Origine Theoreme FS: nieuwe crosscountry fullsuspension uit Frankrijk

Het Franse Origine bestaat inmiddels 10 jaar. Ze verkopen online fietsen en framesets in alle sportieve segmenten. Maar mountainbiken zit in het DNA van het bedrijf, aldus hun laatste persbericht. Daarom introduceert Origine nu de Theoreme FS: een crosscountry fullsuspension met naar wens 100 of 120 millimeter veerweg. Zoals bij al hun bikes zijn de kleur en de afmontage geheel naar wens samen te stellen.

Origine Theoreme FS: nieuwe crosscountry fullsuspension uit Frankrijk

Origine Theoreme FS: nieuwe crosscountry fullsuspension uit Frankrijk

Theoreme FS: 100 en 120 millimeter veerweg

De tijd dat 100 millimeter veerweg rondom voor een crosscountry-fullsuspension de norm was, lijken stilaan achter ons te liggen. Want met elke introductie van een nieuwe dubbelgeveerde knalbak lezen we dat-ie 20 millimeter méér veerweg heeft. Zo ook bij de nieuwe Theoreme FS van Origine Cycles. Maar niet alleen, want naar gelang de demperlengte is de Theoreme FS óók gewoon met 100 millimeter veerweg uit te voeren. En dat is natuurlijk fijn als je meer van het klassieke crosscountry-beuken bent.

Met de demper met een langere slag (45 in plaats van 40 millimeter) herschrijft de Theoreme FS de definitie van downcountry zelfs, zo lezen we in het persbericht. Tja, het blijft bijzonder om te zien dat marketeers nog altijd een blinde vlek hebben voor ironie. De ‘downcountry’-term werd namelijk door een journalist van Pinkbike ooit bedacht als een dikke, vette knipoog naar de trend in de fietsindustrie om crosscountry-fullsuspensions iets meer veerweg te geven. Alsof 20 millimeter méér veerweg een crosscountry-fully omtovert tot een downhillmachine. Méér veerweg vergroot zeker de daalcapaciteiten en zonder extreem in te boeten op zaken als gewicht en trapefficiëntie, vergroot je daarmee wél het inzetgebied van de een xc-fully, terwijl tegelijkertijd xc-parcoursen óók extremer worden. Aan jou of dat dat werkelijk een eigen naam mag of moet hebben.

Crosscountry knallen…

… of vliegen? Beide kan met de Theoreme FS met 100 of 120 millimeter veerweg.

Klassiek veersysteem met flex-stays

Origine geeft de Theoreme FS een beproefd veersysteem mee. Om op een scharnierpunt in de achtervork te besparen, past Origine flex-stays toe. Bij de Theoreme FS zijn het te poten van de staande achtervork die tijdens het inveren iets doorbuigen. In feite is het daarmee dus een single pivot-veersysteem, waarbij het achterwiel bij het inveren een cirkelvormige baan beschrijft rondom het hoofdscharnierpunt boven de trapas.

Origine Theoreme FS Dynamic Link

Een tikkie anti-trending is dat Origine de demper rechtop positioneert, terwijl je die op de meeste xc-fullies tegenwoordig parallel onder de onderbuis terugvindt. De reden om de demper toch verticaal te zetten is eigenlijk erg logisch. Door de brede Trunnion-demperverbinding samen te laten vallen met de onderbuis, kan men een lichter en stijver frame maken. De onderbuis is namelijk al breed en rondom de trapas is het frame al redelijk stijf. De bovenbuis hoeft door deze constructie dus juist niet extra verstevigd te worden.

Origine levert de Theoreme FS met twee verschillende carbon lay-ups. De GTR-versie is geoptimaliseerd voor een laag gewicht en stijfheid. Origine claimt voor deze meest high-end versie een framegewicht van 1.712 gram zonder demper. Daarnaast is er de GTO-uitvoering, die iets minder bewerkelijk is om te produceren. Met deze carbonconstructie weegt het Theoreme FS-frame 1.862 gram zonder demper. Of dat dit ongelakte of gelakte frames zijn en bij welke framematen deze gewichten gelden deelt Origine niet mee. Onder de streep betaal je bij een losse frame € 310 méér voor 150 gram minder.

Origine Theoreme FS GTR GTO

De Theoreme is er in een GTR- en GTO-uitvoering, waarbij de GTR 150 gram minder weegt.

Framedetails

Qua framedetails zijn er géén verschillen tussen de Theoreme FS GTR en Theoreme FS GTO. Zo is er ruimte voor 2.4 inch brede banden. De trapaslagers worden gemonteerd in een pressfit 92 bracketpot en uiteraard vind je achteraan het frame een UDH voor compatibiliteit met alle gangbare derailleurs. Met een interne zitbuisdiameter van 30,9 millimeter heb je volop de keuze voor dropper-zadelpennen. Het achteraf monteren is misschien wel een klusje waar je idealiter geen haast bij hebt: Origine voert bij de Theoreme FS de kabels namelijk via het bovenste balhoofdlager het frame in. Niet zo zeer voor aerodynamica, maar voor optimale bescherming, zo lezen we in het persbericht. Ons inziens is het verschil met een meer consumentvriendelijke invoer aan de zijkant van het balhoofd of de onderbuis nauwelijks minder beschermd…

Trendy: óók Origine Cycles voert kabels binnendoor via het bovenste balhoofdlager.

De Theoreme is uiteraard geschikt voor de toepassing van Srams nieuwe Transmission-derailleurs. Met een losse universal derailleur hanger (UDH) kun je echter ook alle andere reguliere derailleurs monteren.

En over beschermen gesproken: Origine geeft de Theoreme FS een stuuruitslagbegrenzer mee (mooi Scrabblewoord…). De stuuruitslag is daarmee tot 72 graden beperkt, waardoor het stuur, shifter en/of remgreep nooit de bovenbuis kan beschadigen. Ook de vorkkroon zal de onderbuis nooit raken. En om die reden heeft de onderbuis dan ook geen knik achter de balhoofdbuis. De eindaanslag is in beide richtingen overigens iets gedempt dankzij een polymeer blokje.

Geometrie

Als we de geometrietabellen bekijken zien we redelijk courante hoeken. De reach is relatief groot en dat wordt dan dus gecombineerd met relatief korte stuurpennen (vanaf 35 tot 60 millimeter en hooguit 80 millimeter voor bikers die 2 meter zijn).

Origine Theoreme FS 100 en 120 crosscountry fullsuspension geometrie

Prijzen en opties

Bij Origine Cycles stel je zelf je fiets online samen via een online configurator. Daarbij zijn er enorm veel keuzes voor de onderdelen en óók wat betreft kleur.

Weet je niet zo goed hoe je tot een goede componentenkeuze komt, dan kun je ook van een van de standaard voorgeprogrammeerde configuraties vertrekken. Zo staat er bijvoorbeeld een vooraf samengestelde Theoreme FS 120 GTO voor € 3.381 in het programma.

Verder zijn ook losse framesets, dus frame inclusief voorvork, leverbaar. Als extra service biedt Origine je om je huidige fiets uit elkaar te halen en de onderdelen over te zetten op een nieuwe Theoreme FS. Uiteraard is dit volledig afhankelijk van de compatibliteit van je huidige onderdelen. Een Theoreme FS frameset is er vanaf € 2.038 in de GTO-uitvoering. De iets lichtere GTR is er vanaf € 2.348.

Bron en meer info: origine-cycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments