DT Swiss 240 EXP ‘Oil Slick’: Gelimiteerde navenset

Nu los leverbaar

DT Swiss lanceert 240 EXP naven in een nieuwe, gelimiteerde variant: Oil Slick.

Nadat de Zwitserse firma de befaamde 240 naven vorig jaar een update gaven in de vorm van het nieuwe Ratchet EXP vrijloopsysteem, volgt nu dus een kleuroptie die de voorbije periode nogal trendy was.

“Maar die was er toch al?” Ja, correct. Vorig jaar was er ook al een gelimiteerde Oil Slick-versie, maar dat was een set voor straight-pull spaken die alleen via fietsfabrikanten aangeboden werd. Nu is er een limited-edition voor gewone spaken.

Oil Slick… een kleurstelling die de voorbije jaren zowat op elk denkbaar onderdeel wel eens gelanceerd werd. En eigenlijk klopt de term ‘kleurstelling’ niet eens, want ‘Oil Slick’ omvat véél meer dan één kleur. Hoe dan ook; óók DT Swiss biedt hippe Oil Slick producten. Eerder boden ze de 240 EXP al aan met de veel-kleuren-afwerking. Dat betrof ‘straight pull’ versies met Centerlock remschijfmontage, die exclusief via fietsfabrikanten als onderdeel van complete wielsets werd aangeboden. Nu biedt de Zwitsere firma ze nóg eens aan in een meer klassieke versie voor ‘j-bend’ spaken. Wederom voor een select gezelschap, want de oplage is gelimiteerd tot 1.000 navensets.

DT Swiss 240 EXP Oil Slick

J-bend versie

Wil je tot dat selecte gezelschap behoren, dan moet je verder niet al te veel te wensen hebben. Het aantal opties waarin DT Swiss de 240 EXP Oil Slick aanbiedt, is namelijk beperkt. Ze zijn er alleen in Boost-configuratie, dus vooraan een naaf met een 15 x 110 mm as en achteraan een as van 12 x 148 mm. Ze zijn er alleen met 32 spaakgaten en dus specifiek voor J-Bend spaken. Deze versie is er ook alleen met de 6-bouts remschijfmontage. De Ratchet EXP vrijloop heeft 36 tanden. Upgraden naar 54 tanden kan ook, maar dat kost je een forse duit: € 111,40. En dankzij de gewijzigde vrijloop constructie is die wisseling tegenwoordig – helaas – niet zonder gereedschap uit te voeren. Qua driver heb je nog wel de keuze uit MicroSpline- en XD-cassette passingen.

Onderaan de klassieke ratchet met twee identieke ringen, beide veerbekrachtigd. De linker rachet ring ‘zweeft’ in een ring die in de naafhuis wordt geschroefd. Daarboven de nieuwe Ratchet EXP; hierbij is de geschroefde ring én een van de ratchet ringen samengepakt tot één onderdeel. De ring rechts zit in de vrijloopbody en is nog altijd veerbekrachtigd.

Onder de oude constructie, bovenaan de nieuwe EXP-versie, waarbij één van de naaflagers nu dus ónder de Ratchet EXP ring zit. Dit levert een stijvere constructie op die zich vertaalt zich naar een betere duurzaamheid.

Prijzen

Zoals altijd komt exclusiviteit met een prijs. Al is de meerprijs in dit geval te overzien. De voornaaf kost € 159,90 en voor de achternaaf moet je € 323,90 neerleggen. Dat is respectievelijk € 10 en € 30 méér dan de reguliere 240 EXP Classic MTB voor- en achternaaf. Als gezegd, zullen er maximaal 1.000 sets verkocht worden via DT Swiss dealers en wielbouwers.

Bron: www.dtswiss.com

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments