Specialized lanceert Epic 8: Geen Brain, wel Flight Attendant

Plus: álle modellen hebben achteraan 120 millimeter veerweg én een dropperpost

Specialized introduceert vandaag z’n nieuwe Epic. Of beter: Epic 8, want zo moet je dit nieuwe model noemen. We weten eigenlijk niet wat het grootste nieuws is. Dat de roemruchte Brain-vering is verdwenen of dat deze geliefde dubbelgeveerde racebak nu rondom 120 millimeter veerweg heeft? Of dat alle modellen een dropperpost hebben? Of dat deze fully ondanks z’n lichtere frame een opbergvak in de onderbuis heeft? Je ziet het, het merk met de grote S weet nog steeds te verrassen. De grootste verrassing: het S-Works-topmodel is uitgerust met Rockshox’ Flight Attendant, een systeem dat geheel elektronisch de demping verzorgt. Kost wel wat: 14.500 euro…
Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

Met nieuwe Epic 8 brengt Specialized als eerste fabrikant een xc-fully met Rockshox’ Flight Attendant.

Specialized Epic 8: “snelste mountainbike op aarde”, en dat zónder Brain-vering

“We are incredibly excited to introduce you to the fastest mountain bike on earth.” Jawel, Specialized blinkt bij het introduceren van z’n nieuwe Epic, nu Epic 8 genoemd, niet uit in bescheidenheid. En daar blijft het niet bij; ze hebben een hele gezinsverpakking superlatieven opengetrokken. Over de capaciteiten van de Epic 8 zeggen ze dit: “The most capable 120mm travel bike on the planet.” En over de efficiëntie dit: “The most efficient pedaling suspension bike we’ve ever tested.”

Tsja, Amerikanen die weten hoe je iemand verbaal omver moet blazen. Maar grote woorden of niet, aan de Epic 8 is ten opzichte van z’n voorganger echt álles nieuw. De belangrijkste verandering: Specialized heeft afscheid genomen van z’n Brain-vering! En daar komt, ook dat is verrassend, bij de meeste uitvoeringen van de Epic 8 géén ander systeem voor in de plaats dat de vering in toom moet houden. Alleen het S-Works-model is uitgerust met een elektronisch alternatief voor het mechanische Brain-systeem: Rockshox’ Flight Attendant. Daarover straks meer, eerst nog even de andere veranderingen.

Minimaal 120 millimeter

Álle nieuwe Epic-modellen, dus ook de meer op afdalen gerichte Evo-modellen hebben hétzelfde frame met 120 millimeter veerweg aan de achterkant. De gewone Epic 8’s hebben ook aan de voorkant 120 millimeter, de Epic 8 Evo’s hebben vooraan 130 millimeter. En Evo of niet, álle Epic 8’s zijn voorzien van een dropperpost. De reden voor deze verschuiving richting trail-gebruik: volgens Specialized worden xc-wedstrijden niet meer gewonnen in beklimmingen, maar verloren in de steeds lastigere afdalingen. Specialized is overigens niet de enige die de veerweg van z’n racefullies vergroot: Scott ging met z’n Spark Specialized al voor.

Dan is er het gewicht, voor xc-fullies nogal een ding. Over het gewicht van de reguliere Epic 8-frames doet Specialized (nog) geen uitspraken, maar het S-Works-frame van Fact 12M-carbon zou 76 gram lichter zijn. En dat is – nieuw voor de Epic – inclusief het bagagecompartiment in de onderbuis.

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

De Epic 8 heeft 120 millimeter veerweg rondom, de Epic 8 Evo heeft vooraan een centimeter meer. De frames zijn identiek.

In combinatie met de meer spartaanse Epic World Cup is de Epic-collectie volgens Specialized qua inzetbereik en toepassing van de verschillende modellen nu beter in balans. De Epic World Cup is gepositioneerd op de plek van de oude Epic en de nieuwe Epic 8 als de oude Epic Evo. Ook de nieuwe Epic 8 Evo schuift op en komt in de buurt komt van de huidige Stumpjumper.

Volgens Specialized worden xc-wedstrijden niet meer gewonnen in beklimmingen, maar wel verloren in de steeds lastigere afdalingen. Een moderne xc-fully moet het dus excelleren in beide disciplines.

Alleen S-Works Epic 8 met Rockshox Flight Attendant

De S-Works Epic 8 heeft weliswaar geen Brain-vering meer, maar in plaats daarvan heeft Specialized z’n topmodel uitgerust met Rockshox’ Flight Attendant. Als je het naadje van de kous wilt weten moet je even doorklikken naar het uitgebreide artikel dat we over Flight Attendant schreven. De korte versie van dat verhaal is dat het elektronische Flight Attendant de taken van het mechanische Brain-systeem overneemt, maar dan beter. En omdat we ermee gereden hebben, kunnen we ook wel zeggen: véél beter.

De overige Epic 8 modellen komen nú zonder systeem om de demping automatisch te reguleren. Niet mechanisch en niet elektronisch. Toch claimt Specialized twintig procent méér efficiëntie. Dat wil zeggen, in vergelijking met de vorige Epic Evo, die sowieso geen Brain-vering had. Hoe de nieuwe Epics zich qua efficiëntie verhouden ten opzichte van de oude modellen mét Brain, vermeldt Specialized niet. Nu we toch met percentages strooien: de Epic 8 zou twaalf procent beter trillingen en schokken absorberen. De gedachte hierachter: hoe minder vermoeid de rijder raakt, hoe groter de kans dat-ie als eerste over de finish gaat.

Alle vorken en dempers zijn door Specialized aangepast om exact te passen bij vering van de desbetreffende bike. ‘Ride dynamics’ noemt Specialized dat. Binnen die specifieke Specialized-afstelling van de dempers kun je bovendien kiezen voor drie posities: wide open, magic middle en sprint-on-lock. Het spreekt voor zich wat daarmee bedoeld wordt, toch? Toch even uitleg over ‘magic middle’. Specialized geeft aan dat deze middenstand ‘magic’ is omdat-ie ideaal is voor tachtig procent van de wedstrijdsituaties.

S-Works Epic 8 met Rockshox Flight Attendant.

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

Flight Attendant op de S-Works Epic 8 met Rockshox Sidluxe Ultimate-demper achteraan…

… en Sid 35 Ultimate vooraan.

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

De Epic 8’s onder de S-Works krijgen een Sidluxe-demper van Rockshox met de demperstanden wide open, magic middle en sprint-on-lock. Je stelt de standen in met een Twistlock-draaischakelaar op het stuur.

Merk op: de hier afgebeelde S-Works Epic 8 heeft als enige model een kabeldoorvoer via het bovenste balhoofdlager. Bij de overige Epic 8’s gaan de kabels ‘ouderwets’ via openingen in de balhoofdbuis het frame in.

Door middel van een flipchip in het onderste demperoog kan de trapas wat hoger of lager geplaatst worden.

Volgens Specialized absorbeert de vering van de Epic 8 twaalf procent meer trillingen en schokken.

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

Daarnaast claimt Specialized twintig procent minder deinen als gevolg van de pedaalbeweging. Echter: Specialized maakt hier de vergelijking met de vorige Epic Evo, die zónder Brain-vering door het leven ging. Hoe de nieuwe Epic 8 zich op het vlak van efficiëntie verhoudt tot de oude Epic-met-Brain is niet bekend.

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

Met dit grafiekje laat Specialized zien wat de invloed is van hun Ride dynamics-dempertuning ten opzichte van een regulier afgestelde demper.

De geometrie van de Epic 8 Evo.

Dikkere Epic 8 Evo’s met veerelementen van Fox

De Epic 8 Evo-modellen hebben aan de voorkant niet alleen een centimeter extra veerweg, dus 130 millimeter, ze hebben ook allemaal veerelementen van Fox. Ook de Fox Float-demper is door Specialized zelf afgesteld voor een optimale match met het veersysteem en het beoogde inzetbereik van de Epic 8 Evo. Verrassend genoeg ontbreekt de ‘magic middle’-stand, er is slechts keuze uit ‘wide open’ en ‘sprint-on-lock’. Dit kan volgens Specialized prima omdat een downcountry-bike alleen maar “omhoog en daarna weer omlaag” gaat. Merk op: de keuze voor de term “downcountry” heeft Specialized gemaakt, niet wij.

Het is spannend om te zien wat de Epic 8 Evo-modellen in de Nederlandse markt gaan doen. Bij de vorige generatie Epics waren de Evo’s al geen hardlopers qua verkochte aantallen. En nu de nieuwe Epic 8 in lastig terrein minstens zo capabel lijkt te zijn als de oude Epic Evo, is de kans groot dat rijders die in de markt zijn voor een xc-fullie met een beetje extra afdaalpotentie gewoon voor de reguliere Epic 8 gaan.

De Epic 8 Evo-modellen hebben aan de voorkant niet alleen een centimeter extra veerweg, ze hebben ook allemaal veerelementen van Fox.

Bij de Fox Float RX-demper op de Evo-modellen ontbreekt verrassend genoeg de ‘magic middle’-stand. Er is slechts keuze uit ‘wide open’ en ‘sprint-on-lock’ en er is géén afstandsbediening op het stuur.

Kofferbakkie.

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

Kabels traditioneel door openingen in de balhoofdbuis.

Specialized classificeert de Epic 8 Evo als bike voor “downcountry”.

De geometrie van de Epic 8 Evo.

Zes modellen: vier maal Epic 8, twee maal Epic 8 Evo

Specialized brengt voorlopig zes verschillende uitvoeringen van de nieuwe Epic 8 op de markt. Vier daarvan zijn reguliere Epic 8’s, dus met rondom 120 millimeter veerweg, en twee hebben de toevoeging EVO in de naam, wat betekent dat ze vooraan een centimeter meer veerweg hebben en robuustere, meer op afdalen gerichte onderdelen. De Epic 8-pret begint met de Epic 8 Comp van 5.200 euro tot aan de S-Work Epic 8 van 14.500 euro.

S-Works Epic 8  (rood) – 14.500 euro

De S-Works Epic 8 is er ook in het blauwgroen

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

Specialized Epic 8 Pro – 9.500 euro

Specialized Epic 8 Pro Evo – 9.000 euro

Epic 8 Pro Expert (rood) – 7.500 euro

De Specialized Epic 8 Pro Expert is er ook in het zwart

Specialized S-Works Epic 8 Evo Flight Attendant Brain

Epic 8 Pro Comp (wit) – 5.200 euro

En als wit niet je kleur is dan is de Epic 8 Pro Comp er ook in het blauw.

Epic 8 Pro Comp Evo – 5.200 euro

Bron en meer info: specialized.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments