Lapierre Pulsium Allroad: racefiets met noppenbandjes en extra comfort

Gravelbikes zijn al jaren dé verkooptoppers onder de sportieve fietsen. En wanneer je kijkt naar de breedte van het segment, kun je misschien zelfs wel concluderen dat de klassieke racefiets het onderspit delft. Er zijn namelijk steeds meer fietsmerken die naast de gravelbike ook ‘allroaders’ neerzetten: racefietsen met noppenbanden, maar dan iets minder dik. Ze leunen dus veel meer tegen een racefiets aan, maar deinzen niet terug voor minder harde ondergronden. Lapierre introduceert nu óók zo’n racefiets met ruimte voor maximaal 35 millimeter banden: de Pulsium Allroad. En die is verkrijgbaar mét en zonder comfortconstructie.
Lapierre Pulsium Allroad gravelbike enduranceracer

Met maximaal ruimte voor banden van 35 millimeter breedte zet Lapierre z’n nieuwe Pulsium Allroad duidelijk in de markt. In plaats van een breed inzetbare gravelbike is het een racefiets voor mensen die wél van het asfalt af willen, maar niet aan dikdoenerij willen doen. Oftewel: voor avontuurlijke aangelegde racefietsers voor wie het niet meteen een extreem offroad-avontuur hoeft te worden, waarbij je halfweg de rit af kunt vragen of je niet toch beter de mountainbike had gepakt.

Het moet gezegd worden: écht nieuw is de Pulsium Allroad niet. Althans, z’n frame, of liever frames, want er zijn twee modellen. Hoe ook; die deelt hij met de reguliere Pulsium, een enduranceracer. Nu voorzien van Shimano GRX-onderdelen, een set wielen met bredere banden et voila; c’est un nouveau modèle.

Lapierre Pulsium Allroad mét en zonder SAT

Lapierre brengt maar twee Pulsium Allroad-modellen naar de markt. Zowel de Pulsium Allroad 5.0 als 6.0 hebben een carbon frame met dezelfde geometrie, maar zijn tóch verschillend. De Pulsium Allroad 6.0 heeft namelijk SAT. Die letters staan voor ‘Shock Absorbtion Technology’. In tegenstelling tot bij de 5.0 is de verbinding tussen zit- en bovenbuis in het verlengde van de staande achtervork niet van carbon, maar van elastomeer. We zagen dit eerder bij de Lapierre Prorace SAT CF 8.9 van modeljaar 2021. Op deze mountainbike voelden we de werking van het SAT-concept, maar voluminieuze banden hebben hetzelfde effect. Maar nu net dat is hét punt van de Pulsium Allroad. Want hierin kun je dus maar maximaal 35 millimeter brede banden kwijt.

De Pulsium Allroad 5.0 komt zonder…

… en de Pulsium Allroad 6.0 komt mét Shock Absorbtion Technology (SAT) tussen de boven- en zitbuis.

Lapierre Pulsium Allroad gravelbike enduranceracer geometrie

Twee modellen

Als gezegd zet Lapierre de Pulsium Allroad in de markt met slechts twee modellen. De Pulsium Allroad 5.0 met carbon frame, maar zónder SAT is er vanaf € 2.899. Deze allroader is beduidend meer enduranceracer dan de 6.0, want is voorzien van 700 x 32c banden. De aandrijving bestaat uit een mix van Shimano GRX RX600 en RX800-serie onderdelen in een 2×11-speed setup. De 32c WTB Expanse-banden zijn gemonteerd rond WTB ST i23 tubeless-ready aluminium velgen, die op hun beurt zijn opgespaakt rond Shimano RS470-naven. Op de aluminium cockpit-componenten prijkt een Lapierre-logo. Het stuur heeft daarbij een flare-up van 16 graden.

Lapierre Pulsium Allroad 50

De Pulsium Allroad 6.0 heeft dus wél de SAT-comfortconstructie in z’n frame. Bovendien is deze bike – ergens opvallend – juist wél voorzien van 35 millimeter banden. Die zijn bij deze gravelbike gemonteerd rond DT Swiss E1800 Spline wielen. Verder krijgt de 6.0 een Shimano 2×11-speed GRX-groep mee, waarbij alle onderdelen uit de RX810-serie komen. En ook hier monteer Lapierre z’n eigen gravel specifieke stuur met 16 graden flare-up. De Pulsium Allroad 6.0 kost € 3.799.

Lapierre Pulsium Allroad 60

Meer informatie: lapierrebikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments