Cervélo vernieuwt de Aspero-5: nóg sneller, lager en met ruimte voor een bandenplakset

Heel verrassend is-ie niet, want Marianne Vos reed er onlangs al de gravelwedstrijd 3Rides mee in Aken: de nieuwe Cervélo Aspero-5. En hoewel z’n naam vertrouwd klinkt, is dit 2025-model flink anders dan z’n voorganger. Het frame is volledig opnieuw ontworpen en mikt overduidelijk op snelheid. Al is het gravelbikegenre inmiddels dermate georiënteerd op de wedstrijdsport dat we nauwelijks nog verrast opkijken van ‘snelste ooit’-claims. De nieuwe gravelracer Aspero-5 is lichter, lager en meer aero. Bovendien is er is nu ruimte in de onderbuis om een bandenplaksetje of rechtgeprakte banaan mee te nemen.

Cervelo Aspero-5 2025 gravelbike gravelracer

Cervélo Aspero-5 2025: aerokuren en wattjes

Bij Cervélo staat alles met een “5” in of achter de naam voor het meest geoptimaliseerde, het lichtste, het meest high-end. Zo kwam het merk bij de vorige generatie, naast de reguliere Aspero (getest), ook met een Aspero-5. Die Aspero-5 was net wat verder fijngeslepen, met geïntegreerde kabels en een lichter frame. Inmiddels is de nieuwste generatie Aspero min of meer wat de oude Aspero-5 was, dus tijd voor een nieuwe Aspero-5. En dat is dit keer een behoorlijk ander beestje. Een sneller beestje, volgens Cervélo.

Voor het frameontwerp hebben de ontwerpers duidelijk de S5 aero-racer als referentie gehad. Het silhouet komt aardig overeen en de zitbuis is eveneens behoorlijk prominent rond het achterwiel gevormd. Cervélo trekt zoals gebruikelijk dan ook de aero-kaart en de nieuwe gravelracer Aspero-5 is tot 37 watt sneller dan de vorige generatie. Hoe dat allemaal precies gemeten is blijft in nevelen gehuld.

Cervelo Aspero-5 2025 gravelbike gravelracer

Cervelo Aspero-5 2025 in-frame storage detail

Net als de endurance-racer Caledonia-5 (hier afgebeeld) heeft de Aspero-5 nu ook een ‘in-frame storage’, oftewel een opbergvakje. Extreem groot is het niet, maar voldoende voor een bandenplaksetje, een energiereep, of een rechtgeprakte banaan…

Iets lichter

Ondanks toegenomen frameoppervlakken en het toevoegen van een bagageluikje in de onderbuis is het gewicht van de Aspero-5 nauwelijks veranderd. Het frameset inclusief zadelpen, stuurpen en stuur weegt volgens Cervélo 1.963 gram (framemaat is niet vermeld), 27 gram lichter dan hetzelfde pakket van de vorige generatie.

Uiteraard is het frame voorzien van een universal derailleur hanger en werkt dus met de laatste Sram XPLR-groepen. Of, zoals Cervélo ze nu ook afmonteert: met de Transmission-mountainbike-derailleurs om een extra groot bereik te creëren. Daarbij maakt Cervélo ook het punt dat het nieuwe Aspero-5-frame ruimte biedt aan 45 millimeter banden én grote kettingbladen. Die combinatie wil nog al eens uitdagend zijn.

Cervelo Aspero-5 2025 gravelbike gravelracer

Een voorderailleur is nog steeds mogelijk. Maar Cervélo levert de Aspero zelf exclusief met 1x-groepen. En standaard is het frame dan ook voorzien van een ‘chain catcher’ als extra zekerheid tegen het aflopen van de ketting.

Zes watt van de besparing komt voort uit het HB16 aero-stuur. En in tegenstelling tot wat je tegenwoordig bij vrijwel elke graveleracer ziet, niet één geheel vormt met de stuurpen. De reden voor deze constructie is simpelweg de verstelbaarheid. Die heb je bij een geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie niet.

Geometrie

In hoofdlijnen lijkt de geometrie van nieuwe Aspero-5 niet veel anders dan de voorloper. Ja, door de zitbuisconstructie pakt de zithouding mogelijk wel wat anders uit ten opzichte van wat je gewend bent, wanneer je de zadelpen heel hoog of juist heel laag moet zitten. Daarnaast zijn er nog twee dingen.

Lagere trapas

Op de eerste plaats staat de trapas nu 80 millimeter onder de aslijn (78 millimeter bij de twee grootste framematen). Nu was de trapas bij de Aspero-modellen betrekkelijk laag, maar Cervélo zet hem dus nóg een paar millimeter lager. Een lage trapas geeft meer stabiliteit en is iets dat we bij veel gravelracers als steeds meer uitgesproken punt terug zien. Want de keerzijde is juist dat je op technische parcoursen ook eerder met de pedalen tegen de grond zit. Aan andere kant zien we ook de opmars naar kortere crankarmen, waardoor je niet vreemd op moet kijken als 80 millimeter ‘drop’ van de trapas over een jaar of twee alweer conservatief is.

Finetuning met bandbreedte

Daarnaast ontbreekt een zogenaamde Trailmixer op de 2025-versie van de Cervélo Aspero-5. Tot dusver hadden alle Aspero-modellen een flipchip om de offset van het voorwiel in de voorvork te veranderen. Dat heeft direct impact op stuurgevoel en -balans. Ook bood het de mogelijkheid om 650b-wielen te monteren. Maar die optie komt te vervallen; deze wielmaat lijkt definitief uit de gratie bij gravelracers. Cervélo gooit het nu over een andere boeg en volgt daarmee de strapatsen van enkele gravelracers.

Ze maken er in het persbericht namelijk een punt van dat je het stuurgedrag kunt beïnvloeden door vooraan een smallere band te monteren dan achter. ‘Mixed geometry’ noemen ze dat. Door bijvoorbeeld een 38/42 of 40/44 millimeter combinatie voor/achter te kiezen, worden de zitbuishoek en stuurhoek iets steiler en de naloop van het voorwiel korter. Een smallere band is ook minder hoog. Oók zou daarmee de aerodynamica verbeteren. Ideaal voor minder technisch terrein, zo claimt Cervélo. Niet echt een producteigenschap uniek aan de Aspero, want dit trucje kun je natuurlijk met elke gravelbike uithalen.

Cervelo Aspero-5 2025 gravelbike gravelracer geometrie

Uitvoeringen en prijzen Cervélo Aspero-5 2025

De Cervélo Aspero-5 komt in meerdere uitvoeringen, waarbij het opvalt dat Cervélo kiest voor een Sram 1×12 mullet-aandrijvingen in plaats van de 1×13 Red XPLR en de zojuist gelanceerde Force XPLR-groep. Alle hier getoonde modellen zijn vanaf nu bij de Cervélo-dealer te bestellen.

De ‘goedkoopste’ is de Aspero-5 met Force met een prijs van 8.299 euro. Deze is voorzien van de nieuwe Sram Force rem-/schakelaars die achteraan een X0 Eagle AXS Transmission 12-speed-derailleur aansturen in combinatie met een 10-52t-cassette. De Sram Force 1x-crank is voorzien van een vermogensmeter. Verder komt deze gravelbike met carbon Reserve 40/44-wielen met DT Swiss 350-naven. Qua kleur heb je de keuze uit royal mercury en five black.

Het topmodel is de Aspero-5 Red 1. Die is er alleen in five black en komt met een mix van Sram Red rem-/schakelaars en Sram XX SL Eagle AXS Transmission 12-speed derailleur en 10-52t-cassette. Ook hier carbon Reserve 40/44-wielen, maar dan met DT Swiss 240-naven in het midden. Voor deze versie vraagt de Cervélo-dealer 11.499 euro.

Een frameset bestaande uit frame, voorvork, balhoofdlagers, stuur, stuurpen, zadelpen en steekas kost 5.299 euro. Hierbij heb je de keuze uit de kleuren royal mercury, five black en de hier afgebeelde blue nitrate.

Cervelo Aspero-5 Blue Nitrate

Bron en meer info: cervelo.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments