Scott Genius II – 27,5″ en 29″

Shockerend voor menig lid van ’s werelds mountainbikepers was het recente bericht dat Scott de vertrouwde Genius serie volkomen hertekend had, en de 26″ wielmaat definitief het raam uit had gegooid. Op basis van de de overwinning van Schurter in de openende wereldbeker XC, en de aanhoudende geruchten, kon je aanvoelen dat Scott iets ging doen met de tussenliggende wielmaat, 650b. Of 27,5″, aangezien Scott die maatgeving prefereert. Maar met diverse 26″ en 29″ reeksen in het assortiment was nog een groot raadsel waar die 650b, sorry, 27,5″ wielen terecht zouden komen.

Bij de nieuwe Genius, dus. Na 10 jaar evolutie is de Genius I aan de kant gezet. Daarvoor in de plaats komen nu de 700- en 900-reeks modellen met een volledig nieuw ontworpen frame voor respectievelijk 27,5″ en 29″ wielen. Een op z’n minst opmerkelijke keuze, gezien de consument – die langzaam de weg kwijt aan het raken is – nu naast veerweg en framemateriaal ook binnen één productlijn moet besluiten wat voor hen de juiste wielmaat is. De zitpositie van beide modellen is zelfs nagenoeg gelijk, hoewel bij de 900 de trapas iets lager is gepositioneerd en zijn 27,5″ broertje door de flauwere hoeken anderhalf centimeter wielbasis meer heeft. Jawel. Daarnaast verschillen de veerwegen per wielmaat; de Genius 700 heeft 150 millimeter veerweg terwijl de 29″ versie het met 20 millimeter minder doet.


Genius 700: 27,5″, 150 mm veerweg

De afmontage scheelt tussen de 700 SL en 900 SL topmodellen nauwelijks. Het voornaamste verschil is de Fox TALAS CTD vork met 34 millimeter metende bovenpoten op het 27,5″ model, waar de 900 SL het met een 32 millimeter moet doen. En uiteraard zien we de nodige Syncros componenten, aangezien Scott dit onderdelenmerk sinds begin dit jaar onder hun vleugels hebben.


Genius 900: 29″, 130 mm veerweg

Beide modellen lijken erg dicht tegen elkaar te liggen en je kunt je afvragen of dat wel zinvol is. Toch zet Scott beide modellen tegelijkertijd naast elkaar op de markt. De voor de hand liggende conclusie – zonder maar een metertje met één van beide fietsen te hebben gereden – is dat de 700 met kleinere wieler ietsje speelser aan voelt, en de 900 gewoon overal overheen dendert. Als je de eerste reviews van demomodellen mag geloven klopt dit in grove lijnen ook. Het Lijkt een kwestie te zijn van waar je de nadruk wilt leggen: super krappe passeges of enorm lompe obstakels. Zonder een praktijktest is er verder niet veel te zeggen. Of toch? Als de 700 je getrouwde partner is, is de 900 die buitenechtelijke vriend die bijna een één op één kopie is, er hetzelfde uitziet, hetzelfde karakter en humor heeft, maar van een luie strandvakantie houdt, terwijl de vaste partner liever een creatieve doe-vakantie en het hutje op de hei prefereert. Hoe dan ook; bijna hetzelfde, maar in nuance anders.

Voorbij de twee wielmaten en overall keuzestress heen kijkend zijn het vooral de features die de Genius een hele interessant fiets. De pull-shock op het vorige model heeft plaats moeten maken voor een ‘normale’ demper. De terugkeer naar een meer traditioneel diamantframe met deze constructie brengt echter tal van voordelen. Zo is ondanks de langere veerweg (150 mm bij de 700) er nog 150 gram van het totaalgewicht geschaafd. De andere veerconstructie levert daarnaast ook een toename in stijfheid op ten opzichte van het vorige model.

Bijkomende voordelen van de gewijzigde veerconstructie zijn een lagere overbrengingsverhouding en de demper zit niet meer tussen de zitbuis en de achterband waar hij direct in de vuurlinie zat van rommel die door de achterband opgeworpen werd. Zoals men gewend is van de Nude 2 dempers die Scott bij DT Swiss laat maken, zijn er twee veerweg opties en een lockout modus. Zowel de achterdemper als de vork kunnen simultaan worden bedient middels de TwinLock hendel op het stuur. Waarbij voor de beoogde gebruiker vooral de ’tractie’ stand op een 150 mm fully geen overbodige luxe is: door de veerweg te verkorten en stijver te maken zak je minder diep in de vering. Daarmee heeft de Genius toch wel een streepje voor op de concurrenten wanneer het op de hele ochtend lang een Alp op klauteren aan komt.

Verder zitten beide Genius modellen vol van doordachte details. De kabelgeleiding is deels intern, deels extern. Achterpatten zijn verwisselbaar, waardoor 135×9 (QR), 135×12 en 142×12 steekassen allemaal tot de mogelijkheden behoren. De ophanging van de achterdemper geschiedt middels montageplaatjes, omkeerbaar voor een 0,4 graden steilere balhoofd- en zadelbuishoek. Tot slot is het trapashuis voorzien van ISCG nokken. Als je je afvraagt wat je ooit met die laatste twee dingen moet, dan is de Genius waarschijnlijk niet de juiste fiets voor je…

Bron: www.scott-sports.com

EW

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
6 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Ik vind het eigenlijk wel gek dat Scott terug gegaan is naar een traditionele setup voor de schokbreker. Het grote argument voor de pull shock was nou eenmaal dat het frame daardoor lichter kon zijn. Aan de andere kant, Scott blijft dus niet halsstarrig vasthouden aan een concept en houdt de optie open voor verbeteringen. Iets wat van andere merken niet gezegd kan worden.

Eric W
Admin
Eric W
11 jaren geleden

Denk dat je met grote(re) wielen en een pull-shock echt ruimtegebrek krijgt (of een hele rare zadelbuis).

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

En ik denk dat het iets te maken heeft met de transfer van Peter Denk naar C’dale een paar jaar terug. De Jekyll daar is immers te beschouwen als een verbeterde versie van de oude Genius…

Ik vind deze nieuwe bakken wel gaaf! Lijkt mij een hele fijne, als niet ideale bergfiets. Vraag is hoe kwetsbaar het allemaal gaat zijn. De fiets hangt immers op ingewikkelde suspension-technologie en we hebben met de verschillende modellen Genius en bv ook met de Epic gezien dat dat best wel tricky kan zijn.

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Hier valt de suspension technologie juist mee, niks nieuws meer en ook geen rare set-ups meer nodig. voor Scott een stapje terug, maar wel gebruiksvriendelijker en waarschijnlijk betrouwbaarder. En het ziet er naar uit dat je hier wel gewoon een standaard demper van eender welk merk in kunt passen. Handig op vakantie of voor het betere tuningswerk! Goede move van Scott en ik vind ze ook nog eens erg mooi.

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Idd, een stapje terug, dat is ook wat James Huang over dit veersysteem zei… http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/product/review-scott-spark-29-rc-12-46191

Looks zijn idd zeer dik in orde. Heel tof idee die blauwe lijn die van de bovenbuis naar de achtervork doorloopt via de demper link.

Ohja, @Jeroen, ik zie dat jij er al op hebt gereden! Vertel! ;-)comment image

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Zeker winst dat het simpeler en meer standaard is, maar het blijft wel een merk- en typespecifieke demper met veerwegwijziging en remote. Toch alweer een pak minder eenvoudig dan je standaard Float R oid… Maar je hebt gelijk: het lijkt evt. vervangbaar met iets standaards, hoewel je dan de unieke feature van de fiets overboord gooit.