Rocky Mountain Solo gravelbike vernieuwd voor 2023: nu ook in carbon

Als Rocky Mountain zegt, denk je zeer waarschijnlijk aan bergen… of, als je zo bike-minded bent als wij allemaal, aan dikke mountainbikes. Het Canadese merk is vanaf dag één eigenlijk onlosmakelijk verbonden met dikbandige bikes. Maar ook Rocky Mountain ziet gravelbiking zitten en heeft daarvoor de Solo in z’n programma. Ooit begonnen als racefiets, daarna omgetoverd tot cyclocrosser en sinds 2018 is het een gravelbike. Voor 2023 heeft Rocky Mountain z’n Solo herzien en lanceert een nieuw aluminium én – voor het eerst – een carbon versie.

Breed inzetbare gravelbike

Rocky Mountain zet breed in met z’n vernieuwde Solo gravelbikes voor 2023. Letterlijk, in meerdere betekenissen. Want waar het Canadese fietsmerk tot dusver alleen aluminium gravelbikes in z’n programma had, bieden ze de Solo nu óók aan met een carbon frame. In hoofdlijnen zijn ze echter gelijk en dankzij de ruimte voor breed rubber is het inzetbereik óók breed. Zo is er ruimte voor 700 x 40c banden én spatborden, of 700 x 50c zónder spatborden. Is dat nóg niet breed genoeg voor je, dan kun je in combinatie met 650b-wielen banden met een breedte van 2.2 inch monteren. Bovendien heeft Rocky Mountain de Solo gravelbike ontwikkeld om te voldoen aan mountainbikestandaarden wat belastingen/sterkte betreft.

De Solo is er nu ook in het carbon.

Rocky Mountain Solo 2023 gravelbike, aluminium

Oók de aluminium Solo is volledig vernieuwd.

Framedetails

Op de 2023-Solo vind je niet minder dan 12 montageposities voor tassen, bidons en andere accessoires op het frame. Op de carbon voorvork zitten nóg eens 8 montagepunten. En over montagepunten gesproken: óók een voorderailleur past op de Solo. Waar sommige merken heel bewust voor 1x-specifieke frames kiezen, houdt Rocky Mountain de deur dus open een aandrijving te kiezen die jou het beste past qua bereik én stapgrootte. Niettemin is de Solo momenteel alleen verkrijgbaar met 1x-aandrijvingen van Sram. Wél zijn de frames compatibel met Shimano Di2-componenten, waarbij een batterij in het frame gemonteerd wordt. Daardoor blijft de mogelijkheid om een dropper-zadelpen te monteren óók bestaan. Tot slot is het vermeldenswaardig dat Rocky Mountain de Solo voorzien heeft van een universal derailleur hanger (UDH), waarmee z’n nieuwe gravelbikes dus óók met een mullet-setup met Srams nieuw Eagle Transmission opgebouwd kunnen worden.

Rocky Mountain Solo 2023 gravelbike carbon

Zowel op het frame als op de voorvork vind je talloze montagepunten.

Via een optionele beugel onderop de staande achtervork kun je een spatbord monteren. Daaronder is dan alsnog ruimte voor 700 x 40c banden. Laat het spatbord en beugeltje weg en je kunt 700 x 50c banden kwijt.

Kabels lopen binnendoor, logisch. Maar níet via het balhoofd en dat is niet logisch als je de trends bekijkt, maar wél met oog op praktisch gemak…

Rocky Mountain Solo 2023 gravelbike carbon

De dropouts van de voorvork zijn voorzien van rubberen ‘sokjes’. Zo beschadigt de carbon voorvork niet wanneer je het voorwiel uithaalt en op de grond zet.

Rocky Mountain heeft de Solo uitgevoerd met een UDH en is dus óók compatibel met Srams nieuwste mountainbikederailleurs én -cassettes.

Solo carbon met ‘comfort constructie’ en ‘smoothwall’

Rocky Mountain meldt dat ze bij de 2023-Solo specifiek aandacht hebben gegeven aan verticale demping in de frames. Ons inziens lijkt dat het meeste van toepassing bij de carbon Solo, waarbij de zitbuis onderaan ook flink is afgeplat. Soortgelijke ‘comfortconstructies’ zien we ook bij andere carbon frames, waarbij de zitbuis onder belasting naar voren toe kan uitbuigen, terwijl de zadelpen dus juist achterwaarts buigt om een klap enigszins te dempen.

Voor de carbon Solo past Rocky Mountain z’n ‘Smoothwall’-carbonconstructie toe. Dat betekent dat ze een interne mal in plaats van een blaas gebruiken tijdens het opleggen én ‘afbakken’ van het carbon. Het resultaat is een veel strakker afgewerkte binnenzijde van het frame; smooth walls, dus. Daardoor is de constructie sterker en lichter. Hoe licht… dat meldt Rocky Mountain niet.

Geometrie

Qua geometrie is de Solo duidelijk géén racefiets met dikke banden. Zo is de balhoofdbuis relatief lang en is de zitbuishoek relatief rechtop voor een niet extreem diepe zitpositie. Ook de wielbasis is eerder lang dan kort.

Rocky Mountain Solo gravelbike 2023 geometrie

Rocky Mountain Solo gravelbike 2023: beperkte beschikbaarheid in de Benelux

Rocky Mountain wordt in de Benelux verdeeld door de Duitse firma BikeAction. Dat doen ze al extreem lang… en Rocky Mountain heeft het bedrijf dan nu ook ingelijfd als dochterondernemening, om zo z’n positie in Europa nog verder te versterken. Helaas betekent dat echter niet dat alle Rocky Mountain-modellen ook leverbaar zijn in Europa. De Solo gravelbike wordt slechts in drie uitvoeringen in 2023 in de Benelux aangeboden.

De opstapper: Solo Alloy 50 – € 2.600: 6061-T6 aluminium frame, carbon voorvork, Sram Rival 1×11 groep met Sram XG-1150 10-42t cassette, WTB ST i23 TCS Tubeless velgen op Rocky Mountain-naven, WTB Venture TCS Light Fast Rolling 700 x 40c banden.

Solo Carbon 50 – € 3.900: Smoothwall carbon frame, carbon voorvork, Sram Rival 1×11 groep met Sram XG-1150 10-42t cassette, WTB ST i23 TCS Tubeless velgen op Rocky Mountain-naven, WTB Venture TCS Light Fast Rolling 700 x 40c banden.

Solo Carbon 70 – € 5.100: Smoothwall carbon frame, carbon voorvork, Sram Sram Rival XPLR AXS 1×12 groep met Sram XPLR XG-1251 10-44t cassette, Easton EA70 AX wielen, WTB Venture TCS Light Fast Rolling 700 x 40c banden.

Bron en meer info: bikes.com/collections/solo

Geplaatst in Nieuws en getagd met , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments