Canyon Lux World Cup: Licht, lichter, world cup

Nieuwe, lichtgewicht xc-fully uit Koblenz

Het was nauwelijks nog een geheim dat de fietsfabrikant uit Koblenz aan een nieuwe fully werkte. Als je Loane Lecomte sponsort én voor-ie goed en wel gelanceerd is al op de nieuwe fiets laat rijden, dan kun je niet verwachten dat-ie onder de radar blijft! Alhoewel; het is je vergeven als je nog niet gezien had dat Canyon een nieuwe Lux in de pijplijn had. De nieuwe Lux – nu met de toevoeging ‘World Cup’ – lijkt namelijk sprekend op zijn voorganger. Maar kijk wat verder en je merkt dat het écht een volledig nieuwe bike is.
Canyon Lux World Cup Team

De tijd was inmiddels behoorlijk rijp voor een nieuwe Canyon Lux. De generatie die nu wordt afgelost zag immers al in 2018 het levenslicht. Inmiddels is er al weer veel veranderd in de crosscountry wedstrijdscene. En met de Lux World Cup wil Canyon zich weer vooraan positioneren; niet alleen met Loana Lecomte in het wedstrijdveld , maar ook bij andere enthousiaste bikers die een lichte en stijve xc-fully willen.

Canyon World Cup: lichter, stijver dan voorganger

Met een framegewicht van 1.535 gram (zonder achterdemper) is het Lux World Cup CFR-frame “misschien wel het lichste fullsuspension mountainbike frame op de markt”, aldus Canyon in zijn persbericht. Dat Canyon het niet claimt als hét lichtste frame komt ongetwijfeld omdat de wijze waarop frames gewogen worden per fabrikant kan verschillen. Pas als frames in de (online) winkel te koop zijn én gewogen kunnen worden, weet je pas écht wie de lichtste heeft. Hoe het ook zij; 1.535 gram is gewoon erg licht. Ten opzichte van zijn voorganger is 127 gram bespaard.

Het frame is dan ook van balhoofd tot achterpatten opnieuw ontworpen. Canyon claimt dat het frame niet alleeen lichter, maar ook sterker én stijver is geworden. Ook de CF-versie – door de gewijzigde carbon-layup iets goedkoper en iets zwaarder – is nog steeds licht. Met een framegewicht van 1.925 gram (zonder achterdemper) is-ie lichter dan menig high-end concurrent.

Herzien veersysteem

Het silhouet van de nieuwe Lux World Cup wijkt dus niet veel af van zijn voorganger. Het veersysteem – dat sterk bijdraagt aan dat karakteristieke silhouet – is in hoofdlijnen niet gewijzigd. De liggende achtervork stelt het nu zonder de knik rondom de achterrem, maar nog altijd flext de staande achtervork tijdens het veren. Er is ook nog steeds 100 mm veerweg beschikbaar, maar die wordt wél iets anders aangeboden dan voorheen.

De hevel tussen de staande achtervork, de demperverlenging én het voorframe is iets compacter. Hij valt nu wat meer weg achter de achtervork. De nieuwe Lux World Cup heeft volgens Canyon ook iets andere antisquat-waarden. En al kwantificeren wát er veranderd is, Canyons nieuwste crosscountry-racefully zou hierdoor nu nog beter klimmen dan zijn voorganger (die wij al niet beroerd vonden klimmen).De verhouding tussen veerweg en demperslag is verder verlaagd, waardoor de achterdemper met een nog lagere druk gereden kan worden. En minder druk betekent minder spanning op de afdichtingen, waardoor het geheel beter aanspreekt.

CeramicSpeed SLT lagering

Niet zichtbaar, maar wél opvallend: Canyon monteert in alle Lux World Cup CFR-frames standaard CeramicSpeed SLT lagers. Dat zijn roestvaststalen cartridgelagers waarbij de kogels zijn ingekapseld in een met olie geïmpregneerd kunststof. Simpel gesteld zijn ze onderhoudsvrij, want ze smeren zichzelf. En doordat het lager in feite helemaal gevuld is met kogels én kunststof, kan er geen vuil in. Ook komt elk Lux World Cup CFR-frame standaard met CeramicSpeed SLT-lagers in het balhoofd. Tot slot, maar niet geheel onbelangrijk: je hebt levenslange garantie op deze lagers. Hulde!

Ceramic Speed SLT

Framedetails

Naast de high-end lagering bij de CFR-modellen kun je op alle Canyon Lux World Cup-frames in het voorframe twee bidons kwijt, zelfs bij maat XS. Verdere details zijn de standaard meegeleverde, minimalistische kettinggeleider, de Quickle-steekas met op te bergen hendel en de begrenzer voor het stuur, waardoor een shifter of remgreep bij een valpartij nde bovenbuis niet kan beschadigen.

Canyon Lux World Cup CFR bidons

De stuurslagbeperking – of Impact Protection Unit, zoals Canyon hem noemt – is nu ín de bovenbuis verwerkt.

Uiteraard lopen alle kabels binnendoor. Canyon onderkent echter in zijn persbericht de tegenstrijdigheid daarvan: “Internal cable routing looks great but can be a royal pain in the butt for home mechanics.” Canyon zet echter óók de stap om ze via het balhoofd het frame binnen te laten gaan. Wat onze gewaardeerde en immers kritische collega Evil E daarvan vindt, heb je wellicht al gelezen. Niettemin claimt Canyon dat ze het je tóch makkelijk hebben gemaakt. De schakelkabel en de remleiding lopen namelijk door separate buisjes in het frame. Vanaf de drop-out steek je de kabel (of leiding) het frame in en hij komt er zonder gedoe bij het balhoofd weer uit…

Kabels lopen uiteraard binnendoor. Bij de nieuw Lux World Cup kiest Canyon er ook voor om de kabels dóór de balhoofdlagering het frame in te voeren…

Geometrie

De oude Lux liep Canyon bepaald niet vooraan mee in de trend om de grenzen van de geometrie te verleggen. En ook met de nieuwe Lux World Cup breekt Canyon niet écht met conventies. Dit kun je als kritiek opvatten, maar is evenzogoed een simpele vaststelling van een keuze die eigenlijk heel logisch is. Want ook al heeft de fiets ‘World Cup’ in zijn naam; veruit de meeste kopers rijden géén wereldbekers. Dat wil nog niet zeggen dat die extremere geometrieën van sommige concurrenten niet werken. Maar ze vergen wel wat meer inbreng en aanpassing van de berijder. Wat dat aangaat zullen de wijzigingen die Canyon nu doorvoert bij de nieuwe Lux World Cup bij een breed publiek in de smaak vallen. En daar is helemaal niets mis mee.

Wat is er dan veranderd? De reach is per framemaat 15 mm vergroot. De zitbuishoek is 0,5º rechter gezet, om de toegenomen framelengte wat te compenseren. De balhoofhoek is nu 68,5º. Dat is 1,5º flauwer dan voorheen. Dat klinkt veel, maar met 70º was de vorige Lux aan de steile kant. Vervolgens is de achtervork bij elke framemaat 5 mm korter dan voorheen. Niettemin maken al deze veranderingen dat de nieuwe Lux World Cup een langere wielbasis heeft dan zijn voorganger. En tot slot heeft Canyon de zitbuizen met 10 mm in gekort, zodat er meer bewegingsvrijheid is boven het frame en ook compacte rijders een dropperzadelpen met meer droplengte kwijt kunnen.

Canyon Lux World Cup geometrie

Canyon Lux World Cup CFR, CF en Lux Trail

De Canyon Lux World Cup is er dus in twee smaken: de CFR en CF. Beide hebben rondom 100 mm veerweg. De CFR is met zijn 1.535 grams frame de lichtere van de twee. Canyon biedt de Lux World Cup CFR in twee afmontagevarianten: de LTD en de Team. De CF met het iets zwaardere – of beter: iets minder lichte – frame biedt Canyon ook aan in twee versies: de CF 7 en CF 6. Deze CF-modellen hebben dus niet de CeramicSpeed SLT-lagering.

En de Lux Trail die Canyon in augustus 2021 nog introduceerde? Die opgedikte xc-fully met 120 mm veerweg vooraan en 110 mm veerweg achteraan blijft ongewijzigd in het programma. Het nieuwe frame is dus expliciet voorbehouden aan de World Cup CFR en CF.

De twee Canyon Lux World Cup CFR-modellen en de twee CF-modellen zijn vanaf nu online verkrijgbaar. De CFR-modellen kunnen gereserveerd worden en worden vanaf augustus geleverd.

€ 7.999 – Canyon Lux World Cup CFR LTD: RockShox SID SL Ultimate voorvork, SID Luxe Ulimate achterdemper, Sram XX1 Eagle AXS aandrijflijn, Sram Level Ultimate remmen, DT Swiss XRC1200 carbon wielen, Canyon carbon cockpit. Geclaimed gewicht: 9,8 kg.

€ 6.999 – Canyon Lux World Cup CFR Team: Fox 32 SC Factory voorvork, Fox Float DPS Factory achterdemper, Shimano XTR aandrijflijn, Shimano XTR remmen, DT Swiss XRC1200 carbon wielen, Canyon carbon cockpit. Geclaimed gewicht: 10,0 kg.

€ 4.299 – Canyon Lux World Cup CF 7: Fox 32 SC Performance Elite voorvork, Fox Float DPS Performance Elite achterdemper, Shimano XT aandrijflijn, Shimano XT remmen, Reynolds TR 309/289c carbon wielen, Race Face Ride stuurpen en stuur. Geclaimed gewicht: 11,6 kg.

€ 3.499 – Canyon Lux World Cup CF 6: Fox 32 SC Performance voorvork, Fox Float DPS Performance achterdemper, Shimano SLX aandrijflijn, Shimano SLX remmen, DT Swiss XR1900 wielen, Race Face Ride stuurpen en stuur. Geclaimed gewicht: 12,1 kg.

Bron en meer info: www.canyon.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments