Selle Italia geeft het Flite zadel een Boost

Er zijn zo van die productnamen die al zó lang meegaan dat ze een legendarische status hebben. Michelin’s Wildgripper, Shimano’s XTR en de SID van RockShox bijvoorbeeld.

Maar ook de ‘Flite’ is een roemruchte naam. En Selle Italia, de fabrikant van dat zadel, geeft deze klassieker nu een boost.

Selle Italia Boost Superflow Kit Carbonia

De Flite werd geïntroduceerd in 1990 en was toen meteen geliefd bij veel racefietsers én mountainbikers. Het zadel was voor de toenmalige begrippen vrij dun. Toch wist het comfort te geven én een laag gewicht: het was één van de eerste zadels onder de 200 gram. Als je een beetje serieuze fietser was, stond de Flite titanium al vrij snel op je wensen- of ‘probeerlijstje’. Immers; een zadel moet nog altijd passen bij je zitvlak.

Selle Italia Boost Superflow Kit Carbonia

Selle Italia Boost Superflow Kit Carbonia

En om die reden zijn er in de voorbije 30 jaar veel zadeltypen bijgekomen, maar is ook de Flite verder geëvolueerd. De laatste nieuwe versie heet ‘Boost’. Nee, die past niet in je bredere voor- of achtervork… Wel refereert die nieuwe toevoeging aan de afmetingen. Alleen in het geval van de Flite Boost juist een kleinere maat; hij is namelijk 27 mm korter dan ‘het origineel’. Daarmee volgt Selle Italia ook bij de Flite de trend naar kortere zadels. Waar je voorheen bij steile klimmen meer vooroverboog om druk op het voorwiel te houden, is bij dat bij moderne mountainbikes met een steilere zitbuishoek en langere wielbasis minder noodzakelijk.

De nieuwe Flite Boost is er in drie versies wat betreft de zadelrails. De lichtste heeft heeft carbon rails: de Kit Carbonio Superflow met een gewicht van 157 gram. Daarnaast zijn er modellen met TI316 en Manganese rails. Laatstgenoemde weegt 243 gram. Ze zouden daarbij wat meer comfortabel zijn dan voorgaande Flite-modellen. Hoé Selle Italia dat gedaan heeft, wordt niet medegedeeld echter.

Selle Italia Flite Boost Kit Carbonia

Selle Italia Flite Boost Superflow Kit Carbonia

idMatch afmetingen

Elk van de drie versies is er in 4 afmetingen gebaseerd op het idMatch-concept, waarbij via een meting een advies over de zadelvorm en -afmeting ontstaat. In totaal zijn er vier idMatch-maten voor de Flite Boost: S1, S3, L1 en L3. De S3 en L3 varianten hebben een uitsparing in het midden – Superflow, genaamd en zij bedoeld voor mensen die relatief veel bekkenrotatie hebben. De S1 en L1 hebben géén opening. De S en L staan voor de breedte van het zadel; in dit geval respectievelijk 135 en 145 mm.

Selle Italia Flite Boost TM

Prijzen

In totaal bestaat de Flite Boost line-up uit 12 zadels, te rankschikken naar hun rails en al-dan-niet een Superflow-opening:

  • Flite Boost Kit Carbonio Superflow; carbon rails en opening – S3: 157 gram, L3: 162 gram – € 284,90;
  • Flite Boost Kit Carbonio; carbon rails – S1: 173 gram, L1: 180 gram – € 284,90;
  • Flite Boost Superflow; TI316 rails en opening – S3: 194 gram, L3: 199 gram – € 214,90;
  • Flite Boost; TI316 rails – S1: 210 gram, L1: 218 gram – € 214,90;
  • Flite Boost TM Superflow; Manganese rails en opening – S3: 230 gram, L3: 233 gram – € 129,90;
  • Flite Boost TM; Manganese rails – S1: 240 gram, L1: 243 gram – € 129,90.

Bron: www.selleitalia.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments