BMC komt met URS LT: een ‘Long Travel’ gravelbike

In 2019 lanceerde BMC de URS gravelbike. Zelfs in een snel veranderende markt, is het ook vandaag nog altijd een progressief beestje. Meer mountainbike dan racefiets met dikke banden. En de BMC URS wijkt op meer dan alleen zijn geometrie af van menig ander gravelbike. Zo heeft-ie 10 mm vering achteraan. BMC komt nu met de URS LT gravelbike, waarbij de LT staat voor Long Travel. Meer specifiek is dat 20 mm… en nóg specifieker: die vind je vooraan.

BMC URS LT met MTT

BMC lanceerde afgelopen week de URS LT. Dat we er nu pas over publiceren komt omdat ik een nieuw toetsenbord moest kopen. Mijn vorige is ter ziele gegaan aan de koffie die ik er overheen proestte toen ik het persbericht onder ogen kreeg. Want hoe je het ook bekijkt; 20 mm en ‘Long Travel’ als synoniem is ergens lachwekkend. Maar los van dat punt, is de BMC URS LT toch wel een interessante gravelbike.

 

De BMC URS LT deelt z’n frame met de ‘gewone’ URS gravelbike. Vooraan is de URS LT voorzien van een nieuwe voorvork; een geveerd exemplaar met ‘maar liefst’ 20 mm veerweg.

UnReStricted

De URS gravelbike werd in 2019 gelanceerd en BMC combineerde bij deze gravelbike diverse ideeën die het merk al toepaste op zowel mountainbikes als racefietsen. De geometrie werd uitgezet met duidelijk de ogen gericht op de geometrietabellen van hun hardtail mountainbikes. De geïntegreerde cockpit met zijn weggewerkte kabels is duidelijk geïnspireerd op hun racefietsen. Dat geldt ook voor de afgeplatte, D-vormige, zadelpen die wat meer comfort moet bieden. En over comfort gesproken: de Micro Travel Technology, kortweg MTT, in de staande achtervork, paste BMC lange tijd toe in de Teamelite hardtail. Met slechts maximaal 10 – behoorlijk progressieve – millimeters veerweg in de vorm van een elastomeer, geeft het de URS gravelbike méér comfort zonder de toevoeging van een complex veersysteem met allerlei lagerpunten een complexe demper.

 
BMC URS LT

Hoe subtiel ook, toch hét kenmerk van de URS: de zwarte strook elastomeer in de staande achtervork maakt de URS een softtail met 10 mm veerweg.

Geveerde voorvork

Al bij de lancering van de ‘originele’ URS gaf BMC te kennen dat Fox 32 SC AX geveerde (gravel)voorvork prima in hun gravelbike past. Standaard vond je echter nooit een geveerde voorvork terug in het URS-programma. Tot nu toe. Voor de URS LT heeft BMC samen met het Italiaanse HiRide een voorvork ontwikkeld die 20 mm veerweg biedt via een stalen spiraalveer in de stuurbuis. “Zoals een Headshok van Cannondale dus!”, hoor ik je zeggen. Ja, of een Action Tec voorvork die aan de Headshok vooraf ging. Hoe het ook zij; in feite komt het daar wel op neer.

 

HiRide is misschien niet zo bekend. Het is een klein, jong bedrijf, dat eerder betrokken was bij de ontwikkeling van de Pinarello Dogma FS. Een wegfiets met eveneens micro-vering (want dat is het toch wel) voor- en achteraan met oog op de Roubaix-klassieker.

Opbouw MTT Suspension Fork

De vorkpoten zijn van carbon en wijken qua vorm nauwelijks af van de starre voorvork in de normale BMC URS gravelbike. In de vorkbuis van de Micro Travel Technology (MTT) Suspension Fork zit een stalen spiraalveer als verend element én een oliedemper. Laatstgenoemde bevindt zich onder in de vorkbuis, waar-ie gebruik maakt van de 1 1/4” diameter die de vorkbuis daar heeft. Door het toepassen van een stalen spiraalveer zijn er geen afdichtingen nodig die je bij een luchtveer wél nodig hebt. Daardoor wordt de wrijving geminimaliseerd. Bovendien spreekt een spiraalveer veel gemakkelijker aan en is dus fijngevoeliger dan een luchtveer die een hoog losbreekmoment heeft. Tot slot beweegt de vork niet op glij- maar op rollagers (net zoals die Action Tec en Headshok voorvork dus). En gezien de beperkte hoeveelheid veerweg, is dat alles beslist geen rare keuze.

 
BMC URS LT MTT Suspension Unit

Bovenop de vorkbuis vind je een draaiknop waarmee je de ingaande demping iets kan instellen, tot een volledige lockout. De voorspanning op de spiraalveer is instelbaar middels vulringen die helaas wel speciale gereedschappen vragen voor installatie. Iets dat je dus bij je BMC-dealer moet laten doen. Verder zijn er drie veren beschikbaar om de lichtste en zwaarste rijders comfort naar believen te geven.

 
BMC URS LT One HiRide demperknop

BMC geeft aan dat door de ontwerpkeuzes de voorvork niet alleen erg geschikt is voor de beoogde toepassing – waarover hieronder meer, maar ook weinig onderhoud behoeft. Een service interval van ruim 2 jaar, zelfs bij veel en stevig gebruik, zou voor de MTT voorvork genoeg zijn.

Het geheel weegt circa 800 gram méér dan de reguliere, niet geveerde, voorvork die BMC in de URS gravelbike monteert. Netto komt dus ongeveer neer op zo’n 1.200-1.300 gram voor de volledige MTT voorvork. Hij bouwt net zo hoog als het niet-geveerde exemplaar en BMC geeft aan dat de MTT voorvork ook past in de ‘gewone’ URS. Ze zijn alleen voorlopig niet voornemens de MTT voorvork als upgrade beschikbaar te stellen.

Waarom vering, waarom maar 20 mm?

20 mm veerweg is natuurlijk niet veel en je kunt beargumenteren dat een beetje gravelband met fatsoenlijk wat volume daar ook al bij in de buurt komt. BMC heeft de voorvork bewust ontwikkeld om vooral efficient te zijn op laagfrequente trillingen. Uit onderzoek bleek voor BMC dat banden typisch goed zijn om hoogfrequente vibraties (groter dan 50 Hz) van kleine obstakels te dempen. Hoe groter het obstakel, hoe lager de frequentie en daar lopen banden tegen hun grenzen aan wanneer je niet telkens met de bandenspanning wilt spelen.

“Gravelbanden bereiken hun limieten op grotere obstakels, zoals scheuren in het wegdek, grote stenen en boomwortels: de impact die dit veroorzaakt kan niet worden gefilterd door banden, tenzij erg lage bandenspanning wordt toegepast, wat een grote impact heeft op rolsnelheid op harde ondergronden en veiligheid in bochten”, aldus BMC in het persbericht.

BMC en HiRide hebben de MTT voorvork dan ook ontwikkeld om dus de grotere obstakels te kunnen filteren. Of vooral: de scherpte er van af te halen, en daarvoor is ook niet veel veerweg nodig. Wél actieve veerweg, waarbij de spiraalveer en de licht lopende lagering dus zorgt voor een fijngevoelig aanspreken van de voorvork.

 

Vering verschuift het compromis

Een gravelbike is in potentie enorm veelzijdig. Maar hoeveel je van die veelzijdigheid bij je rit kunt benutten, hangt ook af van je banden en meer nog: de bandendruk. Hierbij loop je soms tegen lastige patstellingen aan en ‘de juiste druk’ is dus per definitie altijd een compromis.

Wat de MTT voorvork onder de streep dus vooral toelaat, is om een bandenspanning te kiezen die voldoende tractie en stabiliteit bij het sturen geeft, waarbij je minder snel doorstootlekrisico hebt én niet zo’n groot compromis is op echt harde ondergrond. En dit alles zonder dat je dus in hoeft te leveren op comfort offroad. Zoals altijd blijft elke keuze een compromis, maar met de MTT voorvork laat BMC je dus toe om een ander compromis te maken dan op je niet-geveerde gravelbike.

 

BMC: ‘Bewust Minder Conformistisch’

Het gravelgenre is breed, heel breed. En de BMC URS LT met MTT voor- en achteraan is nogal uitgesproken. Maar uitgesproken zijn is zowat verankerd in BMC’s DNA. De URS LT is dan ook niet een gravelbike voor iedereen. Maar in een markt waarin we ook zoiets als aerogravelbikes hebben, zijn er zeker ook gravelbikers voor wie de URS LT dé ideale bike is voor hun ruige avonturen.

BMC toont met de URS LT gravelbike wederom aan dat ze hun hand niet omdraaien voor onconventionele ontwerpen. Maar dat is meteen ook de enige reservering die ik heb. Want ze hebben er ook wel een handje van om die unieke en doordachte concepten, zoals hun geïntegreerde dropper en demper bediening,  na een slechts een paar seizoenen al weer uit de collectie te halen. Je mag hopen dat ze voor lange tijd reserveonderdelen op voorraad houden. In dit geval leunen ze op techniek van een andere firma, HiRide. Hopelijk gaan die óók breder op de markt opereren, wat toch wel een fijner idee is wanneer je flink in de buidel tast voor een uitgesproken gravelbike als deze URS LT. En in de buidel tasten… dat moet je.

 

BMC URS LT One en Two

De BMC URS LT is er in slechts twee smaken; de URS LT One en URS LT Two. Beide maken dus gebruik van hetzelfde carbon URS-softtail frame met 10 mm veerweg en de MTT voorvork met 20 mm veerweg. Net zoals bij de reguliere URS lopen kabels binnendoor, behalve bij de voorvoork. Wel zijn de carbon vorkpoten van de MTT voorvork geschikt gemaakt voor het gebruik van een naafdynamo, waarbij je de kabel door de vorkpoot kunt leiden. Verdere framedetails zijn onder meer een PF86 bottom bracket en montagepunten voor twee bidons ín het voorframe, en een derde onder de onderbuis. Ook zijn er montagepunten voor een bovenbuistas, spatborden en dragers. De geometrie van de URS LT wijkt niet af van de reguliere URS gravelbike en heeft dus, wat BMC noemt, de Gravel+ geometrie.

 

BMC URS LT One

BMC URS LT One – € 7.999: BMC URS Premium Carbon frame Micro Travel Technology, Micro Travel Technology Suspension Fork met carbon vorkpoten, Sram Force 1 crankset, Sram X01 Eagle derailleur, Sram XG 1275 Eagle 10-52t cassette, Sram Force eTap AXS HRD rem-/schakelgrepen, Easton EA70 AX stuur, BMC stuurpen, BMC URS 01 carbon d-shaped zadelpen, CRD-400 carbon velgen, WTB Raddler 700c x 40 mm banden.

BMC URS LT Two

BMC URS LT One – € 5.999: BMC URS Premium Carbon frame Micro Travel Technology, Micro Travel Technology Suspension Fork met carbon vorkpoten, Sram Rival 1 crankset, Sram GX Eagle derailleur, Sram XG 1275 Eagle 10-52t cassette, Sram Rival eTap AXS HRD rem-/schakelgrepen, Easton EA70 AX stuur, BMC stuurpen, BMC URS 01 carbon d-shaped zadelpen, DT Swiss G1800 Spline wielset, WTB Raddler 700c x 40 mm banden.

Beide bikes staan bij diverse BMC-dealers in de showroom staat en zij dus per direct beschikbaar.

Meer info: www.bmc-switzerland.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments