Rotor Aldhu Carbon crankset voor racefiets en gravelbike

Na XC-ers kunnen ook andere bikers in Spanje terecht voor lichtgewicht cranks

In 2019 lanceerde Rotor voor het eerst een carbon crank. Voor een fabrikant die tot dan toe zich volledig toelegde op aluminium cranks en kettingbladen was dat een flinke stap.

De Kapic Carbon XC crankset is dankzij de toepassing van carbon hun lichtste en stijfste mountainbike crankset. Nu volgt de Aldhu Carbon: kort door bocht de weg- en gravelversie van de Kapic Carbon crankset.

Het Spaanse Rotor introduceert carbon cranksets voor de racefiets en gravelbike

Het Spaanse Rotor is behoorlijk behendig met de CNC-freesmachines. En dat mag je gerust als een understatement zien. Jarenlang bouwde ze aan een stevig portfolio aan crank en kettingbladen van aluminium. Ze draaiden er zelfs hun hand niet voor om zelf ook de overige onderdelen voor een complete aandrijflijn te maken.

Maar zoals met elk materiaal en productiemethode zijn er ook bij aluminium grenzen. En wanneer je nóg stijvere cranks wilt maken die tegelijkertijd ook minder wegen dan wat je realistisch en verantwoord van aluminium kan maken, dan is carbon een logische keuze.

En dat deed de Spaanse firma dan ook bij de Kapic Carbon XC die in het voorjaar van 2019 gelanceerd werd voor mountainbikers. Met 429 gram voor een set armen, een 30 mm as en een 32t direct mount kettingblad was het één van de lichtste cranks op de markt.

Kapic Carbon

Rotor’s eerste carbon crank: de Kapic Carbon XC.

Aldhu Carbon: ook modulair

Nu volgt de Aldhu Carbon. ‘Aldhu’ is een samentrekking van ‘Alpe d’Huez’. Onder deze noemer voert Rotor al enige jaren haar top-end aluminium crankset. De Aldhu Carbon is dan ook bedoeld voor de wegfiets, maar past even goed op je gravelbike.

Aldhu carbon losse crankarmen

De Aldhu Carbon crankarmen wegen 260 gram per set bij een lengte van 172,5 mm (zonder as en kettingblad). Dat is bijna 90 gram minder dan de aluminium Aldhu’s. Rotor claimt dat de verticale en horizontale stijfheid ten opzichte van de aluminium versie met respectievelijk 11% en 36,1% is toegenomen.

Uiteraard zijn ze volledig compatibel met Rotor’s modulaire ontwerp dat ze momenteel bij al hun cranksets voeren. Letterlijk het middelpunt van dat modulaire concept is de 30 mm as. Via een vertande verbinding monteer je hierop rechtstreeks een kettingblad of een spider voor één of twee kettingbladen. Daarna monteer je beide armen. Dat maakt het enorm flexibel: aslengte, cranklengte, ovale of ronde kettingbladen en bijvoorbeeld Rotor’s InSpider vermogensmeter: je kan het volledig naar eigen wens samenstellen.

met Inspider en 1x

Dankzij het Rotor’s modulaire systeem kun je de Aldhu Carbon opbouwen zoals je wilt. Bijvoorbeeld als 1x-setup mét een InSpider vermogensmeter…

met 2x-Direct Mount

… of als 2x-setup met de Direct Mount 2x-kettingbladen van Rotor.

Carbon 2x met Spider

Maar een ‘reguliere’ spider voor twee losse kettingbladen behoort ook tot de opties.

Specificaties en opties

  • Crankarmlengten: 165, 170, 172,5, 175 mm;
  • Fietstypen: Road, triathlon, gravel;
  • Crankarm gewicht: 260 gram (172,5 mm);
  • Asopties:
    • Standaard as ø30 mm:
      • Q-factor 147 mm;
      • Kettinglijn: 43,5 mm (2x-setup), 44,5 mm (1x-setup);
      • Gewicht: 97,5 gram;
    • Offset as ø30 mm:
      • Q-factor 152 mm;
      • Kettinglijn: 46 mm (2x-setup), 47 mm (1x-setup);
      • Gewicht: 99,5 gram;
  • Prijs: € 389,- (voor 2 crankarmen, exclusief as, kettingblad(en), spider of vermogensmeter).
  • Beschikbaarheid: Februari 2021.

Lage Q-factor

Bron en meer info: www.rotorbike.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments