TRP TR12 – 12 speed derailleur en shifter gelanceerd

Iets meer dan een half jaar geleden lanceerde TRP haar eerste aandrijf-product: de DH7 derailleur en shifter. Daarmee kwam een einde aan een lange tijd van speculatie; al geruime tijd werd onder meer Aaron Gwin gespot met een onbekende derailleur op zijn downhillbike.

De DH7 derailleur werd onder meer gekenmerkt door een korte kooi; meer is voor 7 downhill-versnellingen niet nodig. Maak die kooi langer en je kán meer bereik aan. En precies dat is wat TRP vandaag lanceert: de TR12. Die TR staat voor ‘trail’. En waar die 12 voor staat? Dat raad je zelf vast wel…

TR12 - 12-speed - overview

TRP…?

Voordat we naar de nieuwe derailleur en bijpassende shifter kijken, nog even een terugblik naar TRP. TRP staat voor ‘Tektro Racing Products’ en het is dus een label van de grote Taiwanese firma Tektro, die sommigen misschien wel kennen van hun remmen. Ze bestaan al sinds 1986 en groeiden sinds hun begin uit tot een wereldspeler met ruim 1.600 werknemers. In 2006 lanceerde de fabriek – die ook veel voor andere merken produceert – een eigen label voor meer high-end spul: TRP. De focus lag nog altijd op remmen, maar voorzicht probeerde men ook al wat schakelspulletjes in de vorm van een hydraulsche remgreep voor racefietsen met schakelknoppen voor Shimano’s Di2 derailleurs. Dit was nog voordat Sram en Shimano hun schijfremmen voor racefietsen op de markt hadden gelanceerd. Wat jaren vooruit in de tijd: met Aaron Gwin als uithangbord op het hoogste niveau, werkt TRP hard aan haar imago als high-end speler. Downhill-specifieke remmen werden gelanceerd samen met Gwin. ‘G-spec’ genaamd. En afgelopen jaar werd TRP’s ‘next big thing’ gelanceerd samen met Gwin en zijn monteur John Hall, de downhill-specifieke 7-speed derailleur en shifter.

TRP TR12 Aaron Gwin

TR12

De TR12 bouwt voort op het ontwerp dat we van de DH7 kennen en – oneerbiedig gezegd – is het niet meer of minder dan de DH7 met een langere kooi en een groter schakelbereik. Die kooi is nu van carbon gemaakt, evenals de bovenste link van de parallellogram. Het bovenste derailleurwieltje telt 11 tanden, de onderste is ten opzichte van de DH7 vergroot en telt 15 tanden. Beide wieltjes draaien rond roestvaststalen industrielagers. Met 282 gram weegt ‘ie nagenoeg hetzelfde als een Shimano XT M8100 12-speed achterderailleur. Een GX Eagle van Sram weegt overigens 290 gram, de X01 Eagle 276 gram.

TR12 - Goud

Ook de TR12 heeft de ‘Hall Lock’ die we bij de DH7 zien. Dit is een hendel waarmee de rotatie van het bovenste scharnier (rondom het montagepunt) van de derailleur kan worden geblokkeerd. De naam komt van John Hall, Gwin’s monteur. Hij merkte op dat – ondanks een clutch – veel derailleurs nog flink klapperden bij het afdalen. Door óók het bovenste scharnierpunt vast te zetten, zou het geheel veel stabieler moeten zijn. De klemkracht is vervolgens instelbaar én geheel weg te nemen, waardoor de derailleur gemakkelijk ‘weggedraaid’ kan worden bij het uitnemen of monteren van het achterwiel.

Hall Lock gesloten

Hall lock geopend

Tot slot is óók de clutch identiek aan die van de DH7. Hij bestaat uit ringen met een uitwendige vertanding, waar omheen vrijlooppallen zijn geplaatst. In één richting kan de kooi dankzij de pallen vrij bewegen, in de andere richting grijpen de pallen in de ringen in, die op hun beurt aan de binnenzijde door wrijving worden tegengehouden. Naast dat je de clutch aan en uit kunt zetten, is de mate van wrijving én de vrije slag van de pallen óók instelbaar.

Clutch knop

TRP Clutch Patent

Patenttekeningen van TRP’s patent US2016375959A1. Kijk voor verdere toelichting over de werking van deze clutch in dit artikel.

Shifter

TRP’s unieke shifter heeft twee hendels, waarbij er slechts één roteert. Opschakelen (naar een groter kettingblad) doe je door de grootste hendel te roteren. Je kan hierbij tot 5 kransen in één keer schakelen. Afschakelen (naar een kleiner kettingblad) doe je door de bovenste, kleine hendel te bewegen. In plaats van te draaien, beweegt deze hendel rechtlijnig.

TR11 Shifter - Onderzijde

De draaihendel is naar wens +/- 20 graden te verstellen.

De grote hendel onderaan roteert wanneer je er op drukt; hiermee span je de kabel en schakel je dus naar een grotere kettingkrans. De bovenste, kleinere hendel druk je langs een rechte lijn ‘van het stuur af’. Hier hiermee los je de kabel één klikje en schakel je dus naar een kleinere kettingkrans.

De shifter is gemaakt met carbon en aluminum (en ongetwijfeld wat staal in het binnenwerk) en weegt 120 gram. Ter vergelijking: dat weegt Shimano’s XT 12-speed shifter ook.

Cassette compatibiliteit

De TR12 derailleur is geschikt voor het schakelen van cassettes met een 50t als grootste kettingblad. Maar net als bij de DH7 levert TRP ook bij deze 12-speed schakelgroep géén cassette. Hun argument: ‘Er zijn al voldoende goede opties op de markt’. Schakelkwaliteit komt voort uit het samenspel van een derailleur, de ketting én de cassette. Om die reden geeft TRP dan ook zelf diverse opties aan en hóe goed die samenwerken:

TRP TR12 Cassette en Ketting compatibiliteit

Prijzen en verkrijgbaarheid

De TR12 derailleur en shifter zijn leverbaar met zwarte, zilveren of gouden accenten vanaf augustus 2020. De adviesverkoopprijs voor een set is € 299. Misschien niet absurd duur, maar dat is ongeveer het dubbele voor wat je kwijt bent aan een Shimano XT of Sram GX setje, wanneer je wat rondneust online.

Bron en meer info: shiftingfocus.trpcycling.eu

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments