GT Force Carbon 2022: nu óók met high pivot veersysteem

High-pivot veersystemen zijn momenteel dé modetrend voor all-mountain en endurobikes. De Force is de dikste all-mountain fully die GT Bicycles in z’n programma heeft en voor 2022 hebben ze hem aangescherpt; hij is er nu nog alleen met 29″ wielen en krijgt een high-pivot veersysteem. Het voorframe is carbon, de achterbrug aluminium en heeft flip chips om de wielbasis aan te passen.

De vorige Force was er naar keuze met 27,5″ of 29″ wielen. Voor 2022 vervalt die keuze: GT lanceert de nieuwe Force nu als 29-inch-only. Bovendien groeit de veerweg achteraan van 150 naar 160 mm. Vooraan tref je in de 2022 Force nu altijd voorvorken met 170 mm veerweg. Maar veruit het grootste nieuws is de wijziging van het veersysteem. Oók de Force heeft vanaf nu een high-pivot-veersysteem met een extra kettingwiel dat de ketting via het hoofdscharnierpunt leidt. Stalgenoot Cannondale (beide merken vallen onder de paraplu van de Cycling Sports Group, onderdeel van het grote Dorel) introduceerde onlangs de nieuwe Jekyll mét high pivot veersysteem.

High Pivot veersysteem

Net als de Jekyll heeft de GT Force een klassieke vierpunts veersysteem met Horst-link. Het hoofdscharnierpunt is hoger op de zitbuis geplaatst. Dit heeft als effect dat het achterwiel tijdens het inveren meer achterwaarts beweegt. Hierdoor kan het wiel makkelijker ‘uit de weg’ bewegen en daarna over een obstakel rollen, omdat de beweging nu meer met de rijrichting mee is. Om die reden wordt dit veersysteem al heel wat jaren door een aantal (in eerste instantie vooral kleinere) merken succesvol toegepast op downhillbikes. Maar inmiddels wordt het steeds breder opgepakt én toegepast. GT voegt zich dus nu toe aan de al maar groter wordende lijst van fietsmerken die het concept omarmen voor trail en all mountain toepassingen.

Het nadeel bij dit veersysteem is echter dat het achterwiel dus veel meer van de trapas af beweegt tijdens het inveren. Om te voorkomen dat de ketting (die je door te trappen strak trekt tussen crank en achterwiel) vervolgens je crank dus achteruit roteert bij het inveren (‘pedal kickback’), wordt de ketting via een extra kettingwieltje óver het hoofdscharnierpunt geleid. Vanaf dat kettingwieltje blijft de afstand tot het achterwiel namelijk (zo goed als) gelijk, en zodoende treedt de gevreesde pedal kickback dan dus niet op. Uiteraard heb je dus wel altijd wat meer wrijvingsverlies (en mogelijk geluid) in de aandrijving door dat extra kettingwieltje.

Ten opzichte van de Jekyll is het hoofdscharnierpunt iets minder hoog op de zitbuis geplaatst, dit terwijl die bij de Jekyll ook al niet extreem hoog is gezet voor een high-pivot-concept. De nieuwe GT Force betekent dit dus dat de achterwaartse verplaatsting ook minder is. Bij de Force is dat maximaal 10 mm, terwijl bij de Jekyll zo’n 12 mm is.

Geometrie: verstelbare achtervork

Waar de Jekyll broer in elke framemaat ook een andere achtervorklengte heeft, heeft de GT Force voor 2022 gewoon één type achterbrug. Die is – in tegenstelling tot het carbon-voorframe – uitgevoerd in aluminium en heeft flip chips rond de drop-outs. Hiermee kun je de achtervorklengte van 435 naar 445 mm verstellen. En daarmee is-ie in de kortste stand 7 mm korter dan zijn 29″-voorganger. De balhoofdbuis is met 63,5º vlak te noemen, terwijl de zitbuis met 78º behoorlijk steil is. In dat opzicht is de Force nog een tikkie méér uitgesproken dan de Jekyll.

2022 GT Force Carbon geometrie

Framedetails

Wat opvalt bij het carbon voorframe is dat de kabels en leidingen nu binnendoor lopen. Voorheen ging GT er prat op dat ze bewust de kabels en leidingen buitenom over het frame voerde. Simpelweg omwille van het gemak bij onderhoud. Nu lopen ze binnendoor, waarbij elke leiding/kabel in een eigen interne buis zit. Dat is nog steeds gemakkelijk tijdens onderhoud, maar ziet er strakker uit, aldus GT.

Verder heeft ook GT nu on-frame-storage. Waar andere merken extra montageposities voorzien voor een tooltje of een toolbag, is de extra driehoek tussen bovenbuis en zitbuis volgens GT perfect voor het meenemen van vanalles door simpelweg een riempje te gebruiken. Doordacht? Misschien niet, maar wel slim (her-)gebruik van een design element dat tóch al jaren als GT-kenmerk wordt ingezet.

Tot slot is het frame op strategische plekken met rubber beschermplaten voorzien, waarbij de protector op de liggende achtervork opstaande ribbels heeft die het geluid van ketting-geklapper moet dempen.

2022 GT Force Carbon modellen

Als gezegd is alleen het voorframe nu van carbon. Of er volledig aluminium modellen volgen, lijkt logisch, maar daarover zegt GT nog niets. Het aanbod van GT is de laatste jaren in de Benelux nogal mager; slechts enkele modellen uit het programma zijn hier verkrijgbaar. Wat betreft de Force Carbon zijn er drie modellen en die  zijn allemaal verkrijgbaar. Een los frame is er ook, maar dat is hier echter niet verkrijgbaar. Je hebt een 2022 GT Force Carbon vanaf € 3.899.

2022 GT Force Carbon Pro LE

Het topmodel, de Force Carbon Pro LE kost € 6.099. Deze bike komt met een RockShox ZEB Ultimate voorvork met 170 mm veerweg en een RockShox Super Deluxe Ultimate achterdemper. De aandrijving is een mix van Truvativ Descendent 7K cranks, Sram X01 Eagle derrailleur met GX Eagle shifter, ketting en cassette. De remmen komen ook van Sram en zijn Code RSC’s met 220 en 200 mm Centerline remschijven. De wielset bestaat uit WTB KOM Trail i30 velgen op Sram/Formula naven en afgemonteerd met Maxxis Assegai en Minion DHR II banden.

2022 GT Force Carbon Pro

De Force Carbon Pro kost € 4.999. Hierbij heb je een RockShox ZEB Select+ voorvork met 170 mm veerweg en een RockShox Super Deluxe Select+ achterdemper. De aandrijving wordt gevormd door een Sram GX Eagle achterderailleur in samenwerking met een NX Eagle 11-50T cassette en NX Eagle shifter. Vertragen doe je met Sram Code R remmen met 220 en 200 mm Centerline remschijven. De Formula naven zijn gemonteerd in WTB ST i29 velgen met daaromheen Maxxis Assegai en Minion DHR II banden.

2022 GT Force Carbon Elite

Voor € 3.899 rij je al op een 2022 Force Carbon in de vorm van deze Force Carbon Elite. Je hebt dan vooraan een RockShox Yari RC voorvork met 170 mm veerweg en achteraan een RockShox Super Deluxe Select achterdemper. Naast de Truvativ Descendent 6k crankset heb je Sram SX Eagle aandrijfcomponenten. Verder zijn er TRP Slate remmen met 203 mm remschijven en de wielset is identiek aan de duurdere Force Carbon Pro.

Bron en meer info: www.gtbicycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments