2023 Santa Cruz Megatower: herziene geometrie en méér veerweg

De dikke is nog dikker geworden en heeft nu ook een handschoenenvak

De Megatower is Santa Cruz’ dikste carbon 29er, onder de V10 downhillbike. Nu introduceert Santa Cruz de tweede generatie en die is nóg eens dikker gemaakt met 165 mm veerweg achteraan, 170 mm veerweg vooraan. De geometrie is herzien; de vork staat nog verder onderuit en de achtervorklengte varieert per framemaat. En in de onderbuis kun je in de nieuwe Glovebox je, uh… handschoenen (maar ook wel meer dan dat) meenemen.

In 2019 introduceerde Santa Cruz de Megatower als opvolger van de Hightower LT. Dat was Santa Cruz veel-veerweg-29er. En dat was weer op zijn beurt een aangedikte versie van de Hightower, Santa Cruz’ eerste 29 inch trailbike met 140 mm veerweg. Santa Cruz positioneerde de Megatower met 160 mm veerweg ‘rondom’ als endurobike. Voor modeljaar 2023 groeit-ie verder met meer veerweg, flauwere stuurhoek en langere wielbasis. De 2023-Megatower is nu haast een mini-versie van de 29” V10; Santa Cruz’ downhillbike.

Gewijzigde Lowerlink-VPP-vering

Santa Cruz heeft de Megatower een langere demper gegeven en de verhouding tussen demperslag en vering (‘leverage ratio’) verlaagd. Dit moet een meer gedempt en gecontroleerd gevoel geven door de gehele veerweg, aldus Santa Cruz. Met de flipchip in het scharnierpunt tussen demper en de onderste hevel van het Lowerlink-VPP-veersysteem kun je, tegelijkertijd met de geometrie ook de ‘leverage ratio’ nog wat finetunen. Standaard levert Santa Cruz de 2023-Megatower nu met dempers met een slag van 62,5 mm, wat 165 mm veerweg oplevert. Maar je kan de demper ook uitwisselen voor en exemplaar met 65 mm slag, wat je 170 mm aan het achterwiel geeft. En, net als de eerste generatie van de Megatower, kun je bij deze nieuwe versie ook een demper met spiraalveer monteren.

2023 Santa Cruz Megatower

Visueel is er weinig veranderd aan de Megatower. Het Lowerlink-VPP-veersysteem biedt nu echter méér veerweg, maar is nog altijd geschikt om te gebruiken met een luchtgeveerde demper, of…

2023 Santa Cruz Megatower

… een exemplaar met een spiraalveer.

In de verbinding van de achterdemper met de onderste hevel vind je de flipchip, om de vering én geometrie tegelijkertijd te verstellen.

Geometrie

De voorvork met 170 mm veerweg (10 mm méér dan bij de eerste generatie van de Megatower) staat nu onder een hoek van 63,5º met de flipchip in de laagste setting en 63,8º in de hoogste setting. Dat is 1,2º flauwer dan voorheen. De zitbuishoek staat nu gemiddeld genomen zo’n 0,5º rechter, met 77º voor het kleinste frame in de laagste setting en 77,5º voor de xxl framemaat. De reach is in elke maat 5 mm groter, maar omdat de voorkant dankzij de 10 mm méér veerweg óók hoger staat, gaat de vergelijking niet helemaal meer op.

Dat de 2023-Megatower lánger is geworden, blijkt wel uit de wielbasis. Die schuift nagenoeg exact een framemaat op. Dat wil zeggen dat de small nu net zo lang is als de medium voorheen. Een deel van die langere wielbasis komt voor rekening van de verlengde achtervork. Bij de small is die slechts 1 mm langer, maar bij de xxl framemaat is-ie maar liefst 12 mm gegroeid. Alle framematen daar tussenin hebben óók hun eigen, unieke achtervorklengte. Productietechnisch zeker niet de goedkoopste optie. Maar het heeft wel als effect dat de rijders op elke framemaat in min-of-meer gelijke mate tussen de wielen zitten. Iets dat bij één vaste achtervorklengte over de gehele maatrange natuurlijk niet op gaat en per definitie andere rijeigenschappen geeft.

2023 Santa Cruz Megatower geometrie

Glovebox

Nieuw is het hebben van een opbergruimte ín het frame allerminst. Specialized en Trek zetten daarmee de trend en velen volgen. Santa Cruz nu ook. Zij noemen het opbergvak in de onderbuis van de 2023-Megatower de ‘Glovebox’. Maar, zoals ook wel duidelijk is uit de foto’s, daar kan beslist meer in dan alleen een setje handschoenen. Bij elke Megatower krijg je nu de ‘tool wallet’ waarin je gereedschap, een pomp, bandenreparatie en bijvoorbeeld je rijbewijs en/of bankpas kwijt kunt. Die tool wallet schuif je vervolgens in de ‘tube purse’, zodat het geheel rammelvrij in de onderbuis meegenomen kan worden.

2023 Megatower Glovebox

Ook Santa Cruz biedt je nu opbergruimte ín het frame. Ze noemen het de ‘Glovebox’, maar er kan écht wel wat meer in dan alleen een setje handschoenen…

2023 Megatower Glovebox

Standaard komt elke 2023-Megatower met de ’tool wallet’ voor gereedschap, reservemateriaal en bijvoorbeeld je bankpas én de ’tube purse’ waarmee de tool wallet rammelvrij in de glovebox opgeborgen wordt.

Framedetails

De Glovebox is uiteraard het grootste nieuws wat betreft het frame. De 2023-Megatower heeft verder de typische framedetails die je van Santa Cruz kunt verwachten. Details zoals een trapaspot met schroefdraad, kabels/leidingen binnendoor elk in een eigen liner om klapperen tegen te gaan. Verder is er een door Santa Cruz gemaakte versie van de universele derailleur hanger (UDH) van Sram. Het nieuwe Megatower-frame is dus compatibel met alle UDH-padjes, maar Santa Cruz maakt ze liever zelf, omdat de door Sram aangeleverde exemplaren niet enorm sterk zijn, aldus Santa Cruz. Opvallend; het hele idee achter een vervangbaar pat is namelijk juist dat zo’n ding bij een crash buigt of afbreekt, zodat de en het vaste deel van het frame derailleur niét beschadigen. Tot slot heb je ook op de lagers van het Lowerlink-VPP-veersysteem levenslange garantie, zoals Santa Cruz dat bij elk van zijn full suspension-frames meegeeft.

2022 Santa Cruz Megatower: 7 modellen

Het Santa Cruz Megatower-frame is er in 2023 óók in twee smaken carbon: een C- en CC-versie. De CC-versie is daarvan de lichtere en die vind je dan ook bij de duurdere drie van zeven afmontagevarianten. Daarbij zien we weer de typische insteek van het merk uit Santa Cruz: over de hele range dezelfde high-end banden en fatsoenlijke wielen. Zelfs bij de Megatower met de R-kit, die het moet stellen met de toch wel erg magere Sram NX Eagle 12 speed aandrijflijn. Goed; veruit het grootste deel van de kilometers die je met de Megatower aflegt, zijn bergaf…

Op het topmodel met RockShox’ Flight Attendant na, zijn alle modellen met een demper met luchtveer of schroefveer verkrijgbaar. Je hebt verder de keuze uit de kleuren ‘blue’ en ’tan’. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. Wel geeft Santa Cruz te kennen dat ze de 2023-Megatower-modellen vanaf de zomer kunnen leveren.

2023 Santa Cruz Megatower kits

Bron en meer info: www.santacruzbicycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments