Trek geeft z’n endurobike Slash voor 2024 high-pivot-vering

High pivot-vering is niet nieuw; het wordt al jaren door diverse – veelal kleinere – merken toegepast. Maar ook Trek heeft met de Session – Treks downhillbike – een bike met hoog geplaatst scharnierpunt. Nu brengt Trek het op vooral op afdalen toegespitste veersysteem naar de endurobike Slash. Die krijgt bovendien veelvoudige verstelbaarheid én met 170 millimeter ook nog eens 10 millimeter méér veerweg.
Trek geeft z'n Slash endurobike voor 2024 high-pivot-vering

Trek Slash endurobike 2024 high-pivot-vering

Trek Slash 2024 met high-pivot-vering

High pivot-vering, oftewel een veersysteem waarbij het hoofdscharnierpunt boven de traps een stuk hoger is geplaatst dan bij veel andere veersystemen, is niet nieuw. Maar lange tijd kwam je alleen tegen bij kleinere fabrikanten van downhillbikes. De voorbije jaren zijn steeds meer merken met het kenmerkende veersysteem aan de haal gegaan. Zo gaf onder meer Cannondale z’n Jekyll endurobike in 2021 al een veersysteem met een hoger geplaatst hoofdscharnierpunt en stalgenoot GT volgde vrij snel daarna met de Force.

Het principe van high pivot-vering is dat door het hoger geplaatste scharnierpunt het achterwiel tijdens het inveren meer achterwaarts beweegt. Hierdoor kan het wiel dus makkelijker ‘uit de weg’ bewegen als er een obstakel geraakt wordt, omdat de beweging meer met de rijrichting mee is. Het is dus vooral een veersysteem voor bikes die voor het afdalen geconcipieerd zijn. Bij de nieuwe Slash heeft het veersysteem nu 170 millimeter veerweg. Dat is 10 millimeter méér dan bij de vorige generatie. Vooraan heeft de Slash nog steeds 170 millimeter veerweg.

Standaard komen de Slash-modellen met een luchtgeveerde achterdemper. Maar dankzij een ‘leverage-rate chip’ is het systeem óók geschikt voor gebruik van achterdempers met spiraalveer.

High-pivot vering op Trek Slash 2024

In het blauw een meer traditionele plaatsing van het scharnierpunt en de bewegingsrichting van het achterwiel bij het inveren. In het rood het effect van het hoger plaatsen van het hoofdscharnierpunt. Hierdoor beweegt het achterwiel tijdens het inveren meer in een achterwaartse richting, waardoor het gemakkelijker ‘meebeweegt’ met obstakels die onder het achterwiel rollen.

Extra kettingwieltje(s)

Het concept komt ook met een aantal nadelen. Om de invloed van trapkracht te minimaliseren wordt de ketting ergens in de buurt van het hoofdscharnierpunt over een extra kettingwieltje geleid. Dat voegt niet alleen gewicht toe, maar het betekent ook dat de aandrijvinging iets meer weerstand heeft. Het voordeel is echter dat met de plaatsing van het kettingwieltje heel nauwkeurig die mate van trapinvloed (anti-squat) kan worden bepaald. Trek claimt met de door hun gekozen opstelling met de nieuwe Slash een alsnog erg goed klimmende high pivot-bike te hebben neergezet.

Aan de onder-/achterzijde van de crank vind je nóg een geleidewieltje. Die moet het klapperen van de ketting wat tegenwerken. En meer nog: door de relatieve hoge plaatsing grijpt de ketting beter rondom het kettingblad in. Zónder dit geleidewieltje zouden slechts een paar tanden van het kettingblad in contact staan met de ketting, waardoor de kans vrij groot is dat-ie van het kettingblad afloopt.

Een high pivot-veersysteem heeft een extra kettingwieltje nodig ter hoogte van het scharnierpunt, om invloed van trapkracht op de vering te minimaliseren.

Elk nadeel heeft z’n voordeel: een extra kettingwieltje geeft iets meer wrijving in aandrijving, maar het óók toe om een veersysteem met 170 millimeter veerweg tóch een zeer constante antisquat-waarde te geven, waardoor de invloed van trapkracht ook dieper in de veerweg minimaal is. Tegelijkertijd; hoe vaak trap jij nog volop wanneer je het merendeel van je veerweg gebruikt..?

Om de ketting voldoende rondom het kettingblad van de crank te laten ingrijpen past Trek bij de 2024-Slash ook een kettinggeleider aan de onder-/achterzijde van de crank toe.

In de basis is het veersysteem van de Slash nog steeds gebaseerd op de het ABP-veerconcept. ABP staat voor ‘Active Braking Pivot’, waarbij het scharnierpunt van de staande en liggende achtervork samenvalt met de achternaaf. Hiermee wordt invloed van de rem op de vering ook vermeden en blijft het veersysteem actief tijdens het remmen. Hierdoor heb je simpelweg méér grip en dus controle.

Aanpasbaar

29 en 27,5 inch wielen

De 2024-Slash een mullet. Dat betekent vooraan een 29 inch en achteraan een 27.5 inch wiel. Het is een combinatie die we bij veel bikes in deze categorie tegenkomen. Het grote voorwiel rolt gemakkelijk(er) over obstakels, terwijl het iets kleinere achterwiel zorgt dat de lengte van de fiets iets beperkt blijft en het geheel daardoor wendbaarder is dan een bike met voor- en achteraan 29 inch wielen.

De framemaat S komt overigens ook vóóraan standaard met een 27.5 inch wiel en is niet tot mullet om te bouwen. Volgens Trek werkt twee maal 27.5 inch bij deze framemaat beter. Voor wie meer méér stabiliteit wil is bij de framematen M tot en met XL het 27,5 inch achterwiel wél om te wisselen voor een 29 inch exemplaar. Dat kan alleen door het montagebracket, dat de achterdemper met de onderbuis verbindt, te vervangen. Dit onderdeel zit niet standaard bij de Slash en moet koop je los aanschaffen.

De Slash komt in de maten M tot en met XL als ‘mullet’ met een 29 inch voorwielen en 27,5 inch achterwiel. Achteraan is óók een 29 inch wiel te monteren. De Small heeft rondom altijd 27,5 inch wielen.

Geometrie

Vooraan staat de voorvork standaard onder een hoek van 63,5 graden. En is je dat niet flauw genoeg dan kun je met los leverbare inserts balhoofdbuishoek nóg een graad flauwer maken. Of, wanneer je deze inserts andersom monteert, juist één graad steiler zetten. Om deze reden heeft Trek de Slash dan ook géén minolink flipchips gegeven die je bij veel andere modellen van het merk tegen komt.

Merk overigens op dat de carbon Slash maatspecifieke achtervorklengtes krijgt. In feite is de achtervork tussen scharnierpunt en de achternaaf telkens identiek qua lengte. Maar door het hoofdscharnierpunt bij elke framemaat wat anders neer te leggen, kunnen ze dus met één achtervork toch verschillende achtervorklengtes creëren. Bij de aluminium versie van de Slash past Trek dit trucje echter niet toe.

Trek 2024 Slash gen 6 geometrie

Slash 2024 in carbon en aluminium

Trek zet de 2024 Slash neer met carbon én aluminium frames. Bij de carbon frames zijn ook de liggende en staande achtervork van carbon. Rondom zijn de frames flink ingepakt met rubber. Niet alleen de liggende achtervork, maar ook de onderbuis om de bike óók te beschermen tijdens het ‘shuttlen’. Verder meldt Trek dat de nieuwe 2024-Slash in alle framematen voor veruit de meeste bikers ruimte bied voor een dropper-zadelpen met een droplengte 170 millimeter. Tot slot hebben alle Slash-frames, dus óók (en dat is nog steeds behoorlijk uniek) de aluminium versies een opbergvak in de onderbuis.

Er zijn vijf versies met een carbon frame, beginnende bij de Slash 9.8 met een Shimano XT-afmontage voor € 7.899. De 9.8 is óók verkrijgbaar met een Sram GX Eagle AXS Transmission-afmontage en daarvoor betaal je € 7.999. De 9.9-versie is verkrijgbaar met een Shimano XTR-aandrijving voor € 9.999, Sram XO Eagle AXS Transmission voor € 11.499, óf de XX-versie van Srams nieuwe aandrijving voor € 12.499. Het aluminium frame is verkrijgbaar als Slash 8 met een Shimano XT-afmontage voor € 4.499 of als Slash 9 met een Sram GX Eagle AXS-groep (dus niet-Transmission) voor € 5.499. Zowel het aluminium als carbon frame zijn ook los leverbaar voor respectievelijk € 3.199 en € 4.999.

Trek Slash carbon met opbergvak

Niet alleen de carbon frames van de Slash hebben een opbergvak, óók de aluminium frames hebben opslagruimte in het vooronder.

De achtervork is flink ingepakt met rubber tegen aanslagen van de ketting.

De carbon Slash is er in vijf uitvoeringen.

De aluminium Slash is er in twee afmontagevarianten.

Bron en meer info: trekbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments