RAAW Mountain Bikes – Madonna evolueert

Endurobak met rauwe, Nederlandse wortels

Tweeënhalf jaar geleden trok de productontwikkelaar Ruben Torenbeek zijn eigen plan en lanceerde RAAW Mountain Bikes. Zijn eerste wapenfeit was de Madonna. Een aluminium 29er fully met 160 mm veerweg en een hoop, doordachte details.

Een techneut zit echter nooit stil en ontwikkelt door. Daarom volgt nu de Madonna, V2.

Al in de eerste versie liet Ruben zien wat in zijn optiek allemaal nog te verbeteren valt aan menig bike én wat er met aluminium allemaal mogelijk is. Zo werd de Madonna V1 gekenmerkt door grote industrielagers in alle scharnierpunten, ook nog eens afgedicht met een rubber seal. Hij liet bewust alle kabels en leidingen buiten het frame lopen; simpelweg minder gedoe, aldus Ruben. Ook is de in Duitsland woonachtige Nederlander al lang een groot voorstander van long, low and slack.

Zoals je zou verwachten zijn al die aspecten nog steeds belangrijke uitgangspunten bij Versie 2. Maar na ruim tweeënhalf jaar ervaring op te hebben gedaan ‘in het veld’ (op de berg, eerder) kent Versie 2 zodoende diverse optimalisaties.

Op de eerste plaats is de bovenbuis uit twee gelaste delen vervangen door één buis die op een aantal plekken een dunnere wand heeft. Niet langer past er dus een tooltje in de bovenbuis. Reden: gewichtsbesparing. Samen met de nu standaard ‘Super Leggero’ boutkit – voorheen optioneel leverbaar – is het frame daarmee 150 gram lichter en komt daarmee een maatje S uit op 3.6 kg inclusief alle hardware, maar zonder demper.

Bij de Madonna V1 kon er een tooltje mee worden genomen de knik van de bovenbuis die open was gelaten. Bij de V2 is de bovenbuis recht en zijn er twee montagepunten aan de onderzijde geplaatst. Ja, identiek aan die voor een bidonhouder, maar nu specifiek bedoeld voor accessoire-montage-oplossingen.

De onderbuis heeft een nieuwe 5 mm dikke rubber protector die doorloopt tot achter de bottom bracket. De liggende vork krijgt ook een nieuwe protector, waarbij de ribbels richting de trapas steeds hoger worden, zodat élk deel van de liggende vork dat door de ketting geraakt zou kunnen worden, beschermd is.

Geometrie

De grootste update is te vinden bij de geometrie. Er zijn nu 4 framematen; er is een ‘small’ toegevoegd en alle frames zijn langer dan voorheen. De reach neemt nu ook met egale stappen van 25 mm op per maat.

Er is ruimte voor een voorvork met 170 of 180 mm veerweg; bij 170 mm veerweg heeft de Madonna V2 een balhoofdhoek van 64,5 graden; nog eens 0,5 graden vlakker dan bij versie 1. Verder is is de relatief steile zitbuis voor de S, M en L frames telkens anders (bij de XL is deze gelijk aan de L), om er voor te zorgen dat de zitpositie bij elke framemaat zo centraal mogelijk is. Met diezelfde gedachte is ook de lengte van de liggende achtervork anders bij drie van de vier framematen. Bij de small en medium is deze 440 mm, terwijl deze bij de large en extra large respectievelijk 445 en 450 mm zijn. Torenbeek is van mening dat óók de achtervork mee moet groeien met de framegrootte, om rijders dus meer gebalanceerd tussen beide wielen te krijgen. Tot slot kan je zelf nog wat fine-tuning doen aan de wielbasis door ‘flip chips’ in de dropouts, die los leverbaar zijn.

Veersysteem

Qua veersysteem zijn er nu ook opties. In de basis is de layout identiek aan die van de eerste versie. Een vierpuntsscharniersysteem met een Horst-Link. Deze biedt nog altijd 160 mm veerweg, maar door het veranderen van de hevel – of ‘rocker’ – tussen de staande achtervork en de demper, kun je invloed uitoefenen op de verhouding tussen de veerweg en de slag van de demper. Waarom dan niet gewoon een tweede positie in de rocker? De ‘Rocker 60’ gebruik je in combinatie met een demper met een veerweg van 60 mm, waarbij de resulterende veercurve bedoeld is voor rijders met een gewicht tot 90 kg. Weeg je meer, dan pak je de ‘Rocker 65’, die gebruikt wordt met een demper waarbij de veerweg 65 mm is. In beide gevallen heeft dit géén effect op de 160 mm veerweg, zoals Ruben uitlegd in deze video. Het is dan ook niet zo zeer een actie voor ‘fine tuning’, maar meer om een bredere spectrum aan rijders een passend systeem te bieden. Hierbij wordt overigens dezelfde 205 x 65 mm demper die intern – door Fox – aangepast kan worden naar een 205 x 60 mm demper.

De gedachte is dat lichtere rijders met de ‘Rocker 60’ meer profijt hebben van de iets grotere overbrengingsverhouding tussen veerweg en de slag van de demper. De demping en gevoeligheid zou beter uitpakken. Zwaardere rijders kunnen met de ‘Rocker 65’ wat gemakkelijker met lagere druk rijden.

Oversized lagers voor het hoofdscharnierpunt én zelfs de demper is geheel in industrielagers opgehangen voor een soepel aanspreken.

Strak en elegant. Yep, en alle kabels buitenom. Gewoon minder gedoe, aldus Ruben.

Verkrijgbaarheid

RAAW’s Madonna V2 is verkrijgbaar in mat zwart of – toepasselijk – ‘raw’. Een frame kit is er vanaf €2.290. Er zijn meerdere demperopties en ‘essential kits’ mogelijk. Zo’n kit bestaat uit een zadelpenklem, headset, een steekas en op maat gesneden protectie folie. RAAW biedt ook twee volledig afgemonteerde fietsopties. Een Madonna met XTR kost €6.590. De ‘Fox Factory Build’ optie kost €5.190. Kijk voor de specifieke afmontages van beide ‘builds’ op de website van RAAW.

De frames zijn eind februari leverbaar, complete fietsen begin maart.

Bron en meer info: www.raawmtb.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments