EuroBike 2023 | Na hitte komt altijd afkoeling

In de Messe van Frankfurt vindt momenteel de EuroBike 2023 plaats, het jaarlijkse samenkomen van de fietsindustrie. En na een aantal jaren waarbij vooral leveringsproblemen de hele industrie in z’n greep hadden, gaat het gesprek nu vooral over hoe vol de magazijnen staan. Of zeg maar gerust té vol, waardoor veel merken nieuwigheden voor zich uitschuiven. Dat leidt er gelukkig niet toe dat er in Frankfurt niets nieuws te zien is. De ster van de show? Volgens velen Pinion, met z’n 12-speed Motor Gear Unit; een e-bike-middenmotor mét geïntegreerde versnellingsbak. Maar er was gelukkig nog meer te zien…

Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Arjan Kruik & Jeroen van den Brand

Afkoeling

Met de airco volop draaiende was het niet alleen de temperatuur in de hallen van de Frankfurter Messe die in tegenstelling tot de buitentemperatuur wat koeltjes was. De sfeer bij deze EuroBike is ook wat koeltjes. De voorbije jaren moesten velen een ‘nee sorry, we zijn uitverkocht’ verkopen. Door covid liepen levertijden op, terwijl de vraag naar fietsen en fietsonderdelen juist enorm steeg. Fabrikanten schakelden – zodra het weer kon – extreem bij, maar voordat de vraag ingehaald was, viel deze stil. Het gevolg: enorme overproductie en overvolle magazijnen.

Overproductie betekent een aantal dingen: wil je nu iets hebben, dan is de kans groot dat het snel leverbaar is én tegen een scherpere prijs. In een tijd van overschotten zijn er namelijk altijd wel dealtjes te scoren. Het nadeel? Nieuwigheden worden uitgesteld. Zo spraken we meermaals productmanagers en marketeers die ons achter de schermen nieuwe onderdelen en fietsen lieten zien, maar daarbij meteen zeiden dat de lancering nog wel even op zich laat wachten. Hoe lang? Reken er maar op dat eerst de huidige voorraden verkocht moeten worden.

Fietsen genoeg bij Bulls. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele industrie…

E-bikes, cargobikes en een paar fietsen zónder motor

Dat betekent overigens niet dat er niets nieuws te zien was. Maar het mag geen verrassing zijn dat het zwaartepunt in de industrie inmiddels ligt bij e-bikes en e-bike-techniek. Pinion verrasten velen met de lancering van hun MGU, of Motor Gear Unit. Een 12-speed gearbox mét motor die niet veel groter is dan een gemiddelde middenmotor. En ook al werkten de demo’s niet geheel feilloos (of liever; niet geruisloos en schokvrij), deze nieuwigheid wordt door velen op de beurs als een echte gamechanger gezien.

Tussen de e-bikes en e-bike-techniek zijn er ook steeds meer cargobikes te vinden. Of fietsen die niet strikt onder de noemer cargobike óf fiets vallen. En ja, vaak ook met een motor en batterij. Traditionele fietsen met alleen trappers zijn er ook nog. Maar opvallend genoeg zien we daar juist steeds vaker minder traditionele fabricage methoden en plaatsen. Want steeds meer ‘komt terug’ uit Azië en wordt geproduceerd in Europa. En 3D printtechnieken zijn steeds minder vaak voorbehouden voor obscure one-off-project. Op dit onderwerp komen we in de komende dagen nog terug. Voor nu wat ons zoal opviel zonder specifieke focus.

Eén van de meestbesproken inovaties op de EuroBike 2023 is de Pinion MGU, een versnellingsbak met geïntegreerde elektromotor.

Rotwild presenteert al een e-bike met Pinion MGU, nauwelijks groter dan een reguliere middenmotor.

De schakelaar voelt serieus goed aan! Veel ‘echter’ dan bijvoorbeeld Sram AXS.

3T brengt een aerogravelbike met een frame dat geheel is geproduceert in Italië. Geen idee waarom een gravelbike aero zou moeten zijn, mooi is het wel.

Gevlochten carbonvezels vormen de basis van het 3T-frame.

Made in Italy.

Fraai.

Wilde kleuren zijn ook een ding op de EuroBike, zoals hier bij WTB…

… of hier bij het Spaanse BH.

Ook op de stand van Shimano kunnen ze er wat van.

Oók bij BH mag het beslist meer dan één kleur zijn.

Voor wie gaat gravelbiken volstaat een bidonnetje water natuurlijk niet…

Hoe sterker de drank, hoe hoe meer ‘gravel’.

Op deze stand kan je terecht voor carbon spaken in alle soorten en maten.

Dat zeggen we, in álle soorten en maten…

Waarom alleen een regenjas voor jezelf? Ook je fiets mag wel een jasje hebben natuurlijk…

De cargobike is niet meer weg te denken. Drie wielen en een carbon frame? Gewoon, omdat het kan…

Ook Corratec laat zien dat het weet wat de moderne stadsbewoner nodig heeft.

Voorbladen lijken een gouden handel, want je struikelt er op de beurs over. Hier een set voorbladen van het Amerikaanse Wolf Tooth, dat z’n assortiment geschikt heeft gemaakt voor nagenoeg alle merken en soorten e-bike-motoren.

Je moet er naar zoeken, maar frames van dunwandig staal zijn er ook nog steeds. Inclusief moderne snufjes zoals kabels dóór het bovenste balhoofdlager. Zoals hier van het Italiaanse Titici.

Nieuw: SunRace brengt 12-speed cassettes voor Shimano Microspline-bodies.

De lichtste heeft drie kransen van aluminium.

Klein maar fijn. Het Nederlandse Elvedes brengt een dropper-kabel die is gedraaid van maar liefst 49 staaldraadjes. Dat maakt deze kabel veel soepeler dan reguliere kabels, waardoor deze kabel veel minder moeite heeft met scherpe bochten in de buitenkabel. Oftewel: wie de bediening van z’n dropper te zwaar vindt, moet dit kabeltje eens proberen. Gaan wij ook doen!

Mooi.

Merida presenteert z’n nieuwe Sculptura Endurance. Nou ja, nieuw… in feite is het frame één-op-één de Sculptura die ze al voerden, maar blijkbaar passen er ook banden mét noppenbanden in.

Strakke lijnen.

Comfortabel lange balhoofdbuis.

En ruimte tot 35 à 37 millimeter banden.

Kleurrijk je achterwerk kleurloos houden.

Schwalbe viert op de beurs z’n ‘rebranding’, met een nieuw logo. Maar belangrijker is dat ze zoveel mogelijk banden gaan hergebruiken.

De claim is ambitieus: 70% van de banden moet gemaakt worden van gerecycled materiaal. Goed bezig!

Op de stand van het Belgisch-Nederlandse Classified stond de Boost-variant van de Powershift-naaf. Met deze tweeversnellingsnaaf kun je op de mountainbike met een compactere cassette rijden. Dit geeft kleinere stappen per versnelling, zodat je je cadans beter kunt houden, terwijl de tweede versnelling (of eigenlijk: vertraging) ín de naaf je tóch een bereik geeft van een reguliere 1x-setup waar je normaal juist grote schakelstappen hebt.

Het schakelen tussen de twee standen van de Powershift-naaf kan probleemloos onder volle belasting en gebeurd draadloos. Classified ontwikkelde voor mountainbikes deze ‘Ringshifter’ die een duidelijke, tactiele feedback geeft. Je bedient hem met je duim, maar wáár je de shifter precies raakt om te draaien, komt niet nauw. Je hoeft zelfs amper je duim van het stuur te halen. Onze indruk: het werk erg intuïtief!

Steeds meer producten worden weer in Europa geproduceerd. Oók het Nederlandse VDL stapt in de fietsindustrie, met een framefabriek in Breda, waar gerobotiseerd nu aluminium frames voor Qwic-ebikes worden gemaakt.

Hollands vakwerk.

Bijna alles op de EuroBike is ‘e’: zelfs de banden op deze Intense e-endurobike.

Bij E*Thirteen zagen we de onlangs geïntroduceerde Helix Race Close Ratio 12-speed cassette. Met een 13-52-tands verhouding geeft deze een bereik van 400 procent met compactere tussenstappen. ‘Ideaal voor e-bikers’ aldus E*Thirteen. Ons inziens óók erg interessant voor vlakland-mountainbikers.

En hoe maak je nou zo’n cassette? TRP – dat onlangs z’n nieuwe Evo12-groep inclusief eigen cassette voorstelde – laat zien hoe dat gaat.

Na jaren van het spotten van prototypes trekt SR Suntour het doek van z’n TACT elektronisch geregelde demping waar Tom Pidcock al enige tijd mee rijdt.

Kopen? Dat kan nu dus, althans als je 4.999 euro vrij besteedbaar hebt liggen.
Geplaatst in Nieuws en getagd met , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments