Goodyear vernieuwt Newton MTF en MTR gravity-banden

Vier jaar na de terugkeer naar de fietsmarkt van bandengigant Goodyear volgt het bijna 125-jaar oude merk zijn gravity-georiënteerde Newton-banden op met een nieuwe generatie. De vernieuwde Newton MTF en MTR zijn respectievelijk als specifieke voor- en achterband ontwikkeld en in 15 versies verkrijgbaar voor trail-, enduro- en downill-toepassing.
Goodyear Newton MTF MTR gravity banden

In 2018 keerde bandengigant Goodyear terug naar de fietsindustrie. Terug? Ja. Het merk begon 124 jaar geleden namelijk als fabrikant van fietsbanden. In de loop der jaren verschoof de aandacht van de twee- naar de vierwieler, maar in 2018 kwam Goodyear terug op de markt voor fietsbanden. Ze zijn daarmee niet de enige bandenfirma die vanuit de automotive (weer) in de fietsindustrie stapt. Goodyear deed dat meteen met een zeer breed programma; van banden voor de stads- en racefietsen, tot offroad-modellen voor gravel- en mountainbikes. De Newton-modellen zijn daarbij Goodyear’s gravity-georiënteerde banden. En nu is het tijd voor een nieuwe generatie, waarbij Goodyear inzet op een “gesimplificeerd systeem”, aldus het persbericht.

Uit het persbericht:

“De wereld van fietsbanden zit vol verwarrende marketingtermen, technisch jargon en nietszeggende acroniemen. Onze strategie is eenvoudig: kies een loopvlakprofiel en kies uw rijstijl. Door karkas en samenstelling te combineren met specifieke loopvlakprofielen voor en achter, kunnen we de verwarring wegnemen uit de bandenkeuze en de rijder laten doen waar hij/zij het beste in is.”
Goodyear Newton MTF MTR Gravity banden

Goodyear splitst zijn Newton-bandenreeks op met twee specifieke subbenamingen. De Newton MTF is een voorband, de Newton MTR is Goodyear’s nieuwe achterband voor gravity-toepassingen.

Goodyear Newton MTF met de F van Front, Newton MTR met de R van Rear

Qua loopvlakprofielen biedt Goodyear bij de Newton simpelweg de MTF als specifieke voorband en de MTR als toegespitste achterband. Beide banden hebben de voor gravity-toepassingen zo kenmerkende forse noppen. Die op de Newton MTR zijn echter in het midden wat lager dan op de schouders. Dit zijn schoepvormige, brede noppen voor tractie bij het remmen. Aan de voorzijde zijn ze schuiner aangezet om daardoor iets beter af te rollen.

Goodyear Newton MTR Enduro

Goodyear’s Newton MTR heeft een noppenprofiel dat nauwelijks afwijkt van wat andere merken doen bij achterbanden voor ruig gebruik. Het profiel wordt gekenmerkt door flink vierkante schoudernoppen en een schoepen-profiel met lagere noppen in het midden van het loopvlak.

Goodyear Newton MTF Enduro

Bij de Newton MTF zijn de noppen wat meer langgerekt, hoger én voorzien van inkepingen om zo demping en volop tractie te geven in bochten.

Ten opzichte van de achterband staan de schoudernoppen bij de Newton MTF voorband verder uit elkaar. De noppen bovenop in het midden van de band zijn juist langgerekt en voorzien van inkepingen. Dit alles is toegespitst op het maximaliseren van zijdelingse grip bij het sturen. Om die reden zijn de noppen op het loopvlak daarom ook hoger dan die van de achterband. Goodyear heeft het hele profiel van de voorband (in dwarsdoorsnede) ronder gemaakt. Daardoor ontstaat er bij het rechtuitrijden een langere ‘footprint’. Dat geeft vervolgens meer controle, remgrip én demping, aldus Goodyear.

Zowel de Goodyear Newton MTF-voorband als de Newton MTR-achterband zijn verkrijgbaar met specifiek trail-, enduro-, en downhillkarkassen en -rubbersamenstellingen.

Rubbersamenstelling

Bij een downhillband wil je maximale grip en is slijtage iets minder van belang. Voor een trailbike is naast grip, duurzaamheid ook van belang. Goodyear levert daarom de Newton MTF- en MTR gravity-banden met drie verschillende rubber-samenstellingen:

  • Dynamic Grip3S: rubbersamenstelling met hardheden van 40a, 42a en 60a voor maximale grip en demping specifiek voor voorbanden voor de Newton MTF Enduro- en Downhill-modellen;
  • Dynamic Grip3: rubbersamenstelling met hardheden van 40a, 50a en 60a toegespitst op achterbanden voor de Newton MTR Enduro- en Downhill-modellen. Hierbij geeft het zachte rubber maximale grip voor de schoudernoppen, terwijl de hardere samenstelling in het loopvlak  betere weerstand tegen slijtage heeft;
  • Dynamic Trail2: met hardheden 50a en 60a is deze rubbersamenstelling geformuleerd om ruime grip, lage slijtage en betere rolefficiëntie samen te brengen.

Karkassen

Voor zowel de Newton MTF als MTR heeft Goodyear drie karkasvarianten. De trailbanden komen met een 60 TPI eenlaags-karkas. Ze zijn ook voorzien van een beschermingslaag tegen doorstootlek en snedes in de zijkanten. De enduro-versies van de Newton MTF en MTR hebben een tweelaags-karkas gemaakt met een fijnere structuur van 120 tpi per laag. De zijkanten zijn bij deze enduro-versie extra verstevigd met een laag butyl. Voor de downhill-varianten past Goodyear bij de Newton MTF en MTR een tweelaags-karkas toe met 60 tpi per laag. En ook hier is een laag butyl verwerkt in de zijkanten van het karkas voor stevigheid en bescherming.

De Newton MTF en MTR zijn er voor trail-, enduro- en downhill-gebruik, met elk een eigen karkasopbouw.

Specificaties, prijzen en leverbaarheid

De Goodyear Newton MTF en MTR zijn in zowel de trail, enduro als downhill-versies verkrijgbaar 27.5” en 29” diameters. De Newton MTF-voorbanden zijn altijd 2.5” breed. Bij de Newton MTR achterbanden kun je bij de 27.5” diameter kiezen uit 2.4” en 2.6” versies. De 29”-versies zijn er alleen in 2.4” breedte. Het gewicht varieert per uitvoering van 1.070 gram tot 1.420 gram per band.

De Newton MTF en MTR Downhill-banden zijn vanaf juli leverbaar voor € 71,50. De MTF en MTR Trail kosten € 59,40, de Enduro € 66,08 en zijn per direct beschikbaar.

Bron en meer info: goodyearbike.com
Distributie Nederland: tehava.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments