Giant’s nieuwe TCX Advanced Pro crosser: lichter en breder inzetbaar

Nu gravel aan een flinke opmars bezig is, wordt de ‘aloude crossbike’ weer terug in zijn niche geduwd. Maar ook al is die markt méér uitgesproken en daardoor krapper — cross is haast meer een kijk– dan een doesport — het weerhoudt merken er niet van om toch door te ontwikkelen.

Gelukkig maar. Ik moet er niet aan denken dat we nog bij cantileverremmen waren blijven hangen (in de omheining van het parcours, wel te verstaan…)

Giant heeft haar topcrosser — de TCX Advanced Pro — onder handen genomen. En ongetwijfeld om de ‘ontwikkeltijd’ die er aan besteed is beter te laten renderen, wordt ‘ie toch breder neergezet dan alleen als pure crosser.

TCX Advanced Pro: In de kern een nog altijd een cyclocrosser

De vernieuwde TCX Advanced Pro is in de kern een nog altijd een cyclocrosser

De vorige generatie draaide zijn rondjes tussen de linten al sinds 2015. Een vernieuwing ‘mocht onderhand wel’. Maar, dan moet je ook wel wat substantieels te vernieuwen hebben, buiten een kek kleurtje. Een vermageringskuur van 260 gram is substantieel te noemen. Bij het frame wist men 200 gram weg te schaven zodat het frame 850 gram weegt. De voorvork is 60 gram vermagerd tot 400 gram.

Giant TCX Advanced Pro 0 Zijaanzicht

Alle kabels binnendoor, ook door de voorvork

Volgens het persbericht is de nieuwe TCX Advanced Pro óók comfortabeler, dankzij de nieuwe full-carbon D-Fuse SLR zadelpen. Deze zou tot 20% méér trillingsdempende beweging toelaten ten opzichte van de vorige D-Fuse SL versie. D-Fusion slaat overigens op de doorsnede van de pen. Die is dus niet geheel rond, maar afgeplat aan de achterzijde, waardoor dus een ‘D’-vorm ontstaat. Die vorm laat méér flex toe. De zadelpenklem in het frame is hier uiteraard ook op aangepast, maar er bestaat vanaf nu ook de mogelijkheid om een ‘reguliere’ 30.9 mm zadelpen te monteren. ‘Voor een dropper zadelpen, als je daar behoefte aan hebt’, aldus het persbericht.

D-Fusion zadelpen
De achterzijde van de D-Fusion zadelpen is afgevlakt, zodat ‘ie meer flex geeft.

De zadelpenklem is in de staande achtervork verwerkt

Ook de lager geplaatste zadelpenklemming — geïntegreerd in de laag aangezette staande achtervork — draagt bij aan méér comfort in het zadel.

Juist ja; een crosser met een dropper zadelpen… Want hoe zeer ook de TCX Advanced Pro als hardcore crosser over komt, die dropper-mogelijkheid én het gegeven dat je tot 45 mm brede banden in frame en voorvork kwijt kunt, geeft aan dat Giant de bike wél breder in de markt wil neerzetten dan alleen tussen de wedstrijdlinten. Je kunt hem dus óók zien als de meer racey-broer van de Revolt-gravelmodellen van het Taiwanese merk.

Heel CX: een relatief korte balhoofdbuis voor een sportievere zit. Heel gravel: ruimte voor banden tot 45 mm breedte.

Montagepunten voor dragers of spatborden zoek je tevergeefs

Montagepunten voor dragers of spatborden zoek je tevergeefs bij de TCX Advanced Pro.

Montagepunt voor voorderailleur

Hoewel de drie in de Benelux geleverde modellen allemaal afgemonteerd zijn met 1x-groepsets, is het frame wél voorzien van een montageoptie voor een voorderailleur. Of, zoals standaard bij de 1x-specifieke afmontages, een chaincatcher.

Geometrie

De race-insteek wordt vervolgens verder onderstreept door het ontbreken van montagepunten voor dragers of spatborden. Verder is de bovenbuis eerder vlak dan aflopend (zoals bij de Revolt-modellen) om hem goed te kunnen schouderen en heeft de TCX Advanced Pro een steilere stuurhoek gecombineerd met een kortere balhoofdbuis en een iets kortere achtervork.

Giant MY21 TCX Advanced Pro Geometrie

3 modellen

De exacte beschikbaarheid van de nieuwe TCX Advanced Pro modellen heeft Giant ons nog niet kunnen meedelen. Maar wanneer ze beschikbaar zijn, heb je de keuze uit drie modellen. De Pro 2 is de opstapper van deze serie met een prijs van € 2.599. Voor de Pro 1 tik je € 3.599 af en het topmodel, de Pro 0, kost € 4.899. In alle gevallen krijg je bij deze modellen wielsets uit Giant’s eigen stal. Bij de Pro 1 en Pro 0 zijn dit respectievelijk de SLR-2 en SLR-1 wielen met carbon velgen.

Giant TCX Advanced Pro 0

TCX Advanced Pro 0 – € 4.899: Advanced-Grade Composite frame en voorvork, 12 mm steekassen voor/achter, Sram Force eTap AXS achterderailleur Sram Force eTap AXS rem-/schakelgrepen, Sram Force 12-speed 10x33t cassette, Sram Force D1 DUB crankset met 38t kettingblad, Sram Force remmen, Giant Connect SLR stuur, Giant Contact SL stuurpen, Giant D-Fuse SLR, composite, Giant SLR-1 WheelSystem met 42 mm hoge carbon tubeless-ready velgen, Maxxis All-Terrene 700x33c tubeless banden, Giant 1x chainguide.

Giant TCX Advanced Pro 1

TCX Advanced Pro 1 – € 3.599: Advanced-Grade Composite frame en voorvork, 12 mm steekassen voor/achter, Shimano GRX RX-810 11 speed achterderailleur, Shimano GRX RX-810 rem-/schakelgrepen, Shimano GRX RX-810 remmen, Shimano Ultegra 11-34t cassette, Shimano GRX RX-810 crankset met 40t kettingblad, Giant Connect SL stuur, Giant Contact SL stuurpen, Giant D-Fuse SLR composite zadelpen, Giant SLR-2 WheelSystem met carbon tubeless-ready velgen, Maxxis All-Terrene 700x33c tubeless banden, Giant 1x chainguide.

Giant TCX Advanced Pro 2

TCX Advanced Pro 2 – € 2.599: Advanced-Grade Composite frame en voorvork, 12 mm steekassen voor/achter, Sram Apex 11 speed achterderailleur, Sram Apex rem-/schakelgrepen, Sram Apex remmen, Sram PG1130 11-36t cassette, Sram Rival crankset met 40t kettingblad, Giant Connect stuur, Giant Contact stuurpen, Giant D-Fuse composite zadelpen, Giant P-X2 Disc wielset, Maxxis All-Terrene 700x33c tubeless banden, Giant 1x chainguide.

Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/tcx.

Geplaatst in Cyclocross, Gravel, Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments