Rocky Mountain vernieuwt Element voor 2022

‘Downcountry’ verder opgerekt

Rocky Mountain vernieuwt haar iconische cross-country fully, de Element, voor 2022. Waar de vorige editie z’n tijd vooruit was maar tóch nog een echte wedstrijdbak bleek, is de nieuwste variant langer en slacker dan ooit. Downcountry zoals het inmiddels ietwat eufemistisch mag heten; opgedikte crosscountry-fullies. Maar de nieuwe Element met 130/120 mm én de geometrie van een enduro-fiets wordt ook die term weer verder opgerekt.

Zie ik daar een monster? Rocky Mountain’s nieuwe ‘XC’ fiets is vooral een trailbike.

Rocky Mountain Element 2022: Herboren klassieker?

Waar de eerdere Element van Rocky Mountain nog een sterke focus had op crosscountry (wedstrijden), is de nieuwe Element voor modeljaar 2022 echt anders. Het is veel meer een veelzijdige, alledaagse fiets voor allerlei avonturen geworden. De veerweg is opgerekt van 120/100 mm voor en 100 mm achter naar 130/120 mm. Vooraan vind je nu ook voorvork met een moderne 42-44 mm offset. Feitelijk is dit zodoende dus een samensmelting van de Element 29er met de ‘oude’ carbon Thunderbolt. Laatstgenoemde was er tot en met 2019, had eveneens 130/120 mm veerweg en progressieve geometrie, maar rolde op 27,5″ wielen.

Voor de nieuwe Element heeft Rocky Mountain de geometrie volkomen gemoderniseerd. Sterker, die is nu meer in lijn met endurofietsen van nog geen jaar terug. De frame’s zijn langer, de fietsen stabieler en voor het beste stuurgedrag monteer je nu een 50 mm(!) stuurpen. Hierdoor hoort de Element in dezelfde categorie thuis als bijvoorbeeld de toch wel vooruitstrevende Transition Spur. Licht, degelijk maar met een geometrie en componenten geschikt voor ‘agressief’ rijgedrag, mocht je dat willen.

 
Rocky Mountain Element 2022 – Smoothlink Vering

Veel details van de vorige Element en de inmiddels van upgrades voorziene dikkere broertjes/zusjes zijn op de nieuwste telg te zien, zoals interne kabels en hun Smoothlink veersysteem…

Rocky Mountain Element 2022 – Ride4

… Ride-4 geometrieverstelling…

Rocky Mountain Element 2022 – Chainstay

… en een dikke lap dempend rubber op de liggende achtervork.

Rocky Mountain Element 2022 – DT protector

Rocky Mountain Element 2022 – Canadees

Over de afkomst hoef je bij Rocky Mountain nooit te gissen.

De passingen zijn inmiddels Rocky Mountain standaard; Sram UDH (universele derailleurhanger), BB92 trapaslagermontage en 31,9 mm zadelpen. Verder is er op alle frames (27,5″ en 29″) ruimte voor maximaal 2,6″ banden. Rond de crank kun je kettingbladen van 30t tot 36t kwijt. Wie marathons of simpelweg lange tochten wil gaan rijden kan op frames vanaf maat M twee (!) 710 mL midons kwijt bovenop de onderbuis.

 
Rocky Mountain Element 2022

‘XC’ is in de buurt van het Rocky Mountain hoofdkwartier misschien nét ietsje anders gedefinieerd dan bij ons, maar het levert een zeer moderne en potentieel veelzijdige fiets op.

Geometrie

De vorige editie Rocky Mountain Element had nog een balhoofdhoek rond de 68º; bij de versie voor 2022 zit die rond de 65,5º. Reach is enorm verlengd, met grofweg 40 mm. De zithoek volgt en is dus steiler, maar netto is de bovenbuislengte (belangrijk als je veel zittend rijdt) alsnog toegenomen. Hierdoor pas je als gemiddelde Hollander van 1,83 m lang net wat makkelijker op een L, in plaats van dat je over een XL gaat twijfelen.

Zoals andere recent vernieuwde Rocky Mountain-modellen zal de Element in 2022 in twee wielmaten komen: 29″ voor maten S tot en met XL, 27,5″ voor maatje XS. Die XS valt overigens nog net ietsje lager uit dan het voorheen kleinste frame van Rocky Mountain: de inmiddels niet meer in productie zijnde Thunderbolt (120 mm x 27,5″) in XS. Verder zijn de zadelbuizen allemaal modern kort (445 mm bij een L) om flinke dropperpennen toe te laten. Tot slot is de Ride-4 geometrieafstelling gebleven. Daarmee kun je middels chips in de link de balhoofdhoek, zadelhoek en trapashoogte subtiel veranderen.

 
Rocky Mountain Element 2022 Geometrie

Afmontage en prijzen

Crosscountry is voor Rocky Mountain – globaal bekeken – niet het grootste segment. Mogelijk is ook door de bekende ellende met levertijd het assortiment dat Rocky Mountain van de Element in 2022 aanbiedt, niet extreem uitgebreid. Wat wil zeggen: 3 carbon modellen, één alu model en de optie om een los frame te kopen. Alle varianten zijn verkrijgbaar in de maten XS tot en met XL, met dus 27,5″ wielen voor de XS, en 29″ voor alles groter dan framemaat XS. Alle modellen zijn in twee kleurstellingen beschikbaar.

 

  • Element Carbon frameset: Adviesprijs € 3.500;
  • Element Alloy 50: Form aluminium frame, Fox 34 Performance vork, Shimano SLX groepset, WTB wielset met huismerk naven, huismerk cockput en Maxxis Rekon 2.4WT banden. Adviesprijs: € 4.200;
  • Element Carbon 50: Smoothwall caerbon frame, Fox 34 Performance vork, Shimano SLX groepset, WTB wielset met huismerk naven, huismerk cockput en Maxxis Rekon 2.4WT banden. Adviesprijs: € 5.200;
  • Element Carbon 70: Smoothwall carbon frame, Fox 34 Performance Elite vork, Shimano XT groepset, WTB wielset met huismerk/Race Face naven, Maxxis Rekon 2.4WT 3C banden, huismerk/Raceface cockpit. Adviesprijs: € 6.600;
  • Element Carbon 90: Smoothwall carbon frame, Fox 34 Factory vork, Shimano XTR groepset met Raceface Next SL cranks en trapas, Maxxis Rekon 2.4WT 3C banden, huismerk/Race Face cockpit en huismerk 26 mm carbon velgen. Adviesprijs: € 9.700.

Meer informatie: bikes.com/element
Distributie: bikeaction.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments