TRP Classified Vistar Powershift groepset nu leverbaar: draadloos 1×15 en 1×16 voor gravel en weg

Derailleur, Powershift-naaf en Quantumshift

Na de introductie op Eurobike 2024 en verschijningen bij grote wedstrijden, waaronder Unbound Gravel, is de gezamenlijke aandrijflijn van TRP en Classified nu daadwerkelijk leverbaar. Vistar Powershift combineert een draadloze derailleur en rem-/schakelgrepen van TRP met de Classified Powershift-naaf tot één geïntegreerde groep. Met de optie van sequentieel schakelen met QuantumShift ontstaat zo een draadloze 1×15- of 1×16-speed-aandrijflijn voor gravelbikes en racefietsen die het bereik een 2x-systeem biedt, maar de eenvoud in bediening van een enkel voorblad behoudt, met bijkomend een betere efficiëntie. Oh, en je kunt het ook gewoon als een 2×12-speed schakelen.

TRP Classified Vistar Powershift 1x15 1x16 2x12 groep

Volledig geïntegreerde combinatie van TRP en Classified

TRP (Tektro Racing Products), vooral bekend van remsystemen, heeft met Vistar z’n aandrijftechnologie verder uitgebouwd. Het merk timmert al eventjes met schakelsystemen aan de weg en brengt al een paar jaar mechanische derailleurs en schakelaars voor mountainbikes. Maar ook TRP slaat met Vistar het elektronische pad in. En daarin trekt het Taiwanese bedrijf op met het Belgisch/Nederlandse Classified, bekend van de interne Powershift-naaf. Vistar Powershift is het resultaat. Deze aandrijflijn ziet eruit als een 1x-opstelling zónder voorderailleur, maar biedt het bereik én de verfijnde stapgrootte van een klassiek 2x-systeem.

Het is bovendien de eerste volledige integratie van de Classified Powershift-naaf in een complete groep, waarbij de bediening van de naaf volledig is opgenomen in de draadloze schakelgrepen en schakellogica van TRP. Een aparte schakelaar voor de Powershift-functie is daardoor niet meer nodig.

De Vistar-derailleur schakelt twaalf kransjes van de cassette. De Powershift-naaf vervangt de voorderailleur door een in de achternaaf geïntegreerd planetaire overbrenging met twee versnellingen. Daarmee wordt het bereik van een 2x-aandrijving gecombineerd met de eenvoud van een enkel voorblad. De naaf schakelt in 150 milliseconden tussen directe aandrijving (1:1) en een reductie van 0,686:1. Dat kan in tegenstelling tot een klassieke voorderailleur bovendien onder volle trapbelasting. En die optie wordt optimaal benut bij wat deze groep uniek maakt: QuantumShift.

Classified Powershift Hub

De Powershift-naaf van Classified biedt een directe aandrijving en een reductie van 0,686:1 via een planetaire tandwielset in de driver van de naaf. De naafhuls is vervolgens los te wisselen om bijvoorbeeld met meerdere wielsets te kúnnen rijden, met maar één Powershift-binnenwerk.

TRP Classified Vistar Powershift systeem overzicht

Tussen de schakelaar en de bar-end-module (hier in het midden zichtbaar) zit een bedrade verbinding. De Vistar-derailleur en Powershift-naaf zijn met deze module via Bluetooth draadloos verbonden. Zo koppel je ook de CMD-app van TRP. Via een ANT+-protocol zijn fietscomputers aan te sluiten, waarmee je ook de schakelstanden zichtbaar kunt maken.

QuantumShift 15 of 16 versnellingen sequentieel schakelen

De Vistar Powershift-groep werkt met TRP’s draadloze CMD (Command) protocol, waarbij schakelaars, derailleur en Powershift-naaf volledig draadloos communiceren. In de QuantumShift-modus worden derailleur en de naaf automatisch en gecoördineerd geschakeld. Hierdoor doorloop je een logisch opgebouwde reeks van vijftien (gravelbike) of zestien (racefiets) unieke versnellingen, op basis van een 12-speed cassette. Zie onderstaande tabel als voorbeeld van dat schakelpatroon. Het grote voordeel van deze sequentiële schakelwijze is dat dubbele versnellingen, die bij elke traditionele 2x-aandrijving altijd aanwezig zijn, volledig worden geëlimineerd en je zelf niet hoeft te schakelen met de naaf én derailleur om tot de eerst volgende logische versnelling te komen.

Niet nieuw, wél sneller en werkbaar onder last

Sequentieel schakelen is verre van nieuw. Andere fabrikanten bieden het ook aan, maar dan dus in combinatie met voorderailleur, zoals bij Shimano (getest) en Sram (getest). Het verschil is echter dat de Powershift-naaf , in tegenstelling tot een voorderailleur-schakeling, wél onder volledige belasting kan schakelen en dit bovendien veel sneller doet dan een voorderailleur, aldus TRP en Classified. Hierdoor ontstaat een beter bruikbaar systeem, waarbij je dus eenvoudiger je cadans kan vasthouden, zonder plotseling in een te licht of te zwaar verzet te belanden.

De TRP Classified Vistar-aandrijving combineert zo het brede bereik én de kleine stappen van een 2x-systeem met de eenvoud in bediening van een 1x-opstelling. Daarbij komt nog een ander interessant aspect kijken. Want doordat de ketting zich veelal in het middengebied van de cassette bevindt – de uiterste kransen worden minder snel aangesproken – blijft de kettinglijn gunstiger, wat goed is voor de efficiëntie en dus duurzaamheid. Precies dát komt met het nog steeds toenemende aantal kransjes achteraan steeds meer in het gedrang.

TRP Classified Vistar Powershift brifter

In de QuantumShift-modus schakel je door de 15 of 16 beschikbare unieke versnellingen en dus het hele bereik met één schakelaar, zoals de video hieronder toont. Je kunt altijd zelf de naaf nog schakelen op een gewenst moment, met de andere schakelaar. Of je schakelt om naar een volledig manuele bediening en je hebt 2×12-versnellingen beschikbaar.

Ook gewoon als 2×12-groep te bedienen

Schakelen in de QuantumShift-modus gebeurt via twee knoppen: omhoog of omlaag. De software bepaalt wanneer naast een derailleur ook de Powershift-naaf schakelt. Maar wie volledige controle wil, kan altijd zelf ingrijpen door de naaf op een gewenst moment los te schakelen. Daarnaast is het systeem via de TRP CMD-app of via een knoppen-combinatie op het stuur om te schakelen naar handmatig schakelen, waarbij je dus de beschikking hebt over 2×12-versnellingen.

TRP Classified Vistar onderdelen

Cassettes

TRP Classified Vistar gebruikt 12-speed cassettes die specifiek door TRP zijn ontwikkeld voor de conische cassette-passing van de Powershift-naaf. Dit zijn uit één stuk staal gefreesde cassettes, die door hun holle constructie een stuk lichter zijn dan de meeste cassettes. Daarbij zijn er voor zowel de racefiets als gravelbike diverse vertandingsopties, met een netto bereik dat ligt tussen 398 en maximaal 530 procent bij de gravelbike-opstelling:

  • Racefiets: 11-30T (398%), 11-32T (424%) of 11-34T (451%);
  • Gravelbike: 11-36T (477%) of 11-40T (530%).

TRP werkte voor de ontwikkeling van deze cassettes nauw samen met KMC en de groepen zijn dan ook voorzien van een KMC X12-ketting.

Derailleurs

De achterderailleur verschilt per toepassing. De racefietsversie is geschikt voor gebruik met cassettes met een maximaal een 34-tands krans als grootste. Deze derailleur heeft twee 11-tands derailleurwieltjes. De gravelspecifieke derailleur heeft een capaciteit tot 4o-tanden en werkt met een 12-tands kettingwieltje bovenaan, terwijl het onderste exemplaar 14 tanden telt. In beide gevallen is de kooi voorzien van een demping om kettinggeklapper en het aflopen vooraan zo goed mogelijk te voorkomen. De Vistar-derailleur monteer je op een reguliere derailleurpat, inclusief de inmiddels steeds meer ingeburgerde UDH variant.

TRP Vistar derailleurs

Links de RD-8000C-derailleur voor de racefiets. Rechts de RD-8000G, met grotere derailleurwieltjes voor gravelbiketoepassing.

De Vistar-derailleurs zijn draadloos en werken met een losneembare batterij, verborgen achter een klep. Nou ja, verborgen; hij steekt redelijk zichtbaar uit…

Cranksets

Bijbehorende crankstellen zijn er in meerdere varianten. Voor gravelgebruik zijn er 44-, 46- en 48-tands kettingbladen met een open structuur en gemonteerd op een carbon crank met TRP-logo’s. Classified brengt ook een carbon crank met dichte aero-kettingbladen met 50 en 52 tanden.



Smart Thru-Axle en bar-end-module

De Classified Powershift-naaf zelf bevat geen eigen accu. De voeding en draadloze aansturing zitten in de zogeheten Smart Thru-Axle, die via inductie het schakelsignaal en de benodigde energie overdraagt naar de naaf. Daardoor is het mogelijk om achterwielen snel te wisselen zonder opnieuw te hoeven koppelen. De as is qua lengte en schroefdraad wel specifiek per frame. Opladen gaat via een USB-c poort.

De Vistar-derailleur én de Smart Thru-Axle worden draadloos aangestuurd vanuit een bar-end-module. De grepen zijn vervolgens bedraad verbonden met deze bar-end-module. Dat komt voort uit het feit dat Shimano, Sram en Campagnolo al flink wat patenten hebben op allerlei draadloze opstellingen. Het voordeel is echter dat er niet per greep losse batterijen zijn, maar dat alleen de bar-end-module een twee (niet-oplaadbare) LR44-knoopcellen bevat.

TPR Classified Vistar Powershift omvat uiteraard óók remmen; daar waar het bij Tektro/TRP ooit allemaal mee begon.

Leverbaar als complete groep

De complete TRP Classified Vistar Powershift-groep bestaat uit de TRP Vistar rem-/schakelgrepen, de hydraulische schijfremmen, de bar-end controller , de draadloze achterderailleur, een carbon 1x-crankstel met kettingblad, een 12-speed cassette, de Smart Thru-Axle en de Powershift-naaf, waar je nog een achterwiel rond moet laten spaken. Voor de groep, zónder wielen ben je 2.800 euro kwijt. TRP en Classified richten zich met deze groep op Shimano Ultegra Di2 en Sram Force AXS, maar de straatprijzen van die groepen liggen een stuk lager. Let wel; de 2.800 euro is wel inclusief de Powershift-achternaaf uiteraard. Indien je al een Classified Powershift-naaf hebt, kun je de overige TRP-onderdelen ook los kopen om tot een complete groep te komen.

Bron en meer info: trpcycling.com en classified-cycling.cc

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jo
Jo
26 dagen geleden

Er zijn mensen die fluitend 10k uitgeven aan een ultralichte fiets. Zo zullen er vast ook mensen zijn die 10K uitgeven aan die fiets + 3K voor de beschreven transmissie. Een berg kom je er niet sneller mee op, in het vlakke polderland doet het er al helemaal niet toe. Een paar kilo afvallen kost een stuk minder en levert meer resultaat op.