Nieuw offroad-zadel van Selle Italia: X-Bow

Selle Italia blijft nieuwe zadels uitbrengen. De nieuwste is de X-Bow, een zadel voor mountain- en gravelbikers. Dankzij een nieuwe manier om het onderstel en de zadelschaal met elkaar te verbinden, zou dit offroad-zadel extra comfortabel zijn. Bovendien kun je ‘m krijgen met of zonder gat in het midden.

De nieuwe Selle Italia X-Bow.

X-Bow met dempend onderstel

Bij Selle Italia zitten ze niet stil. Nadat deze Italiaanse zadelmaker eerder dit jaar het Model X Green en Model X Green Comfort+ introduceerde, is het nu tijd voor het offroad-zadel X-Bow. Volgens een recent persbericht van Selle Italia is de X-Bow geschikt voor alle soorten offroad-gebruik, van gravelbiken tot enduroracen. De belangrijkste innovatie bij de X-Bow is de gepatenteerde bevestiging van het onderstel.

Dit schijven ze erover in hun persbericht:

“Bij de X-Bow is de rail bevestigd aan het achterste deel van het zadel, bijna op de rand, waardoor de zitbotten goed worden ondersteund en de druk bij het perineale gebied verminderd wordt. De algehele druk op het zadel wordt hierdoor tot een minimum beperkt. De nieuwe methode voor de bevestiging van de rail maakt ook een specifiekere afstelling van het zadel mogelijk. Het zorgt er namelijk voor dat de zadelpen op een groter gedeelte kan worden bevestigd. Dit betekent meer flexibiliteit voor een goede zithouding op de fiets.”

Eveneens innovatief zijn de schokdempers die tussen de rail en het zadel zijn aangebracht. Volgens Selle Italia dempt deze constructie trillingen door oneffen terrein en de typische belastingen van offroad-disciplines nóg beter. Verder melden de Italianen dat de achterkant van de X-Bow enigszins verhoogd is om de klimeigenschappen te verbeteren. Het zadeldek is gemaakt van Selle Italia’s Soft-Tek-materiaal, dat niet alleen stevig en waterdicht is, maar ook prettig aanvoelt en stroef genoeg is om wegglijden tegen te gaan.

Selle Italia Superflow

De manier waarop het onderstel aan de achterkant van het zadel is bevestigd, is nieuw. Dit zou niet alleen meer comfort opleveren, maar tegelijkertijd ook het verstelbereik van het zadel vergroten. Tevens zijn dempingselementen aangebracht rond de contactpunten.

Selle Italia Superflow

Ook bij de zadelneus is het onderstel uitgerust met dempingselementen.

Selle Italia X-Bow

Zo werkt dempende constructie.

Twee soorten rails, en zadeldek mét of zonder gat

De nieuwe X-Bow is verkrijgbaar zijn met twee soorten rails: met Ti316-rail (adviesprijs: €129,90) en met Fec Alloy-rail (adviesprijs: €54,90). Daarnaast kun je kiezen uit een schaal met centraal gat (Superflow) of gesloten en uit de maten S (145 mm x 255 mm) of L (155 mm x 255 mm). Het gewicht van de uitvoeringen met Ti-rail ligt tussen 266 en 276 gram, de versies met Fec Alloy-rail doen tussen 346 en 356 gram.

Selle Italia X-Bow

De nieuwe Selle Italia X-Bow is specifiek voor offroad-gebruik ontwikkeld.

Selle Italia X-Bow

Hij is er in gesloten vorm…

… en met centraal gat (‘Superflow’)

Voor meer informatie: www.selleitalia.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments