Cervelo Aspero-5: De Aspero gravelbike evolueert

Lichter, sneller en nóg betere looks, aldus Cervelo

Snelle fietsen; dát is waar het bij Cervelo over gaat. Dus ook hun eerste gravelbike, de Aspero, is er één waar snelheid niet een bijkomstigheid maar het vertrekpunt is. En om daarin nóg verder gaan, komt het merk nu met de Aspero-5. Dat is een fijngepolijste Aspero en die is lichter, sneller en ziet er nóg beter uit, aldus Cervelo…

Cervelo Aspero-5

Bij Cervelo impliceert de ‘5’ achter de naam dat het de meest race-georienteerde versie is, een optimalisatie van het reguliere model. Lagere gewichten, integratie van kabels en afstemmen van componenten; dat soort werk. Zie het als het ‘AMG’ of ‘Brabus’ van Cervelo.

Nu gravelbikes de verkopen steeds meer beginnen te domineren, zag Cervelo de behoefte ontstaan aan nóg lichtere, nog meer uitgesproken gravelbikes. Of eigenlijk gravelracers. Want zoals we vorig jaar zelf ontdekten, is de Aspero een snelle gravelaar. En met de Aspero-5 gaat Cervelo op dit thema full out, of flat out zoals Cervelo het zelf zegt…

Meer aëro, minder gewicht

Het meest opvallend: de kabels. Of eigenlijk: het visueel ontbreken daaraan. Bij de reguliere Aspero liepen de derailleurkabel(s) en achterremleiding via een ingang boven op de onderbuis het frame in. Ook de voorrem liep vanaf het stuur eerst buitenom naar de bovenkant van de linker vorkpoot. Bij de Aspero-5 loopt alles vanaf het stuur, via de stuurpen meteen binnendoor. Oók de voorremleiding. De vorkbuis is c-vormig gemaakt, waardoor er aan de voorzijde ruimte ontstaat om de remleidingen en schakelkabels het frame in te leiden. Merk op: dat kunnen alleen elektronische schakelkabels zijn. Je zult dan ook zien dat de Aspero-5 alleen geleverd wordt met e-groepsets. Dit alles geeft de Aspero-5 in elk geval een uiterst cleane look. Bovendien is de Aspero-5 nóg aërodynamischer dan de reguliere Aspero, aldus Cervelo.

Aspero-5 gravelracer

Ze ontwikkelden ook een eigen aëro-gravelstuur en een bijpassende stuurpen. Die zijn gebaseerd op de exemplaren die Cervelo voor de S-Series aërobikes ontwikkelde. Het stuur is bovenaan afgevlakt, zoals we bij aëro-sturen gewend zijn. Verder heeft het aan beide zijden een flare van 16º. Maar daar blijft het niet bij; de bovenzijde van het stuur loopt 4º naar beneden. Het idee hierbij is dat je nóg dieper en dus nog méér aëro zit. Ook wanneer je boven op de ‘hoods’ van je rem-/schakelgrepen over gravel- en zandpaden laagvliegt.

Aspero-5 aer0-gravel dropbar

De Aspero-5 komt standaard met een Cervelo-label aëro-gravelstuur.

Aspero-5 aer0-gravel dropbar

Het aëro-gravelstuur heeft een reach van 80 mm en drop van 121 mm. Betrekkelijk reguliere afmetingen. Ook de flare is met 16º markt-conform. De bovenzijde van het stuur loopt echter óók aan weerszijde 4º naar beneden; dat hebben we nog niet eerder gezien.

De Aspero-5 komt uit dezelfde mal als de ‘reguliere’ Aspero. Qua vormgeving is het frame dan dus ook identiek. Het aantal en de manier waarop het carbon wordt toegepast is echter anders. Ook is er hoogwaardiger carbon toegepast. Daarmee is de de Aspero-5 lichter dan de ‘reguliere’ Aspero, maar Cervelo verzuimt getallen te noemen in hun persbericht. Na navraag zou het gaan om een besparing van zo’n 100 tot 120 gram afhankelijk van de framemaat. Dat betekent dat het Aspero-5-frame rond de 1.000 gram zit, aangezien de reguliere 1.100 gram weegt (inclusief alle hardware zoals derailleurpad, rubber protectie op de onderbuis, zadelpenklem en de lak).

Cervelo Aspero-5 Details Shimmer Lake

Bij de Aspero-5 kun je kiezen uit drie kleuren. Deze kleurstelling heet ‘Shimmer Lake’.

Cervelo Aspero-5 Purple Sunset

‘Purple Sunset’

‘Five Black’

Hetzelfde: Geometrie en Trailmixer

De lay-up van het carbon is dus geoptimaliseerd en de kabels zijn weggewerkt. Gebleven zijn echter de geometrie van de reguliere Aspero én de Trailmixer. Laatstgenoemde zijn ‘flip chips’ in de voorvork, waarmee je de naloop – of ‘trail’ – verandert. Of ‘corrigeert’, meer bepaald. Cervelo heeft de Aspero – en dus de Aspero-5 – ontworpen met een relatief korte naloop, ongeacht de wieldiameter. Kies je voor 700c wielen dan kun je tot 44 mm brede banden monteren. Wil je méér volume, dan kies je de 650b-wieldiameter, waarbij je tot 51 mm breedte kunt gaan, rekeninghoudend met de 4 mm ruimte aan weerszijde die Cervelo adviseert aan te houden. Laatstgenoemde heeft echter een kleinere totale diameter en met de Trailmixer kun je er dan voor zorgen dat de naloop nog altijd uitkomt rond de beoogde 58 mm.

Cervelo Aspero Trailmixer Effects

Dankzij de Trailmixer kun je de naloop (aangeduid als T1/T2/T3) nagenoeg hetzelfde houden ongeacht de gekozen wieldiameter en bandbreedte.

Cervelo Aspero-5 Geometrie

Gelimiteerd

De Aspero-5 is een gelimiteerd model, als in: er zijn drie uitvoeringen beschikbaar. En momenteel – gezien de huidige vertragingen in levering van onderdelen – ook slechts in beperkte aantallen. Vanaf de zomer zou de productie opgeschroefd kunnen worden, aldus Cervelo.

Maar gezien de prijzen verwachten we niet meteen storm zal lopen bij de Cervelo-dealer; je hebt de Aspero-5 (pas) vanaf € 7.999. De volgende in de rij kost je € 500 meer en heb je nog meer te besteden, dan kun je € 10.499 bij de Cervelo-dealer achterlaten in ruil voor het topmodel. In alle gevallen krijg je overigens standaard Reserve-carbonwielsets, opgespaakt rond nieuwe DT Swiss 350 en 370 naven, met dus de ratchet-vrijloop. Bovendien hebben alle modellen standaard een vermogensmeter. Een losse frameset staat wél in de persdocumentatie, maar is voorlopig in Europa nog niet leverbaar.

Aspero-5 Red eTap AXS 1 Ltd – € 10.499

Het topmodel komt met een Sram Red eTap AXS 1×12 aandrijfgroep, Quarq-vermogensmeter en Reserve carbon wielen rond DT Swiss 350 naven. Dit model is alleen verkrijgbaar in de kleur ‘Lime Shimmer’.

Aspero-5 GRX RX815 Di2 – € 8.499

De middelste van de drie verkrijgbare modellen heeft een Shimanox GRX Di2 2×11 groepset. Deze Aspero-5 heeft een vermogensmeter van 4iii. Fun fact: de directeur van 4iii is Phil White, die Cervelo samen met Gerard Vroomen oprichtte. De GRX RX815 Di2-versie is leverbaar in de kleuren ‘Purple Sunset’ en ‘Five Black’.

Aspero-5 Force eTap AXS 1 – € 7.999

De ‘goedkoopste’ Aspero-5 heeft een Sram Force eTap AXS 1×12 groepset inclusief Quarq vermogensmeter. Net als de GRX RX815 Di2 versie is-ie verkrijgbaar in ‘Five Black’ en ‘Purple Sunset’.

Bron en meer info: www.cervelo.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Vliegende ton
Vliegende ton
2 jaren geleden

Gravelbike is wel een hype 8000,- blijk gelijk aan een hele goede fullie…terwijl daar my 2 cents :-)