Cannondale’s volledig nieuwe Scalpel Si en SE!

De nieuwste racefullies met 100 en 120 mm veerweg

Dat Cannondale een nieuwe Scalpel in de pijplijn had, was niet echt een geheim meer. Manuel Fumic en Henrique Avancini werden in februari dit jaar gespot op grijze prototypes tijdens de Medical Scheme Tankwa Trek meerdaagse in Zuid-Afrika. Met de Olympische Spelen in het vooruitzicht, was een update aan Cannondale’s belangrijkste XC-bike ook haast niet uit te sluiten.

De Spelen zijn dan misschien vertraagd, de lancering van de nieuwe Scalpel gaat gewoon door. Vandaag wordt het doek getrokken van de volledig nieuwe Scalpels. Ja, meervoud. Want er zijn modellen met 100 én 120 mm veerweg.

We hebben alle details én een rij-indruk voor je!

Scalpel Si - Isometrisch

Volledig nieuw? Ja! Want hoewel het commentaar op de spy-shots van menigeen was dat de fiets nauwelijks leek te zijn veranderd, is de nieuwe Scalpel wel degelijk een compleet nieuw én ander beest. Er is flink gesleuteld aan het gewicht en ook de geometrie is naar huidige maatstaven weer progressief te noemen. En waar de vorige generatie nog 27,5” wielen had voor de framematen XS en S, is de nieuwe Scalpel er alleen als 29er. Maar het blijft niet bij één model. De Scalpel is er in een Si-uitvoering met 100 mm veerweg voor- en achteraan en daarnaast in een iets meer allround SE-uitvoering die 120 mm veerweg ‘rondom’ biedt.

Voorafgaande aan de lancering konden we al op pad met het topmodel, de Hi-Mod 1. Onze indrukken daarvan lees je hier.

Volledig herzien veersysteem

Met de vorige generatie, die zo’n vier jaar geleden werd geïntroduceerd, wilde Cannondale de grenzen van ‘cross country’ oprekken. Dat deden ze toen met een behoorlijk vooruitstrevende geometrie. Nu wil men opnieuw de definitie van ‘progressieve XC-bikes’ herschrijven, waarbij het veersysteem één van de belangrijkste speerpunten is. Veel veersystemen geven vooral meer comfort. Maar méér comfort betekent niet noodzakelijkerwijs méér grip. Terwijl méér grip dé sleutel is naar meer controle en snelheid, aldus Cannondale. Niet geheel onbelangrijk bij een cross country racemachine

Achterdriehoek veersysteem

FlexPivot Horst-Link

Al sinds de eerste generatie van de Scalpel (2001) is de het veersysteem er een geweest van het type ‘four-bar’. Ook was er altijd tenminste één scharnierpunt uitgevoerd zonder lagering, maar in de vorm van carbon dat buigt. Het idee hierbij is dat dit gewicht bespaart. De positie van de demper, de scharnierpunten én de plek waar flexend carbon werd toegepast, veranderden echter meermaals.

Bij de nieuwe Scalpel past Cannondale het Horst-Link concept toe. Dit is – net als al zijn voorgangers – nog steeds een ‘four-bar’-systeem, maar met die cruciale nuance dat er nu dus een scharnierpunt zit tussen het hoofdlagerpunt bij de trapas en de achternaaf. Al jaren wordt dit Horst-Link-concept geassocieerd met de meest trap-efficiënte full suspension frames. Het was alleen lange tijd voorbehouden aan een select aantal spelers op de markt omwille van patenten (feitelijk Specialized en partijen die een licentiedeal hadden met Specialized). Inmiddels zijn die patenten verlopen en zien we deze layout op veel fietsen voorbij komen.

Horst Link Flex Pivot closeup

Maar Cannondale zou Cannondale niet zijn als ze er geen een eigen draai aan geven. Met wederom gewichtsbesparing als doel, heeft Cannondale het ‘Horst-Link’ scharnierpunt nu uitgevoerd in ‘beweegbaar’ carbon. De liggende achtervork wordt richting de achternaaf geheel afgeplat tot een massieve strook carbon, waarmee het punt waar achtervork ‘scharniert’ heel nauwkeurig bepaald kan worden. Ten opzichte van een scharnierpunt mét lagers, zou deze constructie zo’n 200 gram besparen én daarbij ook nog een zijdelings stijver frame opleveren.

Framemaat-afhankelijke, progressievere veercurve

Dankzij de Horst-Link layout kunnen de individuele aspecten van het veersysteem véél beter getuned worden. En daar is Cannondale ook flink mee aan de slag gegaan; ten opzichte van de vorige generatie is de veercurve namelijk behoorlijk veranderd.

Met het creëren van méér grip voor het achterwiel als uitgangspunt, is de verhouding tussen de veerweg en de slag van de demper over de gehele veerweg vergroot én degressief gemaakt. Koppel dit aan het progressieve karakter van een luchtdemper en je krijgt een veersysteem dat rondom het sagpunt redelijk fijngevoelig is en tegelijkertijd sneller tegendruk opbouwt bij het aanspreken van meer veerweg. Dit laatste drukt het achterwiel meer tegen de grond drukt wanneer het net wat ruiger wordt. Het betekent ook dat het aanzienlijk lastiger is om de volledige veerweg aan te spreken.

Een bewuste keuze, gebaseerd op het nieuwe inzicht dat je een cross country fully helemaal niet wil ‘bottomen’, aldus Cannondale. Uit diverse praktijktesten bleek namelijk dat wanneer je dat wél ‘gemakkelijk’ kunt doen, je simpelweg vaker lek rijdt… En met lekke banden win je niet snel wedstrijden…

Overigens is er géén verschil in achtervork en/of hevel tussen de Si-uitvoering met 100 mm veerweg en de SE-modellen met 120 mm veerweg. De 100 mm modellen hebben een Fox-demper met 40 mm slag, terwijl de 120 mm uitvoeringen RockShox dempers krijgen met 45 mm slag.

Leverage Ratio Grafiek

Bovenstaande grafiek toont de ratio tussen de veerweg en de slag van de demper. Bleef deze bij de oude Scalpel (grijze lijn) zo rond de 2,2 gedurende de hele slag, bij de nieuwe Scalpel begint ‘ie – afhankelijk van framemaat – ergens tussen 2,6 en 2,85 en neemt af tot 2,35 bij de volledige veerweg. Juist ja; bij deze nieuwste generatie heeft elke framemaat een iets andere veercurve. ‘Propotional Response’ noemen ze dat. En de gedachte daarachter is best logisch: Het zwaartepunt van een grotere rijder bevindt zich hoger dan dat van een kleinere rijder. En wáár dat punt zich bevindt, heeft een grote impact op het gedrag van de vering.

Strakker tijdens trappen, actiever tijdens remmen

Als we naar de anti-squat-waarden van de nieuwe Scalpel kijken (zie onderstaande grafiek, waarbij de ketting achteraan op een 21t kettingblad ligt), zien we ook een groot verschil met de voorloper (wederom de grijze lijn). Anti-squat is de mate waarin de aandrijfkracht van de ketting tijdens het trappen het inveren van de achtervork tegenwerkt. Hoe hoger de anti-squat, hoe minder ‘gebob’ je ervaart tijdens het trappen. Méér dan 100% anti-squat betekent dat je met je pedalen de achtervering zelfs uittrekt.

De vorige generatie Scalpel had een vrij consistente anti-squat waarde over de gehele veerweg. Bij deze nieuwe versie ligt de anti-squat in het eerste deel hoger. In de praktijk zal dit betekenen dat de achterkant strakker aan zal voelen tijdens het trappen.

De anti-rise is nu flink lager. En dat heeft als effect dat het veersysteem significant minder verhardt tijdens het remmen. Je achtervering blijft dus veel meer actief wanneer je afdaalt met de remmen dichtgeknepen.

Scalpel 2021 Si Anti Squat grafiek

AntiRise grafiek Scalpel 2021

Framedetails

Lichtgewicht

Bij een racefully is gewicht uiteraard van groot belang. De nieuwe Scalpel is dan ook licht. Inclusief demper zou het medium frame 1.910 gram wegen. En volgens Cannondale is het daarmee zelfs dé lichtste in serie geproduceerde cross country fully op de markt. “Maar de Scott Spark RC HMX SL weegt maar 1.799 gram!” Dat claimt Scott inderdaad, maar frames uit de reguliere productie wegen volgens Cannondale’s weegschaal 1.950 gram. De S-Works Epic weegt volgens diezelfde weegschaal niet de geclaimed 1.900 gram, maar 2.050 gram. En Trek’s Supercaliber weegt volgens Cannondale 1.930 gram (wat lichter is dan wat Trek zelf claimt!).

We hebben het hierbij overigens over de lichtste versie van het Scalpel frame; de Hi-Mod versie. En dat frame is vooralsnog exclusief voorbehouden voor de Scalpel Hi-Mod 1, het topmodel uit het programma. De overige Scalpels hebben een frame dat in de maat medium circa 220 gram zwaarder is. Daarmee zit dat frame nu ongeveer op het gewicht van de vorige Hi-Mod.

Rocker nu met industrielagers

De demperplaatsing lijkt nog sterk op hoe dat bij de vorige versie ging. Alleen de ‘rocker’ tussen de demper en achtervork is nu anders gepositioneerd.

Postmount geen Flatmount

Was Cannondale nog één van de eersten om de Flatmount-schijfremmontage toe te passen op een mountainbike… bij de nieuwe Scalpel gaan ze ‘terug’ naar Postmount!

Montagepunten voor bidons

Op framemaat S na, is er ruimte voor 2 bidons.

Integratie

Montagepunten voor een voorderailleur zoek je tevergeefs. Daar voor in de plaats is er wel standaard een minimalistische ‘chain catcher’ standaard terug te vinden op elke uitvoering. Alle kabels lopen binnendoor, waarbij Cannondale er prat op gaat dat hun tube-in-tube ‘DirectLine’ constructie erg gebruiksvriendelijk is. Uiteraard is er ook ruimte voor een dropperbediening binnendoor.

Balhoofd met kabelgeleiding

Kettinggeleider, geen voorderailleur

De achterkant van de nieuwe Scalpel is óók asymmetrisch. Net als bij zijn voorganger is de aandrijflijn dan ook 6 mm verder naar rechts verschoven. Alleen is ditmaal de inbouwbreedte niet 142×12 mm, maar 148×12 mm. Daarbij ook opgemerkt dat Cannondale de linker dropout ‘open’ heeft gemaakt volgens hun ‘Speed Release 12 mm thru axle’ principe. Hierbij hoef je de steekas niet volledig uit te nemen bij een wielwissel, wat de snelheid van wisselen ten goede moet komen.

Speed Release dropout closeup

Half in de onderbuis is er onder de drinkbushouder ruimte gemaakt voor een ‘Stash’-kit. Die kit bestaat uit alles dat je nodig hebt voor een snelle ‘trailside repair’, aldus het persbericht. Concreet houdt dit in dat je er een Fabric 8-in-1 minitooltje terug vindt in een ‘quick draw holster’, een Dynaplug tubeless reparatiekit en een CO2-patroon. Deze kit is op sommige modellen standaard meegeleverd, maar voor alle andere modellen los te verkrijgen via de dealer. Overigens zijn alle modellen wél voorzien van Cannondale’s eigen wielsensor. Die koppel je eenvoudig aan je smartphone om ritgegevens te raadplegen en om bijvoorbeeld alle specificaties en onderhoudshistorie na te zoeken.

Sensor in voorwiel

Cannondale’s eigen sensor die je koppelt aan een appje op je smartphone. Hiermee hou je alle ritgegevens bij en kun je alle specificaties en zaken ten aanzien van onderhoud gemakkelijk terugvinden.

Stashkit in onderbuis

De Stash-kit zit in de onderbuis verzonken. Hierin past een multitooltje van Fabric, een tubeless reparatiekit en een CO2-patroon.

Blank

Niet elke Scalpel komt standaard met de Stash-kit. Het gat is dan afgedekt, maar je kan altijd nog een Stash-kit monteren.

Geomertrie: langer, vlakker en slechts 4 maten

Cannondale rekte de grenzen bij de vorige Scalpel op door middel van de de geometrie. De voorvork stond voor die tijd relatief vlak, maar in samenwerking met de eigen Lefty voorvork met grote vorksprong, was de naloop toch kort waardoor een combinatie tussen stabiliteit bij hoge snelheid én wendbaarheid verkregen werd die anderen met ingekochte voorvorken niet konden evenaren. Die ‘OutFront’-gedachte wordt nu verder doorgetrokken; bij de Si-modellen met 100 mm veerweg is de balhoofdhoek anderhalve graad afgevlakt naar 68°. Bij de SE-modellen staat ‘ie nu op 67°. De zitbuishoeken zijn met 74,5° en 74° voor respectievelijk de Si- en SE-modellen óók steiler geworden, terwijl de reach bij elke maat circa 10 mm is vergroot.

Opvallend is dat er nu in plaats van vijf nog maar vier framematen verkrijgbaar zijn. De XS is komen te vervallen. Dat vinden we een bijzondere keuze, zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de zitbuislengte per maat juist iets is toegenomen. De huidige S heeft namelijk de zitbuislengte van de vorige M. Merk overigens ook op dat alle vier de framematen dezelfde ‘standover clearance’ hebben!

Modellen, specificaties en prijzen

Bij de nieuwe Scalpel heb je twee smaken veerweg: De Si-modellen hebben 100 mm en de SE 120 mm. In totaal zijn er 9 modellen beschikbaar.

Alle modellen met 100 mm veerweg, buiten de Hi-Mod 1 en Carbon 4 komen met de aluminium Lefty Ocho. De Hi-Mod 1 is de enige die de carbon Ocho heeft. De Carbon 4 krijgt een Fox Float Rhythm SC 32 voorvork. Alle Si-modellen hebben bovendien één remote die zowel de vork als achterdemper tegelijkertijd bedient. Bij de SE-modellen vind je RockShox’ nieuwe SID 35 mm voorvorken in combinatie met SIDLuxe achterdempers, zonder remotes. Die dikkere Scalpels komen overigens standaard mét dropper zadelpennen.

Het allerlichtste frame vind je dus alleen bij de Hi-Mod 1. Die 220 gram gewichtsreductie, samen met de toevoeging van wat Shimano XTR onderdelen werkt ten opzichte van de Carbon 2 wel flink door in de prijs. Het prijsverschil is maar liefst € 3.000!

Scalpel Si – 100 mm

Scalpel Hi-Mod 1

Scalpel Hi-Mod 1 – € 7.999 – 9,76 kg (fabrieksopgave): BallisTec Hi-Mod Carbon frame 100 mm, Lefty Ocho Carbon 100 mm voorvork, Fox Float DPS Factory EVOL 100 mm achterdemper, Cannondale HollowGram 25 carbon velgen, DT Swiss achternaaf, Schwalbe Racing Ray/Ralph 29×2,25” SnakeSkin banden, HollowGram aluminium crankset met 34T kettingblad, Shimano XTR M9100 12-speed achterderailleur en shifter, Shimano XT M8100 10-51t cassette, Shimano XT M8100 ketting, Shimano XTR M9100 schijfremmen (160 mm schijven v/a), Prologo Dimension NDR zadel, ENVE Carbon 31.6 x 400 mm zadelpen, Cannondale 1 Flat Carbon stuur, Stash-kit.

Scalpel Carbon 2

Scalpel Carbon 2 – € 4.999 – 10,71 kg (fabrieksopgave): BallisTec Carbon frame 100 mm, Lefty Ocho Carbon 100 mm voorvork, Fox Float DPS Performance Elite EVOL 100 mm achterdemper, Cannondale HollowGram 25 carbon velgen, DT Swiss achternaaf, Schwalbe Racing Ray/Ralph 29×2,25” SnakeSkin banden, HollowGram aluminium crankset met 34T kettingblad, Shimano XT M8100 12-speed achterderailleur en shifter, Shimano XT 10-51t cassette, Shimano XT M8100 ketting, Shimano XT M8100 schijfremmen (160 mm schijven v/a), Prologo Dimension NDR zadel, Cannondale 2 7075 aluminium 31.6 x 400 mm zadelpen, Cannondale 2 Flat 2014 aluminium stuur, Stash-kit.
Scalpel Carbon 3 – € 4.199 – 11,72 kg (fabrieksopgave): BallisTec Carbon frame 100 mm, Lefty Ocho Carbon 100 mm voorvork, Fox Float DPS Performance Elite EVOL 100 mm achterdemper, Stan’s NoTubes Crest S1 velgen, Shimano MT510 achternaaf, Schwalbe Racing Ray/Ralph 29×2,25” SnakeSkin banden, HollowGram aluminium crankset met 34T kettingblad, Shimano XT M8100 12-speed achterderailleur, Shimano SLX M7100 shifter, Shimano SLX M7100 10-51t cassette, Shimano SLX M7100 ketting, Shimano Deore M6000 schijfremmen (160 mm schijven v/a), Prologo Dimension NDR zadel, Cannondale 2 7075 aluminium 31.6 x 400 mm zadelpen, Cannondale 2 Flat 2014 aluminium stuur. Kleuropties: Candy Red en Black.

Scalpel Carbon 4

Scalpel Carbon 4 – € 3.699 – 11,77 kg (fabrieksopgave): BallisTec Carbon frame 100 mm, Fox Float Rhythm 32 SC 100 mm voorvork, Fox Float DPS Performance Elite EVOL 100 mm achterdemper, Stan’s NoTubes Crest S1 velgen, Shimano MT400 naven, Schwalbe Racing Ray/Ralph 29×2,25” SnakeSkin banden, Truvativ Stylo 6K DUB crankset met 34T kettingblad, Sram NX Eagle 12-speed achterderailleur en shifter, Sram SX Eagle 11-50t 12-speed cassette, Sram NX Eagle ketting, Shimano MT500 schijfremmen (160 mm schijven v/a), Prologo Dimension STN zadel, Cannondale C3 6061 aluminium zadelpen, Cannondale 2 2014 aluminium stuur.

Women's Carbon

Scalpel Carbon Women’s 2 – € 4.999 – 10,21 kg (fabrieksopgave): BallisTec Carbon frame 100 mm, Lefty Ocho Carbon 100 mm voorvork, Fox Float DPS Performance Elite EVOL 100 mm achterdemper, Stan’s NoTubes Crest MK3 velgen, Stan’s Neo naven, Schwalbe Racing Ray/Ralph 29×2,25” SnakeSkin banden, HollowGram aluminium crankset met 32T kettingblad, Shimano XT M8100 12-speed achterderailleur en shifter, Shimano XT 10-51t cassette, Shimano SLX M7100 ketting, Shimano XT M8100 schijfremmen (160 mm schijven v/a), Fabric Line Shallow Sport zadel, Cannondale 2 7075 aluminium 31.6 x 400 mm zadelpen, Cannondale 2 Flat 2014 aluminium stuur, Stash-kit.

Scalpel SE – 120 mm

Scalpel SE 1

Scalpel Carbon SE 1 – € 4.999 – 11,32 kg (fabrieksopgave): BallisTec Carbon frame 120 mm, RockShox SID Select+ RL 120 mm voorvork, RockShox SIDLux Select+ 120 mm achterdemper, Cannondale HollowGram 25 carbon velgen, Formula voornaaf, DT Swiss achternaaf, Maxxis Ardent Race / Recon Race 29×2,35” EXO Protection banden, HollowGram aluminium crankset met 34T kettingblad, Shimano XT M8100 12-speed achterderailleur en shifter, Shimano XT 10-51t cassette, Shimano SLX M7100 ketting, Shimano XT M8100 schijfremmen (180/160 mm schijven v/a), Fabric Scoop Flat Elite zadel, Cannondale DownLow Dropper zadelpen, Cannondale 1 Riser Carbon, Stash-kit.

Carbon SE 2

Scalpel Carbon SE 2 – € 3.799 – 12,35 kg (fabrieksopgave): BallisTec Carbon frame 120 mm, RockShox SID Select 120 mm voorvork, RockShox SIDLux Select+ 120 mm achterdemper, Stan’s NoTubes Crest S1 velgen, Shimano Deore naven, Maxxis Ardent Race / Recon Race 29×2,35” EXO Protection banden, Truvativ Stylo 6K DUB crankset met 34T kettingblad, Sram SX Eagle 12-speed achterderailleur en shifter, Sram NX Eagle 11-50 12-speed cassette, Sram SX Eagle ketting, Shimano MT500 schijfremmen (180/160 mm schijven v/a), Fabric Scoop Radius Sport zadel, Cannondale DownLow Dropper zadelpen, Cannondale Riser 6061 alloy.

Womens SE

Scalpel Carbon Women’s SE – € 3.799 – 12,15 kg (fabrieksopgave): BallisTec Carbon frame 120 mm, RockShox SID Select 120 mm voorvork, RockShox SIDLux Select+ 120 mm achterdemper, Stan’s NoTubes Crest S1 velgen, Shimano Deore naven, Maxxis Ardent Race / Recon Race 29×2,35” EXO Protection banden, Truvativ Stylo 6K DUB crankset met 34T kettingblad, Sram SX Eagle 12-speed achterderailleur en shifter, Sram NX Eagle 11-50 12-speed cassette, Sram SX Eagle ketting, Shimano MT500 schijfremmen (180/160 mm schijven v/a), Fabric Line Shallow Sport zadel, Cannondale DownLow Dropper zadelpen, Cannondale Riser 6061 alloy.

Voorafgaande aan de lancering konden we al op pad met het topmodel, de Hi-Mod 1. Onze indrukken daarvan lees je hier.

Bron: www.cannondale.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments