Kona 2013 – Recalcitrant, zoals altijd

De voorbije weken zagen we links en rechts al wat nieuwe Kona modellen voor 2013 voorbij komen. Sinds gisterenavond is het volledige programma voor 2013 openbaar. We pikken er wat highlights uit.

Opvallend is dat er voor 2013 wat minder modellen worden aangeboden en dat bijvoorbeeld de high-end Kula Watt carbon hardtail voor 26″ wielen alleen nog als los frame leverbaar is. RockShox is nog wat dominanter aanwezig en we zijn blij te zien dat het onlangs nog doodverklaarde RaceFace prominent aanwezig is op enkele topmodellen in de line-up. Zoals bij vele merken zien we ook bij Kona de nodige prijsstijging voor 2013.

Process
Je zou bij de naamkeuze van de nieuwe Enduro reeks haast gaan denken dat ze bij Kona zelf nog niet overtuigd zijn dat dit het eindproduct is, maar nog ontwikkelproces. Dat ter zijde. Deze enduro fietsen zijn voor zien van 150 millimeter veerweg achteraan en vooraan wordt er een 160 millimeter vork gemonteerd. Bij het duurste model, de Process DL (Deluxe) is dit een RockShox Lyrik met het 2-step systeem waarmee de voorkant van de fiets verlaagd kan worden bij het klimmen. Dat is een welkome ‘feature’, aangezien de fiets primair ontworpen is om flink hard bergaf gereden te worden en de geometrie dat met een stuurhoek van 66 graden ook wel reflecteert. Naast de hier getoonde Process DL met onder andere SRAM XO aandrijfcomponenten en RaceFace Atlas componenten voor een prijs van €4.999 is er, met een flinke prijs-stap, voor €2.899 de Process (niet-Deluxe). Deze moet het doen met een mix van SRAM X7 en X9 en een spiraalveer versie van de Lyrik vork.

Kitsune en Satori
Vorig jaar introduceerde Kona een 29″ full suspension met 130 millimeter veerweg die veel aandacht trok in het all mountain segment. Dit jaar komt daar een 26″ derivaat bij, de Kitsune. Dit kleinere broertje bezit 120 millimeter veerweg achteraan en vooraan 10 meer in de vorm van een RockShox Sektor vork, wat eigenlijk weer bijzonder is, aangezien ‘Kitsune’ Japans blijkt te zijn voor een ‘fox’…

De Satori krijgt een update in de vorm van een herziene kabelgeleiding en kleurstelling en naar Kona’s zegge een iets lichter frame. Vorig jaar was de Satori voorzien van een RockShox vork, maar voor 2013 is een Kitsune, uh, Fox, gemonteerd. De prijs is van €2.999 wordt verhoogt naar €3.299. De X7/X9 SRAM aandrijflijn maakt daarbij plaats voor een SLX 2×10 groep van Shimano, Fox’ nieuwe Float CTD achterdemper en een CrankBros Kronolog dropper zadelpen als standaard.

29″ speelfietsen
Vorig jaar introduceerde Kona de Honzo; een speelfiets met grote wielen. Zij die dachten dan 29″ wielen niet speels genoeg waren, werden door Kona terecht gewezen. Voor 2013 heeft de Honzo een gewijzigd frame. Nog steeds uit staal en dezelfde geometrie maar nu voorzien van een gusset tussen de bovenbuis en zitbuis en lekker retro; het oude Kona logo uit de jaren ’90. Ook hier zien we een prijsstijging van €1.699 nu voor €1.799. Naast de stalen Honzo was vorig jaar de Steely geposteerd, maar die verdwijnt in 2013 en wordt vervangen door een aluminium versie, de Taro. Met een iets kostenbewustere afmontage is deze 29″ speelfiets er al voor €1.399.

De begin dit jaar geïntroduceerde Lynskey-built titanium Raijin zien we ook terug in de line-up als frame-only en we verwachten dat de prijs nog altijd de scherpe €1.399 zal zijn zoals dit jaar. Het is de vraag of ze in 2013 echter in grotere aantallen worden gemaatkt, aangezien de ’12 versie er slechts zeer beperkt was.

Vooral aluminium en vooral ook nog eigenwijs
Zoals we eigenlijk van Kona gewend zijn richten ze zich op een relatief betaalbaar programma met een fietsen waar vooral de ‘fun factor’ hoog moet zijn. Daarin nemen ze, wellicht ingegeven door de grootte van de firma, ook de keuze om vooral nog steeds aluminium frames toe te passen. Die zijn nu eenmaal goedkoper in de ontwikkeling. Carbon is nog altijd voorbehouden aan een enkele XC fiets zoals de Kula Watt (frame-only) en de 29″ King Kahuna. De enige uitbreiding voor 2013 vinden we in de vorm van de carbon Hei Hei Supreme met 29″ wielen en 100 millimeter veerweg. Deze is dan ook, mede door zijn top-end SRAM XO en RaceFace afmontage met €4.399 meteen €1.900 duurder dan de aluminium Hei Hei Deluxe.

De carbon crossers voor 2013, de Major Jake en Jake the Snake, komen ook nog uit dezelfde mal als de twee voorgaande versies en hebben dus nog velgremmen. Schijfremmen op de crosser lijkt Kona wel te zien zitten, maar die vinden we terug op meer budget-georiënteerde aluminium Jake die ook nog eens voorzien is van een haast on-2013 aluminium vork (…) en de nieuwe stalen Rove die SRAM Apex is afgemonteerd en banden tot 40 millimeter inclusief spatborden kan huisvesten (!). De prijs van deze laatste is een zeer respectabele €1.599.

Zoals we inmiddels gewend zijn van Kona is het programma breed en is er voor iedere toepassing een fiets te vinden, maar mede door het afgeslankte programma moet Kona compromissen sluiten. Daardoor zijn de gaten in sommige segmenten wel erg groot. Voorheen was het programma voor de typisch meer cross-country georiënteerde Nederlandse en Belgische markt misschien niet altijd even interessant voor de gemiddelde dealer. Maar voor 2013 lijkt daar meer gehoor aan te zijn gegeven in met name een relatief brede range instap 29ers met prijzen tussen de €699 voor de Splice en €1.599 voor de Kahuna DL.

Qua kleurstellingen is Kona vaak uitgesproken en hoewel dit jaar de kleurschakeringen wat ingetogen zijn, lijken ze zich weinig aan te trekken van de conventies waaraan de andere spelers op de markt gehoor geven. Maar ook daarin kennen we Kona ook niet anders; een tikkie recalcitrant en eigenlijk, in een tijd waar er een overvloedig aanbod van ‘veel hetzelfde’ is, kunnen we dat altijd wel waarderen.

Bron: www.konaworld.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Zoals de traditie het wil, altijd min of meer de eerste die het complete gamma voor het nieuwe seizoen online gooien. Betekent de Process het naderende einde van de Magic Link? Waarom ook moeilijke frame-oplossingen als je je demper ook de problemen kan laten oplossen?

Maar goed, ze hebben toch wel weer leuke fietsjes, al moet je een beetje tunen om ze echt interessant te maken.

jarno
jarno
11 jaren geleden

Magic Link bikes zijn eigenlijk meer AM-Enduro , terwijl de Process echt voor Enduro gemaakt is.
Door de Magic klimmen deze bikes echt super, en slaan ze ook een goed figuur in de afdaling.
De Process is iets zwaarder opgebouwd, en heeft een hele andere geometrie. Veel kortere achterbrug, en een niet varierende balhoofdhoek maken het een trail rippert!
Kortom, niet te vergelijken!