Het eeuwige compromis tussen pompen, ploppen en precisie
Wie onderweg lek rijdt, moet telkens weer dezelfde afweging maken: moeizaam met de hand met een (uiteraard supercompact) pompje pompen of kiezen voor de snelle lucht van CO₂-patronen? Een handpomp doet het altijd wel, maar zodra je een bredere gravel- of mountainbikeband weer op druk wilt brengen, ben je al snel flink wat zweetdruppels verder. En als je tubeless rijdt en de hiel van de band is losgekomen, is het nog maar de vraag of het lukt om de band te laten ‘ploppen’. Precies om die reden zijn CO₂-patronen zo populair bij gebruik van tubelessbanden: met één simpele draai zit de band door een flinke drukstoot direct goed op de velg. Maar daarmee houdt het voordeel ook op, want nauwkeurig de druk afregelen lukt amper met een CO₂-patroon. Vaak moet je alsnog handmatig bijpompen om het écht goed te krijgen.
Trek Air Rush: elektrisch mini-pomp
Trek probeert met de Air Rush beide werelden te combineren: minder zweet, precieze drukinstelling en toch compact genoeg om onderweg mee te nemen. Je sluit de pomp aan, stelt via het kleurendisplay de gewenste druk in en laat de pomp zijn werk doen, zo stelt Trek.
Met een gewicht van 108 gram en een formaat van 80 x 45 x 32 millimeter past de Air Rush eenvoudig in een achterzakje van je shirt (verre van ideaal bij een valpartij, overigens), zadeltas of stuurtasje. Hij is geschikt voor zowel Presta- als Schrader-ventielen en wordt geleverd met een flexibel slangetje om lastige ventielposities tussen spaken te bereiken. De interne lithium-polymeer accu van 33,7 wattuur werkt bij temperaturen van -10 tot 45 graden Celsius en laadt op via USB-C.
Compact, maar ook snel genoeg voor tubeless?
Op een volle acculading kun je volgens Trek vier mountainbikebanden van 29 x 2.4 inch tot 2 bar (30 psi) oppompen. Of drie racebanden (700c x 28 millimeter) tot 5 bar (75 psi), met meestal nog voldoende accucapaciteit over voor kleine correcties. De maximale druk bedraagt 8 bar (120 psi). Via het kleurendisplay stel je dus exact de gewenste druk in en lees je zowel de actuele druk als de accustatus af. Amazing Mike voegt nog toe: “En dankzij het geïntegreerde zaklampje helpt de Air Rush je ook bij pech in het donker!”
Hoe snel de pomp werkt meldt Trek echter niet. En juist met oog op die losgekomen tubelessband is snelheid cruciaal. Of de Air Rush dus werkelijk je redding is in de wildernis…?
“Minder afval en vliegtuig-proof”
Toegegeven, het gemak van een nauwkeurige drukinstelling is interessant. Het argument van Trek dat je met deze Air Rush ook de afvalberg minder groot maakt door geen CO₂-patronen meer te gebruiken is ten dele* ook nog wel steekhoudend. En mocht dat je nog niet overtuigen dan is het goed te weten dat de Air Rush, in tegenstelling tot CO₂-patronen, toegestaan is als bagage in een vliegtuig. Tja, daarmee is dit natuurlijk wel een antwoord op wereldproblemen van eerste orde natuurlijk…
De Trek Air Rush ligt inmiddels bij de dealers, met een adviesprijs van € 89,99.
Bron: trekbikes.com
* CO₂-patronen zijn van aluminium en te recyclen. Dat kost energie en is dus niet per se heel goed voor het milieu. Anderzijds; de Air Rush werkt op een batterij die ook géén eeuwig leven is beschoren en recyclen van een batterij gaat ook niet zonder belasting van het milieu…