Focus introduceert Thron trailbike en vernieuwt Jam all-mountain fully

De Jam is al jaren dé all-mountain fully bij het Duitse merk Focus. Met 140 tot 150 mm veerweg, 29” of 27,5” wielen kon je hem in veel smaken krijgen. Nu introduceert Focus de vernieuwde Jam. Een 29er all-mountain fully met 150 mm veerweg. En net als de geheel nieuwe Thron trailbike met 29” wielen en 130 mm veerweg, wordt-ie neergezet als ultiem speeltje voor volwassenen.

Jam vernieuwd en Thron geheel nieuw

De nieuwe Jam is een doorontwikkeling van het bestaande model. De Thron is een volledig nieuwe telg en vult bij Focus een aanzienlijk gat op in het programma van Focus Bikes. De naam is niet nieuw. De Thron2 is namelijk Focus’ e-mountainbike trailfully met 29” wielen en 130 mm veerweg. De nieuwe Thron is dus de niet-elektrisch-ondersteunde versie die er nooit eerder was.

Beide bikes worden neergezet als speelse machines, waarbij de Thron als meer allround-broertje van de dikkere Jam wordt gepositioneerd.

Focus Jam Olly Wilkins Ben Deakin

De Jam all-mountain fully is in het nieuw gestoken.

Focus Thron Olly Wilkins Ben Deakin

Met 29″ wielen en 130 mm veerweg rondom is Focus’ nieuwe Thron een allround trailbike.

FOLD veersysteem herzien

Bij zowel de Jam als de Thron past Focus hun ‘FOLD’ (Focus Optimized Linkage Design) toe voor de achtervering. In feite is de achtervork een ‘single pivot’ waarbij de demper via twee extra hevels wordt bediend. Die hevels beïnvloeden de veercurve. Focus kenmerkte het systeem bij eerdere versies met twee specifieke fasen, waarbij de eerste 30% erg gemakkelijk aansprak. Toen we de Jam uitprobeerden merkten we op dat het één van de, zo niet hét fijnstgevoelige veersysteem op de markt is.

Focus FOLD

Ten opzichte van die eerdere generaties, is het FOLD-systeem voor de vernieuwde Jam en nieuwe Thron sterk progressief gemaakt. Focus spreekt zodoende niet meer van 2 fasen. Of dat dit betekent dat er ingeleverd is op de fijngevoeligheid rondom sag, is ons niet bekend. Wel merkt Focus in het persbericht op dat de nieuwe layout afgestemd is op de huidige generatie dempers die sowieso al beter aanspreken. Wat gebleven is, is dat alle scharnierpunten – inclusief die van de demper – voorzien zijn van industriële, afgedichte lagers voor maximale fijngevoeligheid.

De demper is overigens nu horizontaal geplaatst, waardoor er meer ruimte is ontstaan in het voorframe voor een grote bidon en een toolbag.

Focus Thron Jam

C.I.S. en Toolbag

Net als bij de onlangs gelanceerde Atlas gravelbike, past Focus ook bij de Jam en Thron het ‘Cockpit Integration Solution’-concept toe, of kortweg C.I.S. Hierbij worden kabels zoveel mogelijk weggewerkt, door zo via de bovenkant van het balhoofd het frame in te laten verdwijnen. Maar ze gaan er bij de Jam en Thron nog wat verder in dan bij de gravelbike. Ook de stuurpen is opgenomen in het concept, waardoor de kabels en leidingen via de voorzijde van de stuurpen al verdwijnen. Kijkt erg mooi en strak, maar doordat alles ook dóór het bovenste balhoofdlager loopt, wordt het vervangen van dat lager een enorm karwei jammer genoeg…

Focus CIS

Zowel de Thron als Jam hebben óók montagepunten voor een toolbag. Aan de bovenzijde van de onderbuis kun je een specifiek tasje kwijt. Intern zorgt een klittenband ervoor dat je binnenband, CO2-patroon, tooltje en/of pomp rammelvrij opgeborgen zitten.

Jam: 29er all-mountain fully

In plaats van versies met 27,5” en 29” wielen, is de nieuwe Jam all-mountain full suspension exclusief een 29er. Zowel het FOLD-veersysteem als de gemonteerde voorvorken bieden 150 mm veerweg. Focus biedt momenteel drie modellen aan. Die delen allemaal hetzelfde frame van 7005 aluminium en waarbij er méér ‘standover’ ruimte is gecreëerd door de knik in de bovenbuis.

Jam

Focus Jam

In de kern is het veersysteem van de Focus Jam een ‘single pivot’.

Focus Jam met FOLD

De demper wordt aangestuurd via het FOLD-systeem, bestaande uit twee hevels die de veercurve veranderen. Bij de Jam is hier ook nog een flip-chip toegepast, waarmee je de Jam een halve graad steiler/vlakker kunt zetten.

Geribbeld rubber rondom de liggende achtervork om geklapper van de ketting te dempen.

Geometrie

Qua geometrie maakt Focus bij de Jam een flinke stap. Bij de vorige generatie stond de voorvork nog onder een – hedendaags – steile 67,3º; de vernieuwde Jam heeft een stuurhoek van 65,5º. Via een flip-chip in de dempermontage kun je hem nog een halve graad vlakker maken. De zitbuis staat onder 76,5º en vlakt af naar 76º als je de flip chip dus uh… flipped. De reach en stack getallen zijn relatief markt conform en sowieso flink ruimer dan bij de voorganger.

Focus Jam geometrie

Jam 6.0, 6.8 en 6.9

Het aanbod bestaat uit drie modellen, waarbij de Jam 6.0 LTD (met het ruw-gepolijste alu frame zoals je hem hierboven ziet) gelimiteerd is. Zo gelimiteerd zelfs, dat Focus in het persbericht geen details over de prijs en verkrijgbaarheid geeft (…) En daarmee blijven de Jam 6.8 en 6.9 voor respectievelijk € 2.499 en € 3.099 over. Je hebt daaraan relatief veel bike voor je geld wat betreft gewicht. Want ze wegen beide ruim 15 kg…

Jam 6.9 – € 3.099

Focus Jam 6.9

7005 aluminium frame met 150 mm veerweg, Fox 36 Float Performance 29 Grip 3-position 150 mm voorvork, Fox Float DPS Performance achterdemper, Shimano Deore XT 1×12-speed aandrijving, Shimano Deore XT schijfremmen (200/180 mm remschijven), Focus CIS 50 mm stuurpen, Kind Shock Rage dropper zadelpen, Novatec naven, Rodi TRYP Focus aluminium velgen, Maxxis DHF/DHR banden – Gewicht: 15,9 kg.

Jam 6.8 – € 2.499

Focus Jam 6.8

7005 aluminium frame met 150 mm veerweg, RockShox Revelation RC 29 150 mm voorvork, RockShox Deluxe Select achterdemper, Sram SX Eagle shifter, Sram NX Eagle 12-speed achterderailleur, Sram NX Eagle crankset, Sram G2 R schijfremmen (200/180 mm remschijven), Focus CIS 50 mm stuurpen, Kind Shock Rage dropper zadelpen, Novatec naven, Rodi TRYP Focus aluminium velgen, Maxxis DHF/DHR banden – Gewicht: 15,8 kg.

Thron: 29er trailbike

Focus gebruikt de naam ‘Thron’ al langer voor een e-mountainbike, maar dan dus met de 2-toevoeging, zoals het merk dat bij al haar e-bikes doet. En eigenlijk was het best frappant dat Focus niet eerder een niet-e-versie van de Thron op de markt zette. Want 130 mm veerweg en 29” wielen wordt door velen gezien als ‘de sweetspot’ voor een allround mountainbike en vrijwel alle merken bieden zo’n bike. Goed, Focus lost dat dus nu op.

Focus Thron

Focus Thron

Focus Thron

Geometrie

Het is overduidelijk dat de nieuwe Jam én Thron parallel zijn ontworpen, want ze vertonen veel overeenkomsten. Ook de Thron is exclusief een 29er. Zowel voor- als achteraan heeft-ie 130 mm veerweg. Hij wordt neergezet als de meer levendige broer van de Jam. De voorvork staat dan ook onder een iets steilere hoek, 66,5º om exact te zijn. De effectieve zitbuishoek is 75º en dus iets vlakker dan bij de dikkere Jam. De Thron is dan ook meer ontworpen op trapefficiëntie in zittende fietshouding. Om die reden is de reach bij elke framemaat 10 mm korter in vergelijking tot de Jam.

Thron 6.8 en 6.9

Oók de Thron is er maar in een beperkt aantal varianten. Het topmodel is de 6.9 die voor € 2.899 in de prijslijst staat. De 6.8 kost € 2.299. Die is er ook in een ‘EQP’-uitvoering, waarbij die letters staan voor ‘equipped’, wat dan weer zoveel wil zeggen als een tot toerbike aangeklede mountainbike – een bike waar vooral in Duitsland vraag naar schijnt te zijn. Hierbij ruil je de 12-speed groepset in voor een 11-speed variant, spatborden, verlichting en een drager. Ook bij de Thron geldt dat je relatief veel bike voor je geld krijgt… En gezien de prijsstelling van het nu beperkte aanbod zou je welhaast denken dat er nog wat in vat moet zitten voor de toekomst. Iets met een zwarte koolstofvezel…?

Thron 6.9 – € 2.899

Focus Thron 6.9

7005 aluminium frame met 130 mm veerweg, Fox 34 Rhythm 29 Grip 130 mm voorvork, Fox Float DPS Performance achterdemper, Shimano Deore XT 12-speed afmontage, Shimano Deore XT schijfremmen (180/180 mm remschijven), Focus CIS stuurpen 50 mm stuurpen, Kind Shock Rage dropper zadelpen, Novatec naven, Rodi TRYP 25 aluminium velgen, Maxxis Dissector/Rekon banden – Gewicht: 15,5 kg

Thron 6.8 – € 2.299

Focus Thron 6.8

7005 aluminium frame met 130 mm veerweg, RockShox Recon Gold RL 29 130 mm voorvork, RockShox Deluxe Select achterdemper, Shimano Deore M6100 12-speed afmontage, Shimano MT420 schijfremmen (180/180 mm remschijven), Focus CIS stuurpen 50 mm stuurpen, Kind Shock Rage dropper zadelpen, Novatec naven, Rodi TRYP 25 aluminium velgen, Maxxis Dissector/Rekon banden – Gewicht: 15,7 kg

Bron: www.focus-bikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments