Specialized Epic en Epic Evo flink vernieuwd voor 2021

De Epic is al jaren hét uithangbord voor Specialized’s cross country programma. En al die jaren is dat model onlosmakelijk verbonden met de Brain-dempertechniek.

De ‘2018’ Epic was al één van de lichtste XC-fullies, maar na (al) weer drie jaar van fine-tuning lanceert het merk nu de volgende generatie.

En ja, die is wéér lichter. Maar niet alleen aan het gewicht is geschaafd… De Brain kreeg een flinke upgrade en de Evo-versie wijkt nu sterker af van de ‘normale’ Epic.

S-Works Epic 2021 iso

Epic: hertekend op vrijwel elk detail

Amper 3 jaar na de introductie van de vorige generatie, volgt Specialized de Epic en Epic Evo al op met nieuwe versies. Nagenoeg elk aspect van het frame en de techniek van de vering is herzien. Bij elkaar opgeteld resulteert dat in twee compleet nieuwe ontwerpen. Het frame is lichter, stijver en in hoofdlijnen anders van vorm. Ook de Brain-demper-techniek kreeg een flinke update. Het meest verrassende nieuws is echter… dat de nieuwe Epic Evo geen Brain meer heeft. Alleen de reguliere Epic heeft die nog. En waar die zijn 100 mm veerweg voor- en achteraan behoudt, heeft de Evo-versie achteraan nu 110 mm veerweg in combinatie met 120 mm vooraan.

De nieuwe Epic is ready-to-race

De Epic… Ready-to-race.

De Epic Evo is ready-to-rip

De Epic Evo is ready-to-rip

En de Epic Evo is ready-to-rip!

Lichter en stijver

De vorige Epic was in de S-Works uitvoering één van de lichtste xc-fully-frames op de markt. Maar zoals dat gaat, zit de concurrentie niet stil en dus konden de Specialized-engineers niet achterover leunen. De nieuwste generatie wijkt qua frame-vorm af van wat we van de Epic gewend waren. De bovenbuis is bij elke framemaat nu recht. Geen knikken, geen extra driehoek boven de demper.

De achtervork is ook volledig opnieuw ontworpen en zou nu 15% stijver zijn. Dat komt de directheid bij accelereren ten goede. Het voorframe is qua stijfheid vergelijkbaar aan die van de vorige generatie, aldus Specialized. Maar, er is per framemaat wel méér geoptimaliseerd. Je zult dan ook ook grotere verschillen zien in buisdiameters per framemaat. Een XL-frame heeft écht beduidend grotere afmetingen voor nagenoeg alle buizen, dan de XS. Het resultaat zou gelijke rijeigenschappen moeten opleveren voor elke framemaat.

Framemaat specifieke buisafmetingen

Duidelijk zichtbaar is dat het grootste frame rechts grotere buisdoorsnedes heeft dan het kleinste frame. Overigens passen bij alle frames, op de XS framemaat na, 2 bidons ín het voorframe.

Alles bij elkaar is er bij het lichtste S-Works frame – gemaakt met Specialized’s eigen FACT 12m carbon – 100 gram aan gewicht bespaard. Het zou daarmee nu zo’n 1.800 gram wegen voor een medium-framemaat. De andere Epic frames zijn gemaakt met FACT 11m carbon en zitten op het framegewicht van de vorige S-works generatie; dat is zo’n 1.900 gram.

Net als op de vorige versie zijn de liggende en staande achtervork één geheel. Géén Specialized-typische Horst-Link scharnierconstructie dus. In plaats daarvan wordt de beweging die nodig is voor het inveren van de achterkant geleverd door flex in de achtervork. En dat wordt nu méér gedefinieerd in de staande achtervork gedaan. De liggende vork is dan ook wat steviger uitgevoerd, waar die 15% stijfheidstoename ook uit voortvloeit. En meer nog; er is intern in de linker poot ruimte voor een deel van het Brain-systeem.

De achtervork is 15% stijver

Volledig nieuwe Brain: méér ondersteuning

En over die Brain gesproken… al bijna 20 jaar vormt de Brain-technologie de kern van de Epic full suspensions. Deze op inertia-gebaseerde automatische lockout is in de loop der jaren flink verfijnd. Elke generatie was steeds beter in staat om beweging van de rijder te onderscheiden van input vanaf de trail en op basis daarvan de achterdemper te openen of te blokkeren. De overgang tussen die twee standen werd met de jaren steeds vloeiender en bij de laatste generatie was die zelfs erg subtiel, zo ondervonden we zelf tijdens de duurtest. Voor de allernieuwste generatie heeft Specialized toch weer behoorlijk wat veranderd.

De nieuwe Brain unit valt deels in de liggende achtervork

De engineers wilden de nieuwe Epic met een gesloten Brain nog meer een ‘hardtail-scherpte’ geven tijdens het trappen. De Epic is een racemachine en trapefficiency is dan van groot belang. Tegelijkertijd wilde men de gevoeligheid voor kleine oneffenheden verbeteren. Dat zijn twee tegenstrijdige doelen. De oplossing zat in de volgende gedachte: Als het systeem nog sneller reageert op de ondergrond, dan kan het stugger gemaakt worden tijdens trappen, en in open modus tóch fijngevoelig zijn om meer tractie en comfort te geven. Er is daarom flink gewerkt aan hoe de olie door het systeem beweegt. Hoe minder restricties, hoe gunstiger, simpel gezegd. Maar aangezien De Brain zowel compact is als complex, was dat een beste uitdaging.

Minder last van wrijving

In de Brain zit dus olie. Maar ook stikstof. Die zorgt ervoor dat er altijd druk op de olie staat, zodat er geen cavitatie optreedt wanneer het op hoge snelheid druk door het dempercircuit stroomt. In de vorige generatie gebruikte Specialized een blaas om de stikstof en olie te scheiden. Een constructie zoals je die onder meer kunt kennen van RockShox Charger dempers. Bij de nieuwe generatie is de blaas weer (hij zat immers ook in alle Epics van vóór 2018) vervangen door een ‘internal floating piston’ (IFP). De truc is dat de IFP nu bewust een kleinere diameter heeft, maar ook een grotere slag. De verplaatsing is zodoende groter, waardoor de wrijving van de afdichtingen minder effect heeft op de gehele werking. En die nieuwe, verlengde IFP is nu weggewerkt ín de dikkere liggende achtervork.

Ook bij deze generatie Brain kun je de fijngevoeligheid instellen. De knop boven op de Brain-unit heeft 5 standen.

Progressievere veercurve

Qua veerkarakteristiek is de achterveerconstructie progressiever gemaakt. Specialized gaf tijdens hun perspresentatie aan, dat ze zelf vonden dat de vorige versie iets te snel in zijn veerweg zakte, zodra de Brain opende. Bij de nieuwe versie is de initiële ratio hoger, waardoor de achterkant meer support geeft ‘mid stroke’ wanneer de vering actief is.

Nieuwe achterdemper

De Brain werkt alleen met een specifieke achterdemper. Voorheen werkte Specialized hiervoor lang samen met Fox. Maar sinds de vorige generatie is dat RockShox. De diameter van de luchtkamer is even dik (of eigenlijk dun) gebleven, maar met de nieuwe demper kan er wel wat meer gespeeld worden met de luchtveer, door middel van de volumespacers. Dat lijkt een nuttige verbetering.

Verder was het doel om de achterdemper beduidend meer robuust te maken. Het is geen geheim dat menig Epic-rijder een abonnement heeft op servicebeurten. Enerzijds gepland, want om aanspraak te kunnen maken op garantie, moét je je Epic laten onderhouden bij de Specialized dealer. Maar ook ongepland, want die garantie werd nogal eens aangesproken, als het om storingen in het Brainsysteem ging.

Eén van de aspecten die veranderd is, is de schacht in de demper. De 12 mm dikke aluminium schacht met anodisatielaag (tegen slijtage en voor verlaging van wrijving), is vervangen door een 10 mm stalen schacht die hardverchroomd is. En dat is gewoonweg véél harder dan wat je met geanodiseerd aluminium kunt bereiken.

De hoofdafdichting is ook verbeterd door hem langer te maken en te voorzien van twee glijlagers. Daarom is hij stabieler en ‘schrankt’ hij niet meer. Dat betekent minder risico op lekken, zelfs ook al zou die significant hardere schacht slijtagesporen krijgen.

RockShox-Specialized achterdemper nu met verchroomde schacht en betere sealhead

Langere service intervallen en twee jaar gratis support

Dit alles resulteert er ook in dat het service-interval voor de Brain-demper stevig verlengd is. Het service-interval van de luchtkamer is van 50 uur opgevoerd naar maar liefst 125 uur. De nieuwe Brain demper hoeft pas na 250 uur geserviced te worden, in plaats van na 200 uur. Specialized bood Brain-rijders tijdens onderhoud of garantieafhandeling al een leen-demper zodat je gewoon door kon blijven rijden. Koop je nu een nieuwe Epic, dan krijg je 2 jaar lang gratis service.

SID SL met Brain

Vooraan krijgen alle Epic-modellen, op de instapper Epic Comp na, een RockShox SID SL of SID SL Ultimate met een Brain. Sinds modeljaar 2019 werkt die Brain al iets anders dan die in onze ’19 testfiets. De Brain werkt niet direct vanaf het begin van de veerweg, maar pas als de vork een beetje is ingeveerd. Het eerste stukje veerweg bovenin is dus vrij, wat de fijngevoeligheid van de vork ten goede moet komen. De positie in de veerweg waar de Brain begint te werken, is nu van 20 naar 10 mm invering gegaan. Dat zou beter overeenkomen met de hoeveelheid sag die men typisch bij deze vorken rijdt. Volgens Specialized heb je bij een goede setup van je voorvork zittend op je bike zodoende wat bewegingsvrijheid bovenin om klein grut te filteren, maar heb je tegelijkertijd snel de ‘tegendruk’ van het platform zodra je gaat staan om te sprinten, zónder dat je de voorvork eerst nog verder in zijn veerweg duwt.

Bij de vorige generatie schijnt overigens die positie waar de Brain begint te werken, met de juiste gereedschappen en skills, intern te verstellen. Het is niet bekend of dat nu ook nog kan, maar als je het zelf probeert, zul je ongetwijfeld je aanspraak op garantie verspelen.

De Epic S-works frameset. Je krijgt er trouwens óók gewoon een stuurbuis bij hoor.

Evo: No-brainer en meer op zichzelf staand dan ooit

Was de vorig jaar geïntroduceerde Evo kort door de bocht een Epic met een langere voorvork en een dropper zadelpen, de nieuwe Epic Evo is meer ‘eigen’ geworden. De meest opvallende stap is dat ‘ie nu geen Brain heeft! En boven op die no-brainer heeft ‘ie achteraan ook méér veerweg door de toepassing van een andere link tussen de zitbuis en de staande achtervork. De Evo heeft nu 110 in plaats van 100 mm. Alle Evo-modellen hebben een standaard RockShox achterdemper.

S-Works Epic Evo

Door die andere link is ook de kinematiek anders dan die van de Epic. De verhouding tussen de veerweg aan het wiel en de beweging van de demperschacht is vergroot. Ook is de anti-squat verhoogd voor een betere trapefficiëntie, om het gemis van de Brain enigszins te compenseren. Verder is de veercurve heel bewust afgestemd op het midden-gebied van de SID achterdemper. Zodoende kun je zelf nog wat meer fine-tunen richting een meer lineair of meer progressief karakter.

De stuurhoek is een behoorlijk flauwe 66,5 graden. Hij is zelfs gelijk aan die van de dikkere Stumpjumper… De trapas staat overigens 9 mm lager dan bij zijn voorganger, waardoor de bike — mede dankzij de langere wielbasis — een stuk stabieler zal zijn. In de link tussen de achtervork en demper zit een flip chip. Standaard staat die in de low-setting. Zet je hem in ‘high’, dan worden de hoeken pakweg een halve graad steiler en komt de trapas 6 mm hoger te staan. Tot slot komen alle Evo-modellen standaard met een dropper zadelpen.

Andere shock link en SID demper

De Epic Evo heeft een andere link tussen de staande achtervork en een niet-Brain-achterdemper.

Geometrie

Zowel de Epic als Epic Evo zijn langer dan hun voorgangers, terwijl de achtervork korter is. Vooraan staat de vork ook een stukje vlakker en de trapas is wat lager geplaatst. De zitbuis is rechter gezet, waardoor je ondanks de langere reach toch gebalanceerd tussen voor- en achterwiel zit. De Epic en Epic Evo delen dezelfde voorkant. Bij de Evo zijn de hoeken echter wat vlakker, omdat de voorvork langer is.

Epic en Epic Evo geometrie overzicht

Modellen en prijzen

De Epic komt in vier modellen beschikbaar in de Benelux, waarbij de S-Works uiteraard de lijst aanvoert. Deze heeft het lichtste Fact 12m frame, dat ook als een losse frameset verkrijgbaar is. Deze komt inclusief een RockShox SID SL Ultimate Brain voorvork én een eigen merk zadelpen. De Epic Evo is er als complete bike in de Benelux in drie uitvoeringen. Ook hier is het topmodel een Fact 12m S-works uitvoering. Ook dat frame is los leverbaar, maar wordt zonder voorvork geleverd. Er zijn geen aluminium Epics, noch Evo’s. Alle modellen zijn inmiddels leverbaar.

Epic

S-Works Epic frameset – € 4.999 – Fact 12m carbon frame, RockShox SID SL Ultimate Brain 100 mm voorvork, RockShox-Specialized Brain achterdemper 100 mm, S-Works Fact carbon zadelpen. Drie kleurvarianten.
S-works Epic – € 11.599 – Fact 12m carbon frame, RockShox SID SL Ultimate Brain 100 mm voorvork, RockShox-Specialized Brain achterdemper 100 mm, S-Works SL aluminium stuurpen met titanium bouten, S-Works carbon XC Mini Rise stuur, Sram Level Ultimate remmen, Sram XX1 Eagle AXS 12-speed achterderailleur en shifter, Sram XG-1299 Eagle 10-50t cassette, Quarq XX1 Eagle Power Meter crankset, Roval Control SL carbon velgen met 29 mm binnenbreedte, Roval Control SL naven met DT Swiss binnenwerk, S-Works Fact carbon zadelpen. Twee kleurvarianten.

Epic Pro – € 8.499 – Fact 11m carbon frame, RockShox SID SL Brain 100 mm voorvork, RockShox-Specialized Brain achterdemper 100 mm, Specialized XC aluminium stuurpen, S-Works carbon XC Mini Rise stuur, Sram Level TLM remmen, Sram X01 Eagle AXS 12-speed achterderailleur en shifter, Sram XG-1295 Eagle 10-50t cassette, Sram X1 carbon Eagle crankset, Roval Control carbon velgen met 25 mm binnenbreedte, DT Swiss 350 naven, S-Works Fact carbon zadelpen. Eén kleurvariant.
Epic Expert – € 6.499 – Fact 11m carbon frame, RockShox SID SL Brain 100 mm voorvork, RockShox-Specialized Brain achterdemper 100 mm, Specialized XC aluminium stuurpen, Specialized aluminium Mini Rise stuur, Sram Level TL remmen, Sram X01 Eagle 12-speed achterderailleur en shifter, Sram XG-1275 Eagle 10-50t cassette, Sram X1 carbon Eagle crankset, Roval Control carbon velgen met 25 mm binnenbreedte, DT Swiss 350 naven, Specialized aluminium zadelpen. Twee kleurvarianten.
Epic Comp – € 4.299 – Fact 11m carbon frame, RockShox Reba RL 100 mm voorvork, RockShox-Specialized Brain achterdemper 100 mm, Specialized XC aluminium stuurpen, Specialized aluminium Mini Rise stuur, Shimano SLX remmen, Shimano SLX 12-speed achterderailleur en shifter, Shimano SLX 10-51t cassette, Shimano SLX crankset, Specialized aluminium velgen met 25 mm binnenbreedte, Shimano MT400/MT510 naven, Specialized aluminium zadelpen. Twee kleurvarianten.

Epic Evo

S-Works Epic Evo frame – € 3.999 – Fact 12m carbon frame, RockShox SID Luxe Ultimate achterdemper. Twee kleurvarianten.

S-works Epic Evo – € 11.599 – Fact 12m carbon frame, RockShox SID Ultimate 120 mm voorvork, RockShox SID Luxe Ultimate achterdemper 110 mm, S-Works SL aluminium stuurpen met titanium bouten, S-Works carbon XC Mini Rise stuur, Sram G2 Ultimate remmen, Sram XX1 Eagle AXS 12-speed achterderailleur en shifter, Sram XG-1299 Eagle 10-50t cassette, Sram XX1 Eagle crankset, Roval Control SL carbon velgen met 29 mm binnenbreedte, Roval Control SL naven met DT Swiss binnenwerk, RockShox Reverb AXS dropper zadelpen. Eén kleurvariant.
Epic Evo Expert – € 6.499 – Fact 11m carbon frame, RockShox SID Select+ 120 mm voorvork, RockShox SID Luxe Select+ achterdemper 110 mm, Specialized XC aluminium stuurpen, Specialized aluminium Mini Rise stuur, Sram G2 Ultimate remmen, Sram X01 Eagle 12-speed achterderailleur en shifter, Sram XG-1275 Eagle 10-50t cassette, Sram X1 Eagle crankset, Roval Control SL carbon velgen met 25 mm binnenbreedte, DT Swiss 350 naven, X-Fusion Manic dropper zadelpen. Twee kleurvarianten.
Epic Evo Comp – € 4.499 – Fact 11m carbon frame, RockShox SID Select+ 120 mm voorvork, RockShox Deluxe Select+ achterdemper 110 mm, Specialized XC aluminium stuurpen, Specialized aluminium Mini Rise stuur, Shimano SLX remmen, Shimano SLX 12-speed achterderailleur en shifter, Shimano SLX 10-51t cassette, Shimano SLX crankset, Specialized aluminium velgen met 25 mm binnenbreedte, Shimano MT400/MT510 naven, X-Fusion Manic dropper zadelpen. Twee kleurvarianten.

Bron: www.specialized.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments