EuroBike 2016 – Dag 1: De plussen en minnen

EuroBike 2016Van 31 augustus tot en met 4 september vindt de EuroBike 2016 plaats in het Duitse Friedrichshafen. Zoals je van ons gewend bent, zijn wij ter plaatse om verslag te doen van de laatste trends en dat wat ons opvalt.

Klik hier voor alle onze reportages van de EuroBike 2016

Plusbikes, e-MTBs en gravelfietsen. Dat verwachtten we en dat kregen we dan ook te zien op de eerste dag op de EuroBike 2016 in het Duitse Friedrichshafen. Uiteraard focust het oog op wat je verwacht te zien, maar zelfs met de slaap nog in de ogen, was het wel duidelijk dat dat de speerpunten van deze beurs zouden zijn. De fatbikes die we de afgelopen 2 jaar veelvuldig zagen, zijn inmiddels al wat naar de achtergrond verdwenen. Grotere partijen hebben ze nog wel, maar echt prominent in beeld staan ze niet. Een aantal niche-spelers blijft er gretig mee poseren, maar het bewijst daarmee ook wel weer dat het een niche is een niche blijft.

EB2016_6

Gravelbike: Check. Oh… en nog een andere trend die deze EuroBike te zien is: Frametassen, want elke fietsrit kan een vakantie zijn…

Er lijkt zich eenzelfde scenario af te spelen bij Plus bikes. Je ziet ze overal, maar net als met schijfremmen bij racefietsen of fatbikes, schreeuwt niemand er echt over. Vraag verschillende productmanagers of marketinglui naar hun idee bij Plus bikes en je krijgt min of meer dezelfde antwoorden. Van een zelden geuite “Dit wordt het he-le-maal!” is het vooral “Onder de massa zal het waarschijnlijk toch een kleine markt blijven.” en “Het heeft een grote toegevoegde waarde op e-MTBs”. Uiteraard wordt daarbij gesproken over de voordelen van Plus banden. Zo verkoop je een product ook natuurlijk. Maar het blijft ook veel in cliche’s hangen: “Het geeft veel vertrouwen, maar is ook minder scherp in gevoel. Ideaal voor de beginnende bikers…”

Bij ons op de redactie leeft vooral het idee dat de markt straks zal consolideren met een breed aanbod banden meteen breedte van grofweg 2.2 tot maximaal 2.8” die in ‘alle fietsen’ passen. Geen verschil meer tussen een ‘reguliere’ en de Plus uitvoering van een fietsmodel. Men heeft blijkbaar al wel in smiezen dat niet iedereen aan dikke banden wil. Het na-aap gedrag van consumenten onderling, lijkt in deze niet zo sterk. Waar 29er destijds op de markt gezet werden als dé oplossing voor alles en dat je ‘mee moest’, lijkt de branche nu collectief iets voorzichtiger met dat soort marketing. Je moét ook niets en jij hebt als consument dan ook gewoon het laatste woord middels je koopgedrag…

Op naar dag 2, maar eerst wat ons opviel bij de eerste rondgang door de vele beurshallen:

EB2016_23

Een hope non-conformiteit

EB2016_21

Foes, uh foei lelijk! Al blijft dát erg subjectief…

EB1601_BBBBleedkit

BBB Bleedkit: een universele bleedkit om de meest gangbare remsystemen op de markt te kunnen bleeden. Adviesverkoopprijs: €29,95. Let zelf wel op dat je niet zowel systemen met minerale olie en DOT olie met één set ontlucht. Oók restanten van DOT olie tasten de afdichtingen van het systeem aan dat met minerale olie werkt.

EB2016_24

Blijkbaar was de vraag er dus toch wel: Centerlock bij Hope naven voor de disc-racer.

EB1601_RotorCrank02

De REX serie cranks van Rotor kennen we. Nu komt het Spaanse merk met twee nieuwe cranks: De Hawk en Raptor modulaire cranks voor gebruik met één kettingblad. Ze maken gebruik van losse armen en er zijn drie verschillende aslengtes. Het kettingblad wordt middels een getande verbinding bevestigd aan de crankarm en is vrij eenvoudig en snel te wisselen. Beide typen worden CNC vervaardigd; de Hawk uit 7055 aluminium en bij de Raptor wordt er uitgegaan van een gesmeed stuk 6082 aluminium. Laatste genoemde is met 715 gram iets zwaarder dan de Hawk die 665 gram weegt (voor 175 mm cranks met een 30T kettingblad). Kettingbladen zijn er vanaf 26t tot en met 34t en zijn vooralsnog alleen – uiteraard – verkrijgbaar als ovaal.

EB1601_RotorQSpline

De fijne vertanding staat toe om in zeer kleine stapjes de ovaliteit af te stemmen.

EB1601_RotorAxles

Epic fail: een trapas nog ‘standard’ durven te noemen…!

EB2016_20

Duur benkske!

EB2016_17

Vakantiegravelfatbikeracefietsen. Trendy.

EB2016_26

Yeti SB5 in een Plus uitvoering, mét semi-elevated chainstays!

EB2016_16

Santa Cruz eert Steve Peat met een ‘eigen’ paintjob.

EB2016_15

MRP Ribbon: 140-170 mm veerweg voor 27,5″ en 120-150 mm veerweg voor 29″/27,5″+ all mountain voorvork. Deze voorvork heeft een ‘Ramp Control Tech’; zie het als een ‘instelbare’ token (volume spacer) die bij een hoge inveersnelheid de vork progressiever maakt.

EB2016_14

De ‘instelbare token’ is óók leverbaar voor je RockShox Pike, Lyrik, Yari en Boxxer!

EB1601_Ritcheydropper

Ook Ritchey aan de dropper. De bediening is mechanisch; meer details over het binnenwerk ontbreken vooralsnog.

EB2016_13

Helmleveranciers waren er nog niet genoeg. Shred bestaat nu net 2 jaar.

EB2016_19

Long, slack and semi-fat: Ghost’s Roket 8 AL met 27,5+ banden.

EB2016_25

Rocky introduceerde vorige week haar nieuwe enduro fully: Slayer.

EB2016_10

“Tingtingting… Next!”

EB2016_7a

De 9point8 Falline krijgt goede kritieken. Waar anderen complexe binnenwerken hebben is die van 9point8 vrij eenvoudig… “Eenvoud is troef” lijkt daarmee andermaal te worden onderstreept.

EB2016_7

De pen is traploos verstelbaar en werkt bij gratie van een kunststof bus die zich uitzet en daarmee als rem fungeert.

EB1601_RitcheyZMaxPlus

De klassieker in de moderne tijd: Ritchey Z-Max in 27,5×2.8″

EB1601_GiantControlTank

Inderdaad: Een gigantische tank om gecontroleerd je tubeless band te laten ‘ploppen’.

EB2016_11

Oók kleinere merken schuwen de ontwikkeling van carbon frames niet langer…

EB2016_9

XC is niet dood. Echt niet.

EB2016_4

Eén van de zovele concept bikes die je op de EuroBike tegenkomt. Deze fiets had remklauwen die in het frame en de voorvork waren geïntegreerd en diverse sensoren, zoals een pitotbuis in het balhoofd om daarmee te bepalen wat je luchtweerstand is…

EB2016_3

Met zo’n dropperleiding geleiding kun je haast niet anders dan een hydraulisch bediende RockShox Reverb toe passen….

EB2016_18

Vakantiegravelfatbikeracefietsen. Zoals gezegd: Trendy.

Morgen méér!

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments