Test | Cube Attention SL 2022 mountainbike

Kan dat nog, een échte mountainbike voor € 999,-?

Niet iedereen wil of kan een modaal maandsalaris of meer uitgeven aan een mountainbike. Hoeft ook niet, want een aantal merken heeft bikes in z’n assortiment die veel minder kosten. Zoals Cube, dat met z’n Attention SL nét onder de duizend euro weet te blijven. Heb je voor dat geld een échte mountainbike? Of is deze kassakraker een verzameling compromissen? Arjan zoekt het voor je uit.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Cube Attention SL

Cube Attention SL: een échte mountainbike voor € 999,-?

Het kan niemand ontgaan zijn: mountainbikes worden steeds duurder. Niet alleen omdat momenteel álles duurder wordt, maar ook omdat bikes steeds luxer en extravaganter worden. Carbon frames, carbon alles, elektronisch schakelen, elektronische vering, daar worden mountainbikes niet goedkoper van. Zo hadden wij onlangs onze duurste bike ooit in een test: een Trek Top Fuel van bijna 13 duizend euro. Bizar. Maar blijkbaar goede handel. Zo heeft Specialized van z’n dubbelgeveerde xc-knaller Epic maar liefst drie uitvoeringen van meer dan tien mille, waarvan de duurste 15 duizend euro moet opbrengen!

Ik misgun niemand z’n bling-bike. Maar voor 15 duizend euro kan je een hoop andere leuke dingen doen. Een Mitsubishi Space Star kopen bijvoorbeeld. Deze goedkoopste auto van dit moment kost € 13.990. Nieuw. En omdat je met zo’n auto natuurlijk wel ergens naartoe moet rijden, haal je met het geld dat overblijft een Cube Attention SL in huis. Omdat die op een euro na duizend euro kost, hou je zelfs nog wat over. Fijn, dan kan je na je eerste rondje op je nieuwe mountainbike ook nog koffie en appeltaart bestellen. Met slagroom.

“Als je blijkbaar 15 duizend euro nodig hebt om het beste van het beste te kopen, hoe goed is dan een bike als Cube Attention SL, die 15 keer minder kost?”

Geintje natuurlijk, deze vergelijking. Maar schuren doet het wel een beetje. Want is een mountainbike van 15 duizend euro ook 15 keer beter dan een bike van duizend euro? En iets anders geredeneerd: als je blijkbaar 15 duizend euro nodig hebt om het beste van het beste te kopen, hoe goed is dan een bike als Cube Attention SL, die 15 keer minder kost? Ik zal het gelijk maar verklappen: eigenlijk best wel goed. Ja, dat verraste mij ook. Maar na een paar weken rondrijden op deze Duitse duizend-euro-bike kan ik niet anders dan concluderen dat ze bij Cube blijkbaar precies weten waar Abraham de mosterd haalt.

Cube Attention 2022: programma en prijzen

De door ons gereden Cube-hardtail, de Attention SL, kost € 999,-. Daarnaast is er nog een ‘gewone’ Attention, die voor € 949,- van eigenaar wisselt. Die heeft geen 1×12, maar een 2×11-transmissie. Maar met deze twee Attentions is de koek bij Cube nog niet op. Nagenoeg alle aluminium hardtails in de collectie van deze Duitse gigant hebben namelijk hetzelfde ‘double butted’ aluminium frame, van de Analog van € 849,- tot de Reaction HPA Pro van € 1.299,-. Deze laatste is Cube’s duurste aluminium xc-hardtail, wie meer wil uitgeven aan een hardtail krijgt bij Cube carbon. Alle Attentions komen in zeven maten, van 14″ (XS) tot 24″ (XL), waarbij de kleinste twee maten op 27.5 inch wielen staan. De overige maten rollen op 29er wielen.

Meer info op cube.eu

test cube attention

Lekker rijden voor een rooitje, kan dat? Ja, dat kan!

test cube attention

Cube Attention SL: de fraaie glitterlak is bij de prijs inbegrepen.

cube attention

Maar een goede beschermer rond de liggende achtervork tegen kettingslag ontbreekt helaas. Een dunne transparantie folie, daar moet je het mee doen.

Frame: strak laswerk, fraaie lak

Eerst maar even de basis van de Cube Attention CL: het aluminium frame. Dat is nieuw voor dit seizoen, met double butted-buizen. Dat wil zeggen dat de wanddikte van de framebuizen aan de uiteinden dikker is dan in het midden. Zo kan het gewicht van het frame lager zijn, zonder op sterkte in te boeten. Daarnaast zijn de lijnen van het frame ten opzichte van z’n voorganger wat strakker getrokken, met een kleinere knik op de overgang van bovenbuis naar liggende achtervork. Naast een moderner uiterlijk levert dat bij afstappen ook meer ruimte op tussen de bovenbuis en je kruis.

“Het laswerk van de Cube Attention is netjes, met op de kruising van zitbuis, bovenbuis en achtervork zelfs gladgemaakte lasnaden. Het geheel is gehuld in een semi-transparante blauwe lak met metaaldeeltjes. Blingbling!”

De schakel- en remkabels lopen door de onderbuis naar achteren. Cube claimt dat je daardoor minder onderhoud hebt, maar het ziet er natuurlijk vooral clean uit. Onder de trapas komen de kabels weer naar buiten, om vanaf daar buitenom hun weg te vervolgen naar de derailleur respectievelijk de achterrem. Het laswerk rondom is netjes, met op de kruising van zitbuis, bovenbuis en achtervork zelfs gladgemaakte lasnaden. Het geheel is gehuld in een semi-transparante blauwe lak met metaaldeeltjes. Bling bling!

cube attention

Overal nokjes. Deze zijn voor het monteren van spatborden, bagagedragers en zelfs een achterstandaard.

cube attention sl

Keurig laswerk.

test cube attention

Relatief comfortabele, want 27,2 mm dunne zadelpen. Netjes: de glad gemaakte lasnaden op de kruising van bovenbuis, zitbuis en achtervork.

cube attention

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel. Zoals deze kabelopening in de onderbuis. Onderin de zitbuis (foto rechts) zit een kabeldoorvoer voor een dropperpost. Omdat de zadelpendiameter maar 27,2 mm bedraagt, is de keuze in verstelbare zadelpennen echter beperkt.
test cube attention

Onderdelen: verrassend functioneel

Aan het frame hangen natuurlijk onderdelen. Wielen, banden, remmen, versnellingen, contactpunten. En ook op dat vlak komt de Attention SL verrassend goed uit de verf. Eerst maar even de versnellingen. Een mountainbike met Shimano-onderdelen verkoopt goed, een mountainbike met Shimano XT verkoop beter. Vandaar dat je die X en die T op de achterderailleur ziet staan. Daarmee houdt Cube je wel een beetje voor de gek, want alle andere onderdelen komen niet uit deze befaamde Shimano-groep.

“De goedkopere, wat zwaardere alternatieven die Cube voor de Attention SL gebruikt, in dit geval Shimano Deore, functioneren bijna even goed.”

Is dat erg? Tsja, het is wat het is; een bike van minder dan duizend euro ga je nooit een volledige XT-groep vinden. En de goedkopere, wat zwaardere alternatieven die Cube voor de Attention SL gebruikt, in dit geval Shimano Deore, functioneren bijna even goed. Het gaat hierbij om de cassette en de ketting. De crank en het voorblad zijn van Cube’s eigen onderdelenmerk Acid. Prima spul, met een slijtvast, enkelvoudig, stalen kettingblad.

Transmissie: soepel schakelen, breed bereik

Dat woord ‘enkelvoudig’ behoeft wat uitleg: veel moderne mountainbikes schakelen alleen nog maar aan de achterkant. Dat kan omdat er tegenwoordig cassettes bestaan met twaalf verschillende kransjes. Of beter: kransen, want sommige zijn best wel groot. Die Shimano Deore-cassette op de Attention SL lopen van 10 in de zwaarte versnelling tot 51 in de lichtste. Daarmee is het bereik van deze cassette – zeg maar het verschil tussen het lichtste en het zwaarste verzet – maar liefst 510 procent.

“Schakelen doet het als een malle, dat Shimanospul, met dank aan Shimano’s Hyperglide+ technologie. Van licht naar zwaarder of andersom, de ketting volgt nauwkeurig en zonder haperen alle schakelinstructies.”

Zo’n groot bereik maakt een dubbel of driedubbel voorblad overbodig. Door een tweede en derde voorblad weg te laten, bespaar je ook op een voorderailleur, een versnellingskabel en een schakelaar. En wat er niet is, dat weegt niks, dus tel uit je winst. Schakelen doet het trouwens als een malle, dat Shimanospul, met dank aan Shimano’s Hyperglide+ technologie. Van licht naar zwaarder of andersom, de ketting volgt nauwkeurig en zonder haperen alle schakelinstructies. Eerlijk: met je ogen dicht merk je niet het verschil met duurdere schakelgroepen van Shimano.

Cube Attention Shimano XT

Shimano XT? Op een bike van € 999,-? Ja hoor, Cube doet het gewoon. Maar alleen waar je het goed ziet: bij de derailleur.

Cubbe Attention Shimano Deore

Maar zo’n 12-speed Shimano Deore cassette is ook dikke prima. Niet superlicht, maar wel slijtvast en zeer soepel schakelend.

cube attention

Fijn, zo’n 32-tands voorblad. Want daarmee zijn de lichte versnellingen ook écht licht. Ook goed: het kettingblad is van staal, waardoor het lang meegaat.

cube attention test reaction

De cranks zijn van Acid, een huismerk van Cube. Niks mis mee!

test cube attention

Fijn voor thuissleutelaars: de buitenboordtrapaslagers zijn relatief makkelijk zelf te vervangen
test cube attention

Remmen: goed genoeg voor Nederlandse mtb-routes

Het verschil met duurdere remmen is wel evident. Begrijp me niet verkeerd: de goedkope, groeploze Shimano-remmen op de Attention SL doen wat ze moeten doen: je bike op tijd vertragen. Maar de doseerbaarheid en de beschikbare remkracht zijn echt een stuk minder dan bij de duurdere Shimano-stoppers. Het adagium ‘alle waar naar zijn geld’ gaat hier zeker op. Aan de andere kant: ik ben op Nederlandse mountainbikeroutes geen moment in de problemen gekomen omdat de remmen onvoldoende presteerden. Gewoon een kwestie van iets eerder en vooral iets harder de remhendels inknijpen dan ik gewend ben.

Wielen en banden: niet licht, wel degelijk

In dit soort tests van mountainbikes krijgen de schakelgroep en de remmerij altijd veel aandacht. Terecht, maar voor het rijgevoel zijn de wielen en banden veel bepalender voor hoe een mountainbike aanvoelt. De wielen van de Attention SL zijn door Cube zelf gefabriceerd, met naven van Shimano en eigen velgen. Het voorwiel weegt 2,24 kilo, het achterwiel komt op 3,04 kilo. Dat is niet licht, maar voor deze prijsklasse zeker niet verkeerd. De velgen zijn met een binnenbreedte van 20 millimeter helaas wel wat aan de smalle kant, waardoor de banden minder mooi vallen dan op bredere velgen.

“Cube is niet alleen de enige die Smart Sam-banden van Schwalbe brengt met crèmekleurige wangen, ze zijn bovendien uitgerust met een zogenaamde K-Guard-lekbescherming.”

Die banden zijn overigens een verhaal apart. Vanwege de enorme volumes ze afnemen, kan Cube eigen versies van bekende Schwalbe-modellen laten maken. Zoals de Smart Sams op de Attention SL. Cube is niet alleen de enige die deze banden brengt met crèmekleurige wangen, ze zijn bovendien uitgerust met een zogenaamde K-Guard. Vanwege deze extra Kevlar-laag in het karkas zijn deze banden weliswaar wat zwaarder dan de reguliere Smart Sam-modellen, maar ook lekbestendiger. Het zijn echte allround-banden. Dankzij de aaneengesloten noppen in het centrum van het loopvlak rollen ze lekker licht op harde ondergronden, terwijl de losse zijnoppen de band in onverharde bochten goed ondersteunen.

cube reaction

De ‘serieloze’ Shimano BR-MT200-remgrepen hebben een extra lange remhendel. Vanwege de lange hefboom die dit oplevert vertragen deze budgetremmen heel behoorlijk.

test cube attention

Aan de achterkant vindt je een remklauw met compacte ‘flatmount’-montage.

De onderdelen op de Cube Attention kunnen tegen een stootje.

cube attention test

De relatief licht rollende Smart Sam-banden van Schwalbe liggen rond wielen uit de eigen productie van Cube, met Shimano-naven en Cube-velgen. Niet licht, wel stevig en betrouwbaar.

cube attention

Voor lichte en stijve steekassen in het voor- en achterwiel is € 999,- niet toereikend; je moet het doen met ouderwetse snelspanners.
cube attention test

Verende vorkvork: goed aanpasbare luchtvering

Ik rond de opsomming van de onderdelen op de Cube Attention SL af met de voorvork. Cube monteert een Judy Silver van RockShox, met een blokkeerknop die je vanaf het stuur kunt bedienen. Fancy, maar wat mij betreft overbodig. Ik heb namelijk geen enkele keer de behoefte gehad, ook niet op asfaltsecties, om de vering van deze vork op slot te zetten. Maar goed, de meeste fietsfabrikanten zweren bij remotes op het stuur. Ik heb me laten vertellen dat een fiets mét zo’n kopje op het stuur beter verkoopt dan een fiets zónder. Gekkenhuis…

“Maar hey, we hebben het hier over een bike van duizend euro. Sommige losse topvorken kosten al meer dan dat!”

Maar goed, los daarvan is de Judy Silver geen slechte vork. Okay, het is geen wonder van souplesse en met elkaar snel opvolgende remknippen of wortels heeft de demping moeite, waardoor de vork verhard. En de schacht van de vork is niet conisch, waardoor je helaas niet profiteert van de grotere stijfheid die de conische balhoofdbuis van de Attention SL in potentie biedt. Maar hey, we hebben het hier over een bike van duizend euro. Sommige losse topvorken kosten al meer dan dat! En omdat de RockShox Judy Silver op lucht veert, laat-ie zich heel precies aanpassen aan jouw gewicht, rijstijl en het soort terrein waar je rijdt.

cube attention

Alhoewel de luchtgeveerde Judy Silver-voorvork zich niet kan meten met de dure toppers van Rockshocks, is het geen slechte vork. Sterker: je moet je best doen om op bikes onder de duizend euro een minstens zo goede vork te vinden! De lock-out met een hendeltje op het stuur is fancy, maar in de praktijk nogal overbodig.

Jammer: wel een conische balhoofdbuis, maar geen conische vorkschacht.
test cube attention

Zitpositie: kan sportiever

Nou is het altijd fijn als een fiets een mooi lichtgewicht frame heeft dat is volgehangen met functionele onderdelen. Maar uiteindelijk is maar één vraag van belang: hoe rijdt-ie? En tsja, dat is toch wel even wennen. Niet vanwege het relatief hoge gewicht van 13,76 kilo compleet. En ook niet vanwege de minder dure onderdelen; die doen het namelijk allemaal echt veel beter dan ik had verwacht. Nee, het is de zitpositie waar ik problemen mee heb. Want ondanks dat ik framemaat L heb, is de zit op de Cube Attention SL kort en rechtop. Prima om ontspannen te toeren en om je heen te kijken naar de schapen en koeien in de wei, maar te relaxed om pret te maken op een mountainbikeroute. Ik kan mijn kracht niet goed kwijt op de pedalen en voel me beperkt in mijn bewegingsvrijheid.

Gek, want het nieuwe frame van de Attention is tussen zadelpen en bovenbuis toch echt twee centimeter langer dan z’n voorganger. Dus hoe zit dat? Ik denk dat het ligt aan de combinatie van lange balhoofdbuis (14 cm), korte stuurpen (6 cm) en smal stuur (68 cm). Hierdoor wordt de berijder flink rechtop gezet. En dat is wat je op een mountainbikeparkkoers, waar controle over je bike cruciaal is, eigenlijk liever niet wilt. Met name stuur en stuurpen matchen niet. Een kortere stuurpen kan zéker meer controle bieden, maar alleen als dan óók het stuur breder wordt. Immers, bij een breder stuur zitten je handen verder uit elkaar, waardoor je dieper komt te zitten en er meer druk op het voorwiel komt. Druk die je nodig hebt bij het nemen de snelle kuipbochten waarmee alle moderne mountainbikeparkoersen bezaaid liggen.

“Het verbaast me wel, deze cockpitkeuze van Cube op de Attention. Want de geometrie – zeg maar de hoeken en maten – van het frame is juíst toegespitst op het bieden van controle en stabiliteit.”

Het verbaast me wel, deze cockpitkeuze van Cube. Want de geometrie – zeg maar de hoeken en maten van het frame – is juíst toegespitst op het bieden van controle en stabiliteit. Zo biedt de met 45 centimeter bovengemiddeld lange achterbrug – naast veel tractie in steile beklimmingen – veel controle in snelle afdalingen. Dito voor de balhoofdbuishoek, die met 68,5 graden vlakker is dan gebruikelijk in deze mountainbikeklasse. Bovendien is met bijna 115 centimetermeter ook de wielbasis langer dan gemiddeld. Door dit alles voelt de Attention SL in snelle en steile offroad-afdalingen koersvast en vertrouwwekkend aan. Dat wil zeggen, nadat ik het smalle stuur heb vervangen voor een iets breder exemplaar van 74 centimeter. Net niks, die drie centimeter aan weerszijden, zou je zeggen. Maar het maakt een wereld van verschil! Ik zit ruimer, kan mijn kracht beter kwijt en kan veel sneller en met meer controle door de bocht.

test cube attention

Beetje vreemde cockpit. Met 68 cm is stuur ouderwets smal, terwijl de stuurpen met 6 cm juist modern kort is. Dat matcht niet goed. Wij zouden een stuur van minimaal 72 cm breed monteren, voor meer rust, ruimte en controle.

test cube attention

Met ruim 14 cm, inclusief de dikke conische vulring onder de stuurpen, is de balhoofdbuis comfortabel lang.

cube attention

De lange achterbrug (45 cm), de relatief vlakke balhoofdbuis (68,5°) en de relatief lange wielbasis (114,6 cm) maken de Cube Attention SL tot een fiets die in het terrein veel vertrouwen schenkt.
cube attention

Conclusie

Aan het begin van deze test stelde ik de vraag of dat kan, een échte mountainbike voor duizend euro. Cube bewijst dat dit inderdaad mogelijk is. Bij de Attention SL gaan goed en goedkoop hand in hand. Mooi frame, effectieve geometrie, functionele onderdelen. Natuurlijk, de Attention SL is met 13,76 kg geen lichtgewicht. Maar vergeleken met andere bikes in deze prijsklasse is-ie niet bovengemiddeld zwaar. Bovendien: wie lichter wil moet meer betalen, zo werkt dat in mountainbikeland. Reken ruwweg op 750 euro per kilo minder.

Los van het gewicht is er natuurlijk wel een en ander op de Attention SL aan te merken. Zoals de ouderwetse snelspanners in plaats van lichte en stijve steekassen. Of de rechte vorkbuis in de conische balhoofdbuis, waar een conische vorkbuis stijver zou zijn. En dan is er nog het ontbreken van een degelijke beschermer tegen een klapperende ketting op de liggende achtervork. Maar hoe graag ik deze zaken in een volgende uitvoering van de Attention SL graag aangepast zou willen zien, ze hebben nauwelijks invloed op de rijeigenschappen van deze mountainbike.

“Gelukkig is de remedie simpel en goedkoop: een ander, breder stuur. Klinkt futiel, een paar centimeter extra stuurbreedte, maar het verschil is echt enorm. Met een breder stuur gaat deze budget-Duitser wel strak door de bocht en hoef je een tricky afdaling niet uit de weg te gaan.”

Wat wél een negatieve invloed heeft op de rijeigenschappen is de vreemde combinatie van korte stuurpen en smal stuur, waardoor de zit erg kort en rechtop is. Reikt jouw mountainbikeambitie niet verder dan ontspannen toeren over bos- en veldwegen, dan is die zitpositie prima. Maar zodra je bochtige singetracks gaat rijden loop je tegen de beperkingen aan. Snelle bochten zijn dan al gauw een uitdaging en lastige afdalingen zijn – ja ehh, lastig dus. Gelukkig is de remedie simpel: een breder stuur. Klinkt futiel, een paar centimeter extra stuurbreedte, maar het verschil is significant. Met een breder stuur gaat deze budget-Duitser veel strakker door de bocht en hoef je een tricky afdaling niet uit de weg te gaan. Kost dat, zo’n stuur? Cube heeft ze al voor vier tientjes. Zou ik doen. Al betekent dat wel, dat je de koffie en appeltaart met slagroom een keertje moet overslaan…

Cube Attention SL 2022 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame double butted aluminium
Vork RockShox Judy Silver TK Air, 100 mm veerweg
Achterderailleur Shimano XT, 12-speed
Schakelaar Shimano Deore, 12-speed
Crankset Acid, 32t
Cassette Shimano Deore, 10/51t
Remmen Shimano BR-MT200 (voor) en UR300 (achter)
Remschijven Shimano RT10, 180/160 mm (v/a)
Naven Shimano HB-M4050 (voor) en Shimano FH-MT401 (achter)
Velgen Cube ZX20
Banden Schwalbe Smart Sam Active, 29 x 2.25″
Stuur Cube Rise Trail Bar, 680 mm
Stuurpen Cube Performance Stem SL, 60 mm
Zadel Cube Natural Fit Venec Lite
Zadelpen Cube Performance Post, Ø 27,2 mm
Gewicht 13,76 kg (framemaat 20″/L)
Prijs € 999,-

Geometrie

Framemaat 20″/L
Zitbuislengte ST 470 mm Offset O 44 mm
Bovenbuislengte TT 615 mm Trail T
Reach R 426 mm Balhoofdbuislengte HT 122 mm
Stack S 637 mm BB drop BBD 65 mm
Zitbuishoek STA 73,5° Liggende achtervork CS 450 mm
Balhoofdbuishoek HTA 68,5° Wielbasis WB 1.146 mm
Framemaat 20″/L
Zitbuislengte ST 470 mm
Bovenbuislengte TT 615 mm
Reach R 426 mm
Stack S 637 mm
Zitbuishoek STA 73,5°
Balhoofdbuishoek HTA 68,5°
Offset O 44 mm
Trail T
Balhoofdbuislengte HT 122 mm
BB drop BBD 65 mm
Liggende achtervork CS 450 mm
Wielbasis WB 1.146 mm

Website fabrikant: www.cube.eu

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Dianne
Dianne
20 dagen geleden

Hi, wat voor achterstandaard zouden jullie adviseren en is geschikt om hierop te monteren?