BMC 2021: progressieve Twostroke hardtail en stroomlijning van line-up

Fourstroke meer veerweg, Speedfox vereenvoudigd, nieuwe kleuren voor de URS

Als je een aantal goede crosscountryrijders sponsort, kan het niet anders dan dat je een nieuw XC-wapen lanceert in een Olympische jaar. En ook al vinden de Spelen nu niet plaats, als je klaar bent met ontwikkelen, lanceer je gewoon je nieuws. BMC lanceert daarom nu z’n nieuwste hardtail: de Twostroke. En dat is een progressief beestje. Naast de nieuwe Twostroke, stroomlijnt het merk de line-up voor 2021 met een Fourstroke LT, vereenvoudiging van de Speedfox en nieuwe kleuren voor URS gravelbike.

BMC Twostroke 2021


Twostroke carbon

“We have designed a bike that combines racing experience with new-school innovation, at great value,” aldus BMC. En met de lancering van deze nieuwe xc-racer verdwijnt de inmiddels — volgens huidige maatstaven — iet wat bejaarde Teamelite dan ook van het toneel.

Alleen het zijaanzicht verraadt al dat de 2021 BMC Twostroke ‘niet zomaar’ een hardtail is. Los van de lijnen die overduidelijke overeenkomsten vertonen met de in 2018 geïntroduceerde Fourstroke XC-fully, oogt de bike vooral long en slack.

2021 BMC Twostroke 01 One zijaanzicht

Voor 2021 hertekende BMC de Twostroke grondig. Sterker, hij deelt vrijwel niets met zijn voorganger, behalve het feit dat het een hardtail is. Oh, en dat-ie dezelfde naam draagt.

Lang en lui

Wanneer je de getallen van de 2021 Twostroke er op na slaat, zul je zien dat BMC de voorvork onder een — zeker voor XC-begrippen — aanzienlijk flauwe 67° heeft gezet. De reach is bovengemiddeld lang te noemen, maar om toch nog goed gecentreerd over de bike te zitten, zijn de stuurpennen kort (50-70 mm, afhankelijk van framemaat) en is de zitbuishoek steil: 75° steil, zelfs.

BMC 2021 Twostroke geometrie

Framedetails

De voorzijde van het 1.037 gram wegende frame (medium framemaat) wordt gekenmerkt door een massieve onderbuis die in moet staan voor strakke stuureigenschappen. De achterkant van het frame, met in het bijzonder de staande achtervork, is ontworpen voor comfort. Die buizen zijn dan ook dun uitgevoerd. Verder is de zadelpen D-vormig. Een trucje dat we ook kennen van onder meer de URS gravelbike. De afplatting bevindt zich aan de achterzijde, en zou daarmee ook méér comfort geven. Standaard dus géén dropper zadelpen dus bij deze progressieve hardtail. Die kun je gelukkig wél monteren. Door het plaatsen van een specifieke shim kan een reguliere, ronde zadelpen worden gemonteerd. Dat moet er dan wel een zijn met een diameter van 27.2 mm. Dat lijkt een beperking, maar dat aanbod is gelukkig wel stijgende…

BMC Twostroke 2021

BMC Twostroke 2021

BMC Twostroke 2021

BMC Twostroke 2021

Middels een shim kun je óók gewoon een ronde 27,2 mm zadelpen monteren.

Voor een voorderailleur heeft BMC geen plaats meer gereserveerd op de nieuwe Twostroke, het is immers 2021; en 1x-aandrijvingen zijn op mountainbikes gewoonweg de norm. Verdere framedetails zijn een pressfit 92 bracket, Boost 148 mm inbouwbreedte voor de achternaaf, intern verlegde kabels, twee montageposities voor een bidon en een frame-geïntegreerde begrenzing van de stuuruitslag, zodat de vorkkroon en shifter/remhendels het frame bij een crash niet zullen beschadigen.

BMC Twostroke 2021

BMC Twostroke 2021

BMC Twostroke 2021: 4 modellen

De Twostroke 01 is er in vier afmontagevarianten, waarbij de Twostroke 01 One het programma aanvoert met een prijs van € 3.999. Je hebt al een carbon Twostroke 01 vanaf € 1.999 in de vorm van de 01 Four. Je hebt dan hetzelfde lichtgewicht frame, dat vervolgens behangen is met Shimano Deore onderdelen en een RockShox Judy Silver voorvork.

2021 BMC Twostroke 01 One

Twostroke 01 One – € 3.999: RockShox SID Select voorvork, BMC Twostroke 01 Premium carbon d-shape zadelpen, BMC carbon stuur, Sram X01 Eagle achterderailleur, Sram GX Eagle 12-speed 10-52t cassette, Sram GX Eagle shifter, Sram X1 Eagle carbon crankset, Sram Level TLM remmen, DT Swiss XR 1700 wielset, Vittoria Barzo 29×2.25” banden. Geclaimd gewicht (framemaat M): 9,69 kg.

2021 BMC Twostroke 01 Two

Twostroke 01 Two – € 2.999: RockShox Reba RL voorvork, BMC Twostroke 01 Premium carbon d-shape zadelpen, BMC carbon stuur, Sram GX Eagle derailleur, shifter, cassette en crankset, Sram Level TL remmen, DT Swiss X 1900 wielset, Vittoria Barzo 29×2.25” banden. Geclaimd gewicht (framemaat M): 9,70 kg.

2021 BMC Twostroke 01 Three

Twostroke 01 Three – € 2.499: RockShox Reecon Silver RL voorvork, BMC Twostroke 01 Premium carbon d-shape zadelpen, BMC aluminium stuur, Sram GX Eagle derailleur, Sram NX Eagle 12-speed 11-50t cassette, Sram NX Eagle shifter, Sram X1 1000 crankset, Shimano Deore remmen, Shimano MT400/410 naven, Alex MD25 velgen, Vittoria Barzo 29×2.25” banden. Geclaimd gewicht (framemaat M): 11,46 kg.

2021 BMC Twostroke 01 Four

Twostroke 01 Four – € 1.999: RockShox Judy Silver TK voorvork, aluminium 27.2 zadelpen, BMC aluminium stuur, Shimano Deore 1×12 aandrijving, Shimano MT200 remmen, Shimano MT400/410 naven, Alex MD25 velgen, Vittoria Barzo 29×2.25” banden. Geclaimd gewicht (framemaat M): 11,46 kg.


BMC Twostroke AL 2021

Naast de carbon versie introduceert BMC ook meteen een aluminium variant van hun nieuwste progressieve Twostroke hardtail voor 2021. Hoewel het ontwerp in hoofdlijnen de carbon-versie nauwgezet volgt, zal het frame minder comfortabel zijn door de wijziging in het materiaal. De geometrie komt echter wél overeen. Verder heeft de aluminium variant een reguliere, ronde zadelpen en een BSA-draad bottom bracket. Vooralsnog biedt BMC maar twee modellen aan in 2021 met dit aluminium Fourstroke frame.

2021 BMC Twostroke AL One

Twostroke AL One – € 1.599: RockShox Recon RL Remote voorvork, Sram NX Eagle 1×12 aandrijving, Shimano Deore remmen, Shimano MT400/410 naven, Alex MD25 velgen, Vittoria Barzo 29×2.25” banden. Geclaimd gewicht (framemaat M): 12,8 kg.

2021 BMC Twostroke AL Two

Twostroke AL Two – € 1.199: RockShox Judy TK Remote voorvork, Shimano Deore 1×12 aandrijving, Shimano MT200 remmen, Shimano MT400/410 naven, Alex XCD23 velgen, Vittoria Barzo 29×2.25” banden. Geclaimd gewicht (framemaat M)):12,9 kg.


Fourstroke Long Travel vervangt Agonist

Een trend die we de laatste jaren zien is het ‘opruwen’ van XC fullies. Dat kan door simpelweg wat meer veerweg vooraan te installeren, of, zoals BMC nu doet met hun Fourstroke óók achteraan wat millimeters meer mee te geven. Daarmee ontstaat dus nu de Fourstroke LT (Long Travel) met rondom dus 120 mm veerweg. En waar voordien die ‘four’ in de naam ‘Fourstroke’ nog stond voor de hoeveelheid veerweg, gaat dat dus in dit geval niet meer op. Hoe ook; deze bike vervangt de Agonist met 110 mm veerweg, die in 2017 gelanceerd werd naast de oude Fourstroke.

Buiten de toegenomen millimeters veerweg wijkt de Fourstroke LT niet af van de reguliere Fourstroke. Dat betekent dus dat ook de LT BMC’s eigen RAD, ofwel de Race Application Dropper meekrijgt. Die heeft 80 mm drop. Door de toegenomen veerweg staat de voorvork nu met een hoek van 66,5° een volle graad vlakker dan de niet-LT. De zitbuishoek is in plaats van 75,6° nu 74,8°. De Fourstroke LT is er in twee versies:

Fourstroke LT 01 One

Fourstroke 01 LT One – € 7.999: Fox Float 34 SC Performance FIT4 remote voorvork, Fox Float DPS Performance Elite Evol achterdemper, Sram XX1 Eagle derailleur, Sram X01 Eagle 12-speed 10-52t cassette, Sram GX Eagle shifter, Sram X1 Eagle Carbon crankset, Sram Level TLM remmen, BMC carbon stuur, BMC RAD geïntegreerde dropper zadelpen met 80 mm drop, Mavic Crossmax Carbon XLR wielset, Maxxis Recon 29×2.4” WT banden.

Fourstroke LT 01 Two

Fourstroke 01 LT Two – € 5.999: Fox Float 34 SC Performance Grip remote voorvork, Fox Float DPS Performance Elite Evol achterdemper, Sram GX Eagle derailleur, Sram GX Eagle 12-speed 10-52t cassette, Sram GX Eagle shifter, Sram X1 Eagle Carbon crankset, Shimano Deore SLX remmen, BMC carbon stuur, BMC RAD geïntegreerde dropper zadelpen met 80 mm drop, DT Swiss M1900 wielset, Maxxis Recon 29×2.4” WT banden.


Speedfox vereenvoudigd

Zoals aangegeven in de aanhef introduceert het BMC met de Twostroke voor 2021 niet alleen nieuwe modellen, ze stroomlijnen het programma ook enigszins. Meest opvallend daarbij is dat de Speedfox. Deze 29” trailbike met vooraan 130 mm en achteraan 120 mm veerweg levert twee BMC-specifieke kenmerken in.

Op de eerste plaats krijgen alle beschikbare versies van de Speedfox reguliere dropper zadelpennen mee. De juist bij dit model in 2017 gelanceerde eigen, geïntegreerde dropper is dus komen te vervallen. Daarnaast waren dropper en achterdemper aan elkaar gekoppeld wat bediening betreft. Met één hendel op het stuur zette je de demper volledig open en dropte je je zadel. Een ietwat uitgesproken, maar toch logische koppeling. Oók die verdwijnt voor modeljaar 2021.

BMC Speedfox

Dat betekent dus nu weer méér hendels én kabels rond het stuur. Verder is de full-carbon versie van de Speedfox van het toneel verdwenen. Bij de twee duurste versies — de Speedfox One (€ 4.999) en Speedfox Two (€ 3.699) – wordt een carbon voorframe gecombineerd met een aluminium achterframe. Tot slot zijn er nog twee modellen met een volledig aluminium frame voor 2021 beschikbaar; de Speedfox AL One voor € 2.699 en de Speedfox AL Two voor € 1.999.


Nieuwe kleuren voor 2021 URS gravelbike

Tot slot kijken we nog even naar het meest opzienbarende nieuwtje van vorig jaar: de URS gravelbike. BMC gooide daarmee hoge ogen ten aanzien van het oprekken de definitie van ‘de gravelbike’. In herinnering: “URS” staat voor UnReStricted. Het is eerder een mountainbike met drop bar en starre voorvork, dan een racefiets met dikke banden. Het lange frame met flauwe stuurhoek, gecombineerd met een korte stuurpen, maakt hem uitgesproken. Maar meer nog dan de oversized buizen en strakke, hoekige lijnen, maakt de MTT (Micro Travel Technology) ‘vering’ in de staande achtervork hem écht BMC.

Voor 2021 blijven er 4 uitvoeringsvarianten van de URS gravelbike in het programma, beginnende bij een prijs van € 2.799, oplopende tot € 8.999. Ze delen allemaal hetzelfde carbon frame en voorvork. Op wat onderdeelkeuzes na, zijn vooral de kleuren nieuw. Een losse frameset zal ook verkrijgbaar zijn voor € 3.299.

BMC URS 01 One gravelbike

Het topmodel van de URS gravelbike in 2021: de 01 One

2021 BMC URS 01 Two gravelbike

URS 01 Two

BMC URS 01 Three gravelbike

URS 01 Three

BMC URS One gravelbike

De instapper, de URS One

Kijk voor een volledig overzicht van de 2021-modellen van de BMC Twostroke, Fourstroke LT, Speedfox en URS gravelbike op: www.bmc-switzerland.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments