Stan’s introduceert M-Pulse naven met magnetische vrijloop

Niet de oplossing voor wereldproblemen, wél leuk

Afgelopen zomer lanceerde Stan’s NoTubes de vernieuwde MK4 en S2 asymmetrische velgen. Oók werden er wielsets aangekondigd met een volledig nieuw M-Pulse naafontwerp, waarmee vanaf eind 2021 de MK4-velgen ook als complete wielsets leverbaar werden. Details van deze naven werden nog niet gedeeld. Tot vandaag. Met een ietwat bijzonder persbericht worden de M-Pulse naven met hun magnetische bekrachtigde vrijloop voorgesteld.

Stan's M-Pulse naven met magnetische vrijloop

Uit het persbericht:

“BIG FLATS, NY (January 10, 2022) – In a world filled with chaos, division, and uncertainty, Stan’s would like you to know we’ve made a really nice set of hubs. Seriously, we went all in on this. Designed and refined over the past two years, the new M-pulse hubs combine quality materials and construction with a smarter engagement system. These new hubs won’t solve the world’s biggest problems, but they will offer years of reliable engagement and less resistance than conventional pawl and ratchet style hubs.”

Bij Velozine houden we ons doorgaans – en bij sterke voorkeur – niet echt bezig met politieke kwesties of maatschappelijke spanningen. Fietsen is juist een (aangenaam) escapisme van dat alles… Gelukkig begrijpen ze dat bij Stan’s ook wel. En dus pakken ze door op de details die de nieuwe M-Pulse naven zo bijzonder maken.

Niet ‘zomaar’ een pallenvrijloop

Sinds het befaamde patent van DT Swiss’ vrijloop met getanden ringen vervallen is, komt zowat elke navenfabrikant met het nieuws dat ze nu óók een vrijloopsysteem met axiaal getande ringen hebben. Juist daarom is het eigenlijk méér nieuws dat Stan’s zijn nieuwe M-Pulse naven ‘gewoon’ met een pallenvrijloop uitvoert. Alhoewel ‘gewoon’… hét nieuwtje is vooral dat deze pallen veren, maar door magneten worden bekrachtigd.

Stan's M-Pulse naven met magnetische vrijloop

Géén ratchet-ringen (axiaal getande ringen) in de vrijloop van Stan’s nieuwe M-Pulse achternaaf, maar gewoon pallen. Zie je die ronde dingetjes ín de pallen? Dat zijn magneten. Daarmee moet volgens Stan’s deze vrijloop lichter lopen dan een pallenvrijloop met veren.

Het idee hierbij is dat ze precies het tegenovergestelde effect geven dan veren in een conventionele pallenvrijloop. Want wanneer pallen tijdens het vrijlopen door de getande ring er omheen naar beneden worden geduwd, neemt de kracht in de veer toe. En dat geeft wrijving tussen de pallen en de getande ring, wat je in feite dus afremt. In dit nieuwe ontwerp worden mageneten gebruikt om de pallen naar de ring toe te trekken. En juist wanneer deze door het vrijlopen naar beneden worden gedrukt, is de aantrekkingskracht naar de getande, stalen buitenring het laagst. Zodoende treedt er dus minder wrijving op en loopt de vrijloop dus veel lichter, aldus Stan’s. Ze claimen daarbij dat de magneetkracht van de toegepaste neodymium magneten daarbij altijd voldoende is om met hoge bedrijfszekerheid de pallen in te laten ingrijpen.

Bijkomend voordeel is dat magneten geen vermoeiing kennen, zoals veren dat in principe wel kennen. Het geheel zou daarmee dus ook veel duurzamer zijn, aldus Stan’s. Al zeggen we daar wel bij dat dergelijke falen door vermoeiing ook relatief zeldzaam is. Het ‘minder wrijving’-argument is wat ons betreft echter ontegenzeggelijk interessanter en meer doorslaggevend.

Made in America

Het is overigens niet Stan’s die dit concept bedacht. Het gepatenteerde ontwerp komt namelijk van de kleine, innovatieve – en eveneens Amerikaanse firma – Project321. Project321 produceert ook alle onderdelen voor de Stan’s M-Pulse naven in huis, in Bend, Oregon. De assemblage en laatste kwaliteitscontroles doet Stan’s in Big Flats* New York, voordat ze er complete wielen rond bouwen.

* Ja; ook wij blijven grinniken bij het lezen van de plaatsnaam waar dé firma gevestigd zit die aan de wieg stond van de uiteindelijk brede acceptatie van tubeless bij mountainbikers.

Project321 leverde niet alleen het ontwerp van de vrijloop, ze produceren ook de onderdelen van de M-Pulse naven voor Stan’s.

216 tanden en instelbare lagers

De getande stalen ring in de naafhuls van Stan’s M-Pulse achternaaf heeft 72 tanden. De vrijloop heeft vervolgens 6 pallen, waarbij er telkes 2 pallen ingrijpen. Dat resulteert vervolgens in een vrijloophoek van 1,66º (216 ingrijppunten).

Stan's M-Pulse naven met magnetische vrijloop

De getande ring rondom heeft 72 tanden. Er zijn 6 pallen voorzien, die per twee ingrijpen. Daarmee heeft de M-Pulse achternaaf een vrijloophoek van slechts 1,66º. Elke pal heeft vervolgens 2 ingrijpvlakken om de krachten beter te verdelen.

Verder past Stan’s lagers toe van de bekende lagerfirma Enduro. In de cassettebody zijn lagers gemonteerd met een dubbele rij kogels. Na uitvoerig testen bleek dit meer duurzaam dan twee losse lagers. Het is overigens vermeldenswaardig dat de voorspanning op de lagers in te stellen is. Doe je dit met zorg, dan draaien lagers lichter én langer dan wanneer ze op basis van toleranties zijn voorgespannen. Dit alles moet er toe bijdragen dat de nieuwe naven erg degelijk zijn. En dat is ook wel iets waar Stan’s nog wat kon verbeteren, zeg maar… Tot slot geeft Stan’s 5 jaar garantie op de naven, die ongetwijfeld niet de lagerslijtage zal dekken.

Bij zowel de voor- als achternaaf is de voorspanning op de lagers instelbaar. Daarmee kun je – in theorie – een lichte loop én meer duurzaamheid van de lagers realiseren.

Verkrijgbaar in MK4 en Carbon wielsets

De M-Pulse naven zijn alleen verkrijgbaar in complete wielen op basis van de asymmetrische MK4-velgen, zoals de Flow MK4, de Arch MK4 en Crest MK4 met binnenbreedtes van respectievelijk 30, 28 en 25 mm met een setprijs van € 925. Door de flensdiameters én afstanden dusdanig te optimaliseren kan Stan’s bij deze asymmetrische velgen één spaaklengte voor de gehele wielset gebruiken.

De M-Pulse naven zijn vanaf nu verkrijgbaar in complete wielsets, zoals deze Flow MK4. Kijk voor een compleet overzicht van specificaties van deze wielen in dit nieuwsartikel.

Ook alle carbon CB7 en the Podium SRD-serie wielen (vanafprijs van $1,987) zijn vanaf nu voorzien van de nieuwe M-Pulse-naven. Europrijzen van deze wielopties zijn bij ons op dit moment niet bekend.

In alle gevallen heb je de keuze boost en non-boost inbouwbreedtes. Qua cassettepassing biedt Stan’s de M-Pulse naven met een Shimano Micro Spline-, Shimano HG- en Sram XDR-passing. Schijven monteer je naar keuze via een 6-boutsverbinding of Centerlock-montage.

Bron: www.notubes.com
Distributie: www.sabma.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments