Gravaa en Handgespaakt brengen wielset met instelbare bandenspanning voor 2.995 euro

Het Nederlandse Gravaa levert al enige tijd een uniek bandenspanningssysteem om tijdens het rijden de druk in de banden te veranderen. De specifieke voor- en achternaven hebben hun meerwaarde ook al bewezen bij diverse weg- en gravelwedstrijden. Maar met een prijs die richting 4.000 euro gaat, zijn wielsets met dit systeem ronduit duur. Nu komt Gravaa in samenwerking met het eveneens Nederlandse Handgespaakt met een gelimiteerde wielset, waardoor de prijs nipt onder de kaap van 3.000 euro duikt. Een koopje is het daarmee nog steeds niet te noemen.

Gravaa x Handgespaakt Limited Edition wielset met bandendrukregelsysteem bandenspanning regelbaar 2.995 euro

Bandendrukregelsysteem van Gravaa: altijd de juiste bandenspanning

De juiste bandenspanning is geen vaste waarde, dat weet elke fietser. Als je vervolgens veel verschillende soorten ondergrond onder je wielen krijgt, is de gekozen bandenspanning eigenlijk altijd meer een compromis dan een optimum. Met z’n ‘pompnaven’ wil Gravaa dat idee graag scherpstellen.

In zowel voor- als achternaaf van Gravaa bevindt zich een compacte pomp die via een slangetje gekoppeld is aan het ventiel. Met knoppen op het stuur of via je gekoppelde fietscomputer kun je tijdens het rijden dan de bandenspanning verhogen of verlagen. In totaal voegt het systeem zo’n 450 gram toe ten opzichte van een reguliere wielset.

De energie voor de pomp komt uit de rotatie van de wielen en dus uit je trapenergie. Slechts een kleine interne batterij is nodig om de regelelektronica en luchtventielen te bedienen. Een elektronisch bediende koppeling zorgt er voor dat de pomp in werking wordt gesteld zodra je de druk wilt verhogen.

Vooraf kun je een minimale en maximale waarde instellen en simpelweg daar tussen schakelen. Het aflaten gaat daarbij betrekkelijk snel en kost géén energie. Oppompen kost gemiddeld zo’n 4 watt. Om de bandenspanning met 1 bar te verhogen moet je ongeveer 800 tot 1.000 meter rijden, wat bij een snelheid van 30 kilometer per uur neerkomt op zo’n twee minuten. Het systeem meet continu de bandenspanning; rij je lek, dan wordt de pomp automatisch in werking gesteld.

Gravaa bandendrukregelsysteem in fietsnaaf

Binnenin de Gravaa-naaf zit een membraanpomp die via een compacte, elektrisch bediende koppeling aangedreven wordt door de rotatie van de naaf.

Bedienen van het systeem doe je middels satellietknopjes op je stuur en/of via je fietscomputer en een app op je telefoon.

Niet-tubeless compatibel

Over dat lekrijden: saillant detail is dat het Gravaa-systeem momenteel nog niet compatibel is met tubeless-vloeistof. De buitenband en de pomp staan immers met elkaar in verbinding en is er dus een risico dat vloeibaar dichtmiddel ín de ventielen en pomp terecht komt. Gravaa werkt momenteel aan een oplossing; tubeless is immers bij offroad-gebruik een groot voordeel en verlaagt duidelijk de kans op lekrijden. Gravaa geeft in dit verband aan dat hun oplossing straks tevens op de bestaande wielsets doorgevoerd kan worden.

Wereldkampioen

Dat het Nederlandse systeem een toegevoegde waarde heeft, is op het hoogste niveau al bewezen. Zo werd het toegepast tijdens de voorjaarsklassieker Parijs-Roubaix, die uiteraard op zowel asfalt als flinke kasseien wordt afgehaspeld. Maar het bekendste voorbeeld is misschien wel Marianne Vos, die in 2024 met het systeem wereldkampioen gravel werd. Tijdens de wedstrijd met aankomst in Leuven, wist het systeem haar lekke band in het laatste deel van de wedstrijd voldoende op druk te houden, waardoor ze als eerste over de streep kwam. Het systeem bewees dus niet alleen dat je onderweg de spanning kunt verhogen of verlagen voor de optimale druk voor diverse ondergrond, maar tévens dat het in noodsituaties een voordeel kan bieden.

Daarmee is het systeem dus uitermate interessant voor wedstrijdrijders. Maar ook voor bikers die niet professioneel fietsen, kunnen de voordelen zinvol zijn. Ware het niet dat je flink kapitaalkrachtig moet zijn. De goedkoopste wielset met bandendrukregelsysteem dat Gravaa tot dusver aanbood kostte 3.900 euro…

Gravaa x Handgespaakt: gelimiteerde wielset onder de 3.000 euro

Dankzij een samenwerking met het eveneens Nederlandse Handgespaakt komt daar nu verandering in. Voor het eerst wordt een complete wielset met carbon velgen en Gravaa-techniek aangeboden voor 2.995 euro.

De wielset bestaat uit Gravaa-naven en de carbon velgen GR 4025 van Handgespaakt. De getallen in de typeaanduiding geven weg wat voor velgen het zijn: het profiel is 40 millimeter hoog en heeft een interne breedte van 25 millimeter. De velg is voorzien van een haakrand voor het vastzetten van de hieldraad en zijn geschikt om tubeless te maken. Gravaa geeft aan dat de wielset geschikt is voor banden van 35 tot 45 millimeter breed.

Het velgprofiel is asymmetrische in doorsnede; de spaken staan dus niet in het midden van de velg, om een zo gelijk mogelijke spaakhoek aan beide zijden van het wiel te krijgen. Handgespaakt spaakt de wielen met de hand (…) in de werkplaats in Heerlen. Daarbij krijgt elk wiel 24 Sapim CX Ray aero-spaken en zelfborgende Polyax-spaaknippels.

Gravaa levert de wielset naar keuze mét remschijven van 140, 160 of 180 millimeter. Deze door Galfer gemaakte remschijven zijn qua montage afgestemd op het grotere formaat van de Gravaa-naven. Qua cassettedriver heb je de keuze uit alle gangbare cassettepassingen; Gravaa past hiervoor de bekende DT Swiss ratchet-vrijloop toe (met 36 tanden, dus een vrijloophoek van 10 graden), waardoor maximale compatibiliteit is verzekerd.

Net als de andere Gravaa-wielsets is ook deze set nog niet tubeless-compatibel, zoals hierboven aangehaald. Maar zodra Gravaa z’n oplossing uitgewerkt heeft, is ook deze wielset te upgraden en alsnog compatibel te maken voor een tubeless-opstelling.

Gelimiteerd

Het Gravaa x Handgespaakt Limited Edition-wielset weegt 2.170 gram en is gelimiteerd tot slechts tien sets. Al zegt iets in ons dat zelfs met de verlaagde prijs, het nog niet snel storm zal lopen. De techniek blijft prijzig en vooral interessant voor wedstrijdrijders; voor de gemiddelde consument blijft de meerwaarde van de investering lastiger te onderbouwen. Nou ja, tenzij je zwemt in het geld.

Bron en meer info: gravaa.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments