Unno Horn: boutique crosscountry-fullsuspension met verborgen demper

Om op de huidige crosscountry-wereldbekerparcoursen nog enigszins fatsoenlijk rond te komen is achtervering haast essentieel. Maar blijkbaar is dat ook iets wat schaamte met zich meebrengt. Althans, prominent in beeld mag de demper blijkbaar niet meer zijn. En dus stoppen steeds meer merken ‘m weg. Het altijd zo uitgesproken Spaanse boutique-merk Unno volgt die trend met z’n nieuwe Horn: 110 millimeter veerweg, flexstay-achtervork, ultralicht Spaans carbon en het geometrie-DNA van Cesar Rojo, de man achter Mondrakers Forward Geometry. Ironisch genoeg is de Horn volgens hedendaagse begrippen verrassend courant.
Unno Horn

Demper-maskerade

Bij crosscountry-fully’s lijkt de achterdemper inmiddels persona non grata. Niet functioneel, maar visueel. Trek zette met de Supercaliber de toon, door de demper ín de bovenbuis te verwerken. Al waren daar ook technische redenen voor binnen het sowieso afwijkende concept met ‘slechts’ 60 millimeter veerweg. Niettemin een vrij radicale keuze. Inmiddels heeft Trek de veerweg vergroot naar 80 millimeter, maar het idee is gebleven. Specialized volgde met de Epic World Cup. Eveneens met beperkte veerweg, 75 millimeter om precies te zijn. Het veersysteem is daarbij iets meer regulier, met een hevel tussen achtervork en demper. Maar die demper is dan wel weer compacter en dus specifiek. Ook BH doet inmiddels vrolijk mee met in de vorm van de Lynx SLS. Anders dan de Supercaliber en Epic World Cup, biedt het Spaanse merk een meer reguliere 110 millimeter veerweg. Intussen vinden ze dit alles bij Scott maar half werk en winnen ze dit spelletje verstoppertje spelen.

Unno Horn crosscountry fullsuspension

Unno Horn

Het toch al zo uitgesproken Spaanse Unno doet nu óók mee aan de demper-maskerade en biedt met z’n nieuwe Horn 110 millimeter verstopte veerweg achteraan. Het frame inclusief demper en hardware weegt slechts 1.950 gram. Dat is licht en voor Unno een belangrijk punt in hun persbericht. Niettemin worden ze hierin toch voorbij gestreefd door onder meer de genoemde BH Lynx SLS, waarvan het frame inclusief demper rond de 1.750 gram weegt. Goed, 0,2 kilo dus. In de Factory SL-afmontage, inclusief een dropper-zadelpen en kabelbediende remote lockouts, weet Unno de Horn als complete fiets voor 9,6 kilo neer te zetten. Volgens Unno is het daarmee één van de lichtste crosscountry-fullsuspensions op de markt. Voor het een semantische discussie wordt: dat is inderdaad licht.

Unno Horn Factory SL

Made in Barcelona

Unno is verre van een doorsnee fietsfabrikant. Het merk uit Barcalona is het geesteskind van Cesar Rojo. Als industrieel ontwerper en ingenieur was Rojo één van de architecten achter Mondrakers Forward Geometry — met z’n lange reach, korte stuurbuizen en lange wielbasis destijds revolutionair. Wat begon als een niche-experiment groeide uit tot hét vertrekpunt voor de moderne geometrieën, waar vandaag de dag zowat elke nieuwe mountainbike op voortborduurt. Met Unno bouwt Rojo nu fietsen volgens z’n eigen, compromisloze visie zonder beperkingen van massaproductie of conventies.

In de studio annex fabriek doet men alles zelf: van ontwerp, productie, afwerking tot assemblage. Daarmee hoort Unno tot de zeer kleine groep fabrikanten die écht ‘Made in Europe’ zijn zonder rekbare definities met externe Aziatische carbonleveranciers en slechts de afwerking die dan in Europa wordt gedaan.

Framedetails

Unno kiest bij de Horn voor een flexstay-achtervork: geen draaipunt bij de achteras, de staande achtervork levert zelf de benodigde flexibiliteit. Het veersysteem is bewust progressief. De lagere overbrengingsverhouding aan het begin van de veerweg minimaliseert ongewenste beweging bij accelereren, terwijl de toenemende progressie richting het einde voorkomt dat de demper doorslaat bij harde impacts. De anti-squat-waarde is met honderd procent over nagenoeg de hele veerweg neutraal gehouden, zodat de demper permanent open kan blijven voor optimale tractie en comfort, zonder in te leveren op efficiency tijdens klimmen of sprinten, aldus Unno.

De demper zit weliswaar grotendeels weggewerkt, maar blijft goed toegankelijk voor afstellen en onderhoud. Unno voorziet het frame verder van interne kabelgeleiding waarbij de kabels vanaf de voorkant het frame in gaan, zonder via het balhoofdlager te lopen. De kabels kunnen bovendien tijdens assemblage van achter naar voren door het frame geleid worden, wat onderhoud en service vereenvoudigt.

Verder levert Unno de Horn standaard met geïntegreerd DEUX-cockpit uit eigen huis, een geïntegreerde zadelpenklem, een stuurslagbegrenzer en ruimte voor twee bidonhouders. De bottom bracket is klassiek geschroefd (BSA) en het frame biedt ruimte voor banden tot 2.6 inch breed.

De demper is conform de actuele normen van de stijlpolitie uit het zicht onttrokken…

… maar het veersysteem is betrekkelijk generiek, met een hevel tussen de demper en de staande achtervork.

En uiteraard heeft de Horn een flexstay, waarbij de staande achtervork verbuigt tijdens het inveren.

Oók helemaal van nu: een geïntegreerde cockpit.

Anti-trending is dan weer dat Unno de kabels/leidingen gewoon aan de voorzijde van de balhoofdbuis het frame in voert en dus niet via het bovenste balhoofdlager.

Tot slot is er nog een rotatie-aanslag ín het frame verwerkt, zodat het stuur, de remhendels en/of schakelaars zich niet in de carbon bovenbuis boren bij een valpartij.

Geometrie

Waar Unno’s eerste modellen destijds nogal vooruitstrevend waren, of zeg maar gerust zelfs extreem, kunnen we nu rustig stellen dat Cesar Rojo’s invloed op de branche behoorlijk is geweest. Want kijk maar naar de geometrie van de Horn: met een balhoofdbuishoek van 66 graden, een reach van 420 millimeter bij framemaat S1, een trapas drop van 50 millimeter en een achtervorklengte van 435 millimeter, wijkt deze Spaanse fully niet eens zo heel erg af van de Epic 8 van Specialized. Op één punt na; want met 73,5 graden staat de zitbuis voor hedendaagse begrippen relatief vlak. De reden is onder meer te vinden in de frameconstructie, waarbij de zitbuis onderaan vóór de trapas begint. Een ander punt is dat Unno de Horn is slechts drie maten levert en op deze manier misschien net wat gemakkelijker passend te krijgen is voor bikers van 1,55 tot en met 1,95 meter lengte.

Unno Horn geometrie

Prijzen en uitvoeringen

Unno biedt de Horn in verschillende uitvoeringen aan:

  • Frameset: Fox demper, headset, kleine onderdelen – €3.195
  • Race: Fox 34 SL, Fox Float SL, Sram S1000 AXS Transmission, DT Swiss X 1900 wielen – €7.095
  • Pro: Fox 34 SL, Fox Float SL, Sram X0 AXS Transmission, DT Swiss XRC 1700 – €9.295
  • Factory SL: Rockshox Sid SL, Sidluxe, Sram XX SL AXS Transmission, DT Swiss XRC 1200 €11.895
  • Factory FA: Rockshox Sid SL Flight Attendant, Sram XX SL AXS Transmission, DT Swiss XRC 1200 – €12.395.

Bron en meer info: unno.com/horn

Unno Horn Factory SL

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments