Cube 2013 – Stereo: Jetzt mit 650b und 29″

Tijdens de eind juni gehouden Cube Bike Days in het Oostenrijkse Mayrhofen vingen we al een glimp op van een nieuwe fully. Het zou de opvolger zijn van de Fritzz, maar inmiddels is de fiets officieel gelanceerd en weten we dat hij de Stereo-familienaam zal gaan dragen. Voorheen ging deze serie tot een veerweg van 150 millimeter, maar de nu geïntroduceerde nieuwe Super HPC 160 SLT biedt dus 10 millimeter meer veerweg.

650b en 29″
Maar daar blijft het niet bij. Niet alleen de veerweg is toegenomen, ook de wielmaat. Of liever, wielmaten. Cube stapt bij de Stereo niet alleen in de 29er-trein, ook voor de 650b boemel heeft Cube een kaartje gekocht.

De nieuwe Stereo-range wordt voorgesteld middels twee topmodellen, de al genoemde Super HPC 160 SLT voorzien van 650b wielen en de Super HPC 140 SLT met 29″ wielen. Die laatst genoemde bezit 140 millimeter veerweg en volgens hoofdontwikkelaar Michael Prell, die we hier in Oostenrijk al over spraken, is dat ook wel het maximum dat nuttig haalbaar is met 29″ wielen. Meer veerweg met 29″ wielen zou betekenen dat er in zijn optiek te grote concessies gedaan moeten worden in de lengte van de achtervork waardoor zowel de kinematica van de achterbrug als ook de gehele geometrie te ver gaan afwijken van het veronderstelde ideaalplaatje. Met die gedachten is dus ook verder gekeken en de 650b wielmaat omarmt, waarmee de HPC 160 SLT is uitgerust.


De Stereo SHPC 140 SLT, met 29″ wielen

Nieuw frame, nieuw veerconcept
De vorige Stereo serie was voorzien van een zogeheten Full Floating veerconcept dat Cube zelf Dual Trail Control (DTC) noemde. De demper was verticaal tussen zitbuis en het achterwiel gepositioneerd en werd ingedrukt door zowel de rocker aan de bovenzijde als de liggende vork. Dit gaf een zeer actief veerconcept maar had ook nadelen die Prell ook onderkende. Door de twee-zijdige bewegende ophanging wordt de demper ook meer lateraal belast als gevolg van de horizontale verplaatsing van beide ophangingen, zoals onderstaande foto illustreert. Daardoor is het lastiger om de veercurve constant te houden; in het laatste deel van de veerweg wordt de demper steeds minder ver ingedrukt per millimeter veerweg en resulteert het vooral in een horizontale verplaatsing. Bij het creëren van méér veerweg wordt dit nog eens verder versterkt. Om dit op te vangen is een meer progressieve dempingscurve nodig om te verhinderen dat de demper te makkelijk doorslaat. Je kunt dempers speciaal hier op laten afstemmen, maar dat vergt een optimalisatieslag die tijd kost naast dat het inkooptechnisch natuurlijk niet altijd even interessant is.

Voor de vernieuwde Stereo was de aanvliegroute voor het veerconcept dan ook anders. Er werd gekeken naar de haalbare demperkarakteristieken van de toeleverancier en werd de kinematica van het veerconcept zo uitgelegd dat de som van beide de vooropgestelde doelstelling behaalde; een meer vlakke en lineaire veercurve over de gehele veerweg. Het resultaat? Een meer traditioneel ogend veerconcept.

Bijkomend voordeel bleek dat met deze constructie makkelijker gewicht te winnen viel en dat is dan ook één van de speerpunten bij beide gepresenteerde topmodellen. Het framegewicht van de 650b SHPC 160 inclusief demper is 2.080 gram. Dat is ruim 200 gram lichter dan bijvoorbeeld de AMS 150 SHPC en maar liefst 700 gram lichter dan de vorige Stereo met 140 millimeter veerweg. De nieuwe SHPC 140 voor 29″ wielen heeft een framegewicht van 2.100 gram inclusief demper.

De gewijzigde achterbrugconstructie maakt dat het aantal zwaar belaste verbindingen tussen los gevormde framedelen sterk beperkt kon worden. Enkel de brug tussen beide staande vorken is nog een los verlijmd deel waarop hoge krachten werken. Alle overige framedelen zijn per stuk als één geheel vervaardigd zonder extra lijmverbindingen. Cube claimt dat met deze nieuwe frameconstructie zowel de stijfheid van de bottom bracket en balhoofdsbuis minimaal 10% hoger liggen dan de vorige Stereo-serie.

Het mag inmiddels niet meer dan logisch zijn dat de frames voorzien zijn van X12 dropouts, press-fit trapasmontage, postmount schijfremmontage en interne kabelgeleiding, ook voor een dropper seatpost. Daarnaast hebben de frames uitwisselbare derailleurpadden voor de DirectMount van Shimano of de ’traditionele’ derailleurmontage.

Om het gewicht laag te houden en het risico op kraken en loskomen tot een minimum te beperken zijn alle lagerzittingen rechtstreeks in het carbon uitgevoerd en zijn kabelgeleidingen ook uit de zwarte vezel vervaardigd.

Weightweenie, omdat het kan
We gaven al aan dat Cube het lage gewicht als één van de speerpunten uitrolt bij de nieuwe Stereo. De beide topmodellen zijn dan ook uitgevoerd met een eigenlijk ziekelijke lichte afmontage met als resultaat dat zowel de SHPC 140 SLT en SHPC 160 SLT onder de tien kilo blijven! 9.950 gram om exact te zijn. Daarvoor zijn onderdelen gebruikt als SRAM XX schakelgerij, RaceFace Next SL cranks met titanium as, Tune Prince en Princess naven op Reynolds carbon velgen, Formula R1 Racing remmen met titanium hardware en als kers op de taart een AX Lightness zadelpen en Cube Carbon zadel.


De Stereo SHPC 160 SLT, met 650b wielen

Cube beweert daarmee een perfecte allrounder neer te zetten met een laag gewicht. Dat laatste beaam ik, maar je kunt je afvragen of een dergelijk vooral weight-optimized zadelpennetje of carbon zadel thuis hoort op een fiets in dit segment. We zullen het maar bekijken als een ‘omdat het kan’-actie om het lage gewicht van het frame nog eens extra te benadrukken. Prijzen zijn nog niet medegedeeld, maar die zal progressief stijgend zijn naar mate de grammen er van afvliegen…

Naast de SLT topmodellen zullen er in beide wielmaten respectievelijk een SL en Race versie komen:

Stereo SHPC 160 SL (650b):

  • Vork: Fox 34 Talas 27,5 FIT CTD met Trail Adjust
  • Demper: Float CTD Boost Valve
  • Remmen: Formula The One
  • Overige onderdelen: SRAM X.O, Syntace carbon cockpit delen, RockShox Reverb zadelpen
  • Wielen: DT Swiss AM 2.7, QR15 en X12

Stereo SHPC 160 Race (650b):

  • Vork: Fox 34 Talas 27,5 O/C CTD
  • Demper: Float CTD
  • Remmen: Formula RC Tune
  • Overige onderdelen: Shimano XT, Syntace carbon cockpit delen
  • Wielen: DT Swiss AM 2.7, QR15 en X12

Stereo SHPC 140 SL (29″):

  • Vork: Fox 34 Float 29 FIT CTD met Trail Adjust
  • Demper: Float CTD Boost Valve
  • Remmen: Shimano XT
  • Overige onderdelen: Shimano XT, Syntace carbon cockpit delen, RockShox Reverb zadelpen
  • Wielen: DT Swiss AM 2.9, QR15 en X12

Stereo SHPC 140 Race (29″):

  • Vork: Fox 34 Float 29 O/C CTD
  • Demper: Float CTD
  • Remmen: Magura MTC
  • Overige onderdelen: Shimano XT
  • Wielen: Sun Ringle Radium MA 15mm

Bron: www.cube.eu

JB

Geplaatst in Nieuws.
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Tsja, de trend, in lijn met een al langer durende algemene ontwikkeling: bouw een lekker licht en simpel frame (ergo: een four/faux bar) en laat vervolgens Fox en co de veerkarakteristieken regelen. Die nieuwe CTD vorken en dempers hebben wel potentie, natuurlijk, ook al zien sommige mensen dat niet zo. Alleen als je Scott heet hoef je nog maar zelf wat te doen om anders te zijn. Verder kan iedereen nu vrij makkelijk een retelichte en makkelijk aanpasbare fiets gaan bouwen. Dat is Cube iig goed gelukt! Gok dat we niet iets kleiners met 650b’s mogen verwachten bij Cube? 140mm… Lees meer »