot lever de Les SL in twee kleurstellingen. Naast de blauw is-ie ook leverbaar in het grijs met oranje en rode accenten.

Het programma begint met de ‘Race XT’ van € 4899, die – anders dan de naam doet vermoeden – een mix heeft van Shimano SLX en XT onderdelen. Voor € 5.349 heb je een Les SL met Sram GX/X01 Eagle. Op de Pro XT/XTR vind je logischerwijs een mix van Shimano XT en XTR onderdelen voor een prijs van € 5.699. Daarboven vind je de Pro X01 met Sram Eagle X01 voor € 6.849. Bij de Pro XT/XTR en Pro X01 heb je de optie om voor een meerprijs van € 1.000 een carbon wielset van Newmen te laten monteren. Bovenaan het programma vind je de Team XTR en Team XX1 AXS voor respectievelijk € 8.089 en € 9.449, waarbij de aandrijfgroepen zich laten raden. Bij beide modellen zijn de carbon Newmen-wielen standaard.

Bron en meer info: pivotcycles.com/products/les-sl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments