Chris King komt met ‘eigen’ carbon velgen voor gravel- en mountainbike

Chris King maakt al jaren high-end, über-chique naven. Voor complete wielsets draaien ze ook hun handen ook niet om. Maar anders dan voorheen, komt Chris King nu met de GRD23 gravel- en MTN30 mountainbikewielen met velgen onder eigen naam, gemaakt met thermoplastisch carbon. Die geven méér comfort en zijn te recyclen.

Complete wielsets met velgopties van diverse high-end leveranciers zoals Enve had het Amerikaanse Chris King al eerder. De fabrikant van de naven met de befaamde RingDrive-vrijloop die geluid produceert als een ‘angry bee’, doet het bij hun nieuwste wielen echter iets anders. Want meneer King plakt nu ook zijn naam op de velgen. Niet dat-ie ze zelf maakt. Nee, maar ze worden wel in Amerika geproduceerd door CSS Composites. De FusionFiber-velgen bestaan uit carbon dat met een thermoplastische hars is versmolten. En dat maakt ze behoorlijk uniek.

FusionFiber: méér comfort en recyclebaar

De thermoplastische hars die CSS Composites toepast, is beduidend minder bros dan de thermohardende epoxy die je tegenkomt bij veruit de meeste carbon-constructies. Dat heeft een aantal bijkomende effecten die gunsting zijn, aldus Chris King en CSS Composites:

Ten eerste is het eindproduct ook een stuk minder bros en sterker. CSS Composites claimt dat hun FusionFiber-velgen minimaal 275% van de UCI vereiste impactweerstand hebben bij een gewicht zo licht of zelfs lichter dan dat van menig concurrent. Bovendien zijn ze bestand tegen een spaakspanning van ruim 4.300 N. Ter referentie: de meeste spaken mag je niet harder dan 1.200 N voorspannen. Dat geeft echter te denken dat ze nóg veel lichter kunnen worden dan de nu opgegeven gewichten (404 en 491 gram voor respectievelijk de gravel- en mountainbikevelg).

 
Chris King FusionFiber carbon velgen

Ten tweede levert de FusionFiber-constructiemethode een velg op die ruim 50% méér kan dempen, zonder een compromis in de zijdelingse stijfheid in vergelijking met andere velgen van hetzelfde gewicht, aldus CSS Composites.

Ten derde maakt het productieproces dat deze velgen aan het einde van hun leven kunnen worden recycled. En dat is voor veel carbon producten onmogelijk. Bij thermohardende composieten zitten de hars en de vezels onlosmakelijk aanééngelijmd: ze zijn niet nauwelijks nog herbruikbaar. Meestal rest alleen de verbrandingsoven.

Bij een thermoplastische constructie, zoals CSS Composites die dus toepast, kan dat wél. Maar van 100% recycling is geen sprake. Je kan theoretisch weliswaar de thermoplastische kunststof in ‘lossmelten’ van de koolstofvezels, maar die vezels kun je niet voor een nieuwe velg gebruiken. Wat je daarom vaker ziet is dat het materiaal wordt versnipperd om vervolgens aan kunststof producten te worden toegevoegd voor extra sterkte. Korte vezels versterken wel het materaal, maar duidelijk minder dan lange vezels. Downcycling is hier dus toch echt het betere woord.

 

Maar dat recyclen kán, wil ook nog niet zeggen dat het werkelijk gebeurt. Chris King zegt daarover: “These wheels will last forever, and in the event they do break, we have a recycling path for them that will keep them out of the landfill.” Wat dat precies betekent, is ons nog niet duidelijk. Al zal het waarschijnlijk inhouden dat je je gebroken velg naar Portland moet sturen. Gelukkig gaan de wielen lang mee en vliegen tegen die tijd vliegtuigen niet meer op fosiele brandstoffen.

En over dat lang meegaan: Chris King is zo overtuigd van de kwaliteit, dat ze levenslange garantie geeft op de wielen.

Merk overigens op dat Chris King niet de enige partij is die de velgen van CSS Composites toepast. Ook Evil en Revel Bikes bouwen hun wielen (voor hun specifieke) FusionFiber-velgen.

‘Groener’ carbon

CSS Composites maakt er overigens een punt van dat hun velgen niet alleen betere rijeigenschappen hebben, maar ook dat ze – naast recyclebaar – beter zijn voor het milieu. Het productieproces dat ze toepassen kent namelijk minder stappen en is in zijn geheel minder milieubelastend. Zo hoeven hun ruwe grondstoffen niet continu gekoeld te worden – iets dat bij ‘regulier’ carbon wél moet gebeuren. Verder snijden ze de carbonvezels geautomatiseerd, waardoor er niet of nauwelijks afval is. En na het lamineren is schuren voor een egale afwerking niet nodig, zo zeggen ze. Dit bespaart niet alleen energie, maar voorkomt ook een hoop stof (dat net zo schadelijk is voor mens en als asbest). Tot slot produceren ze in Amerika, dicht bij de eindgebruiker, waardoor transport wordt geminimaliseerd. Goed, dit laatste gaat natuurlijk niet echt op voor ons hier in Europa…

 
CSS Composite FusionFiber proces

Chris King GRD23 gravelwielen

Voor de GRD23 gravelwielen past Chris King een hookless FusionFiber velg toe met een binnenbreedte van 23 mm. Naar hedendaagse gravelmaatstaven is dat bijna conservatief te noemen. De 404 gram wegende velgen zijn met 24 mm ook redelijk laag, wat natuurlijk bij moet dragen aan het comfort van de wielen. Via 24 Sapim CX Ray spaken worden die velgen verbonden met Chris King R45 Centerlock naven. Het voorwiel weegt 664 gram, het achterwiel 804 gram. Het setgewicht is dus 1.468 gram.

 
Chris King gravelwielen carbon velgen

Europrijzen zijn niet bekend, maar in Amerika kun je de set kopen voor $ 2.650, waarbij – naast diverse kleuren voor de naven – je de keuze hebt uit een reguliere Shimano HG11/12 driver, of een XDR-exemplaar voor Sram weg/gravel-cassettes. Voor $ 100 extra heb je keramische lagers in plaats van de standaard roestvaststalen lagers.

Chris King MTN30 mountainbikewielen

De MTN30 mountainbikewielen zijn opgebouwd met hookless velgen met een binnenbreedte van 29 mm en een profielhoogte van 23,5 mm. Ze wegen volgens Chris King 491 gram per stuk, waarmee het voorwiel 808 gram en het achterwiel 938 gram weegt (totale dus 1.746 gram). De spaken komen eveneens van Sapim, en zijn in dit geval 28 stuks van het type D-Light.

 
Chris King mountainbike wielset carbon velg

Deze wielsets is met diverse kleuren voor de naven te koop vanaf $ 2.550 met naar keuze een Shimano Microspline, Shimano HG11 of Sram XD cassettepassing. Je kunt ze krijgen in 29″ en 27,5″. Ook een mullet-setup (29″ voorwiel, 27,5″ achterwiel) behoort tot de mogelijkheden. Net als bij de GRD23 kun je bij deze wielen voor $ 100 upgraden naar keramische lagers.

Beide wielsets worden standaard geleverd met tubeless velglint en ventielen en zijn verkrijgbaar vanaf februari 2022.

Bron en meer info: www.chrisking.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments