Classified Powershift integreert vanaf nu volledig met Shimano Di2

Nog niet zo lang geleden berichtten we over de verkrijgbaarheid van TRP Classified Vistar Powershift. Een groep bestaande uit een derailleur en schakelaars van TRP én Classifieds Powershift-naaf. Voor Classified een eerste stap naar totale integratie van de 2-speed interne naaf in een complete groep. Nu volgt nog een grote stap voor het Belgisch-Nederlandse bedrijf: Shimano zet z’n Di2-protocol open voor Classified en vanaf nu is de Powershift-naaf volledig en naadloos te integreren en aan te sturen met alle generaties Di2-shifters.

Classified Powershift Di2 compatibiliteit, compatible met Shimano Di2 GRX 105 Ultegra DuraAce XT XTR

Classified Powershift schakelen via Shimano Di2-shifters

Het Belgisch-Nederlandse Classified brengt met z’n Powershift-naaf sinds 2020 een aandrijfsysteem dat de traditionele voorderailleur overbodig maakt. De achternaaf biedt twee versnellingen die razendsnel én onder volle trapbelasting schakelen. Daarmee biedt Classified het bereik van een 2x-aandrijving, gecombineerd met de eenvoud, kettinglijn en betrouwbaarheid van een 1x-systeem. Tot nu toe vergde het aansturen van de Powershift altijd een extra schakelaar op het stuur, naast de reguliere shifters van je racefiets of gravelbike. Met de introductie van TRP Classified Vistar Powershift kwam onlangs al een eerste stap in de richting van volledige integratie: een complete groep waarbij de bediening van de Powershift-naaf direct vanuit TRP’s eigen draadloze schakelsysteem gebeurt.

Nu volgt de volgende grote stap: Shimano zet z’n Di2-protocol open voor Classified. Vanaf nu kan de Powershift-naaf voortaan volledig naadloos in een bestaande Shimano Di2-groepset worden geïntegreerd, zonder extra knop of aparte bediening. Je schakelt de Powershift-naaf nu simpelweg direct vanuit je bestaande Di2-schakelaars op het stuur.

Classified Powershift-naaf en cassette

In de driver van de Classified Powershift-naaf huist een planetaire tandwielset die onder vollast kan schakelen tussen een directe overbrenging (1:1) en een reductie (0,686:1). Daarmee vervangt het de functionaliteit van een voorderailleur en ontstaat met een compacte cassette zowel een groter bereik dan bij een 1x-opstelling, met de kleinere stappen die je kent van een traditionele 2x-groep.

Classified Powershift Di2 compatibiliteit, compatible met Shimano Di2 GRX 105 Ultegra DuraAce XT XTR

Nu Shimano z’n Di2-protocol open heeft gezet voor Classified, kan de Powershift-naaf geschakeld worden vanuit elke Di2-schakelaar. Nu geen losse Classified-schakelaar nodig is, komt het geheel méér geïntegreerd over en is de bediening ook meer logisch.

Compatibel met alle Di2-groepen

Het maakt daarbij niet uit of je met 11-speed of 12-speed Di2 rijdt: in alle gevallen is er een combinatie te maken met de Classified Powershift-naaf. In het geval van de 12-speed varianten van racefietsgroepen 105, Ultegra, Dura-Ace en gravelbikegroep GRX is de draadloze Di2-communicatie standaard geïntegreerd. Bij oudere 11-speed Di2-groepen, is wel een extra D-Fly-unit (EW-WU111B) nodig om draadloze koppeling met de Powershift-naaf, of meer specifiek de Smart Thru-axle mogelijk te maken.

Via Shimano’s E-tube app heb je vervolgens de vrijheid om te bepalen welke van je Shimano-knoppen je daarvoor gebruikt. Voor bikers die al met de Powershift-naaf rijden in samenwerking met een Shimano Di2-systeem, kunnen hun systeem eenvoudig via een firmware-update geschikt maken voor de Di2-integratie. De benodigde updates in de Classified-app zijn per direct beschikbaar én kosteloos.

Classified Shimano Di2 integratie

Met de laatste update van de Classified-app is de Di2-integratie eenvoudig voor te bereiden in enkele stappen. Daarna koppel je Classified’s Smart Thru-Axle eenvoudig aan de gewenste knoppen van een Shimano Di2-schakelaar.

Zet Shimano met Classified-integratie de deur open voor bredere acceptatie?

Dat deze integratie er überhaupt is, is op zichzelf al groot nieuws. Ja, je kunt diverse gps-units en vermogensmeters koppelen aan je Di2-systeem. Maar vanuit de Shimano schakelaars rechtstreeks een onderdeel van een andere fabrikant van aandrijfonderdelen aansturen? Dat is toch wel van een andere orde. Het feit dat Shimano nu z’n Di2-platform openstelt voor integratie met Classified Powershift, is een stevige validatie voor het relatief jonge Belgisch-Nederlandse bedrijf.

Door de naadloze integratie met het Di2-platform komt het geheel meer over als uh ja, geheel en niet meer als een aftermarket add-on. Iets dat toch wel door velen gezien werd als een nadeel, gezien de nogal premium-positionering van het systeem. Dat maakt het in eens een stuk interessanter voor zowel consumenten (in hun beleving) als fietsfabrikanten. Niet alleen de bediening voelt meer logisch en geïntegreerd, het weglaten van extra knopje(s) en bedrading naar een losse Classified bar-end-module, betekent ook een eenvoudigere montage. En het feit dat Shimano hier dus klaarblijkelijk ontvankelijk voor is, is voor veel fietsfabrikanten meteen een stempel van goedkeuring voor het Classified-systeem. Of we daarmee de schakelbare naaf vanaf nu vaker gaan zien als fabrieksoptie? Tijd zal het leren, al laat Classified ons weten dat er al diverse fietsfabrikanten staan te popelen.

Bron en meer info: classified-cycling.cc

Classified weet zich vanaf oprichting gesteund door een aantal pensionado’s. En niet de minste, in de vorm van onder meer Philippe Gilbert, Marcel Kittel en Tom Boonen.
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments