Magura sleutelt aan nieuwe demper en Gustav M opvolger!

Inmiddels al weer ruim 4 jaar geleden maakten we op het Magura Presscamp waar de nieuwigheden voor 2009 gepresenteerd werden, kennis met de MX demper. De demper die alle voorgaande en bestaande dempers moest doen vergeten. Magura zou waarschijnlijk nu, met terugwerkende kracht, liever hebben dat ik de MX inmiddels vergeten was… Uniek was ie zeker, licht ook.

De MX was anders dan alle dempers op de markt. In plaats van olie werd er ook gedempt met lucht! De blaasbalg-constructie ontleende zijn ontwerp aan technieken die gemeengoed zijn in de automotive en door het volledig ontbreken van olie kon een onderhoudsarme constructie worden gecreëerd omdat er geen seals nodig waren.

Een demping op luchtdruk is echter niet triviaal omdat het samendrukbaar is waardoor juist de demping, daar waar het eigenlijk om gaat, moeilijk regelbaar is. Dat bleek ook tijdens de presentatie; de testbikes kwamen een voor een terug met het verdict ‘uhm… dit werkt niet!’.

Back to the drawing board…
… dat deden de engineers van Magura. Niet zo zeer voor een nieuwe demper, maar eerst nieuwere vorken en remmen. Vier jaar later lijkt er echter weer tijd te zijn voor dempers en dat gaat nog steeds volgens de Magura-manier; eenvoud is troef! Het geheel-lucht-concept van de MX is van de baan en met de TS RC en TS RL, zoals de twee tijdens het Riva Bikefestival getoonde modellen heten, doet Magura een nieuwe poging met de bewezen techniek van oliedemping. De RL is heeft alleen een rebound instelling en bij de RC modellen kan ook de compressiedemping ingesteld worden. Beide dempers hebben daarnaast een lockout functie. De mate van progressiviteit kan ingesteld worden door het toevoegen van interne spacers zodat het luchtvolume beïnvloed kan worden.


Foto: www.bike-magazin.de

Vooralsnog mikt Magura eerst op eerste-montage-klanten. Kortom levering in complete fietsen. Over prijzen in de losse verkoop is dan ook nog niets bekend. Datzelfde geldt voor de gewichten. De dempers zullen in alle gangbare inbouwlengtes verkrijgbaar zijn: 165, 190 en 200 millimeter met een slag van respectievelijk 38, 51 en 56 millimeter. Meer informatie volgt…

Nieuwe schijfrem met 4 zuigers
Onze buren van MTB-News.de berichtte gisteren over een prototype rem van Magura die ze aantroffen in het Zwitserse Morgins bij de iXS Swiss DH Cup. Na het stoppen van de productie van de inmiddels legendarisch Gustav M remmen, die jarenlang voor menigeen de referentie waren voor downhillgebruik, bleef het stil vanuit Bad Urach. Ondertussen werd er door Magura hard gewerkt aan een nieuwe generatie stoppers met een materiaal en productieproces voor de remgrepen dat een ‘revelatie’ zou zijn; CARBOTECTURE®. Dit bleek echter een wat sjiekere benaming te zijn voor een materiaal dat middels een kunststofspuitgietproces vorm gegeven wordt tot de behuizing van de inmiddels bekende MT serie. De MT serie kent nu alleen nog schijfremmensets met een aluminium remklauw voorzien van twee zuigers. Met de 203 millimeter schijf als grootste optie zijn deze echter niet geschikt voor freeride- en downhillgebruik en daarmee blijft het gat dat de Gustav M achterliet, bestaan.


Foto: www.mtb-news.de

Het getoonde prototype heeft een remklauw met vierzuigers en is net als de andere MT remmen minimalistisch uitgevoerd in aluminium, gelijkende op de MT8. Echter, zoals de buren reeds opmerken, zien we per klauw twee bevestigingspunten voor de remblokken. Of Magura dus vier losse remblokken toepast of twee stuks met een dubbele bevestiging, laat zich raden. De veren lijken in elk geval boven aan wat forser uitgevoerd en we verwachten eigenlijk dat de Magura-engineers nog wat slimmigheden verwerkt hebben in de remmen om de prestaties minstens op het niveau van de oude Gustav M te krijgen bij een lager gewicht. De concurrentie is immers sterk; de Saint en XTR remmen van Shimano evenaren inmiddels volgens velen de kwaliteiten die voorheen enkel toebedeeld werden aan de felgele stoppers uit Duitsland.

Net als de demper; wordt vervolgt!

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Damn, pic 3 is echt beroerd scherp gesteld.

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Ja, want is dat nu een oude Intense Tracer of Spesh FSR zoveel op de achtergrond… Of een of ander slap Duits aftreksel daarvan?