Test | Rockshox vernieuwde TwistLoc-remote voor voorvork en achterdemper

Voorvork en achterdemper in handomdraai te bedienen

RockShox gaf onlangs een nieuwe draai aan z’n TwistLoc-draaischakelaar. Bij de eerste versie moest je in draaien om de veerelementen op slot te zetten en op een knop drukken om ze weer te ontgrendelen. Arjan was er fan van. Bij de nieuwe versie zet je voorvork en/of achterdemper vast én los door te draaien. Jeroen probeerde hem uit en is nu óók fan, al zijn er wel bedenkingen.

Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Arjan Kruik

RockShox TwistLoc 2.0 – remote hendel voorvork achtervering

RockShox’ nieuwe generatie TwistLoc werkt niet alleen anders dan de vorige, hij is ook een stuk groter. Dat biedt voordelen… maar helaas niet zonder nadelen.

Veersystemen én dempers staan tegenwoordig op zo’n hoog niveau dat fullsuspensions óók met volledig actieve vering een hoge mate van trapefficiëntie hebben. Maar soms gaat er simpelweg niets boven een volledig ‘strakke bak’. Vooral op goedlopende secties, vlak of omhoog, voelt trappen dan nog nét wat efficiënter. En om dat enigszins vlot te kunnen doen, zijn er remotes op de markt waarbij voor- en achtervering met één hendel gelijktijdig te bedienen zijn.

Samen met de populariteit van dropper-zadelpennen is het niet leger geworden op en rond het stuur. Sommige combinaties van hendels zijn ergonomisch ook zó discutabel, dat het nut ervan sterk in twijfel getrokken mag worden. Precies om die reden zag collega Arjan een oplossing in RockShox’ TwistLoc-remote. Een afstandsbediening met draaibaar handvat met een duimbediende ontgrendeling. Een compacte oplossing die voor hem ook nog een hoge mate van gebruiksgemak bracht. Hij was dus fan. Toen RockShox met een nieuwe versie van deze draaibare remote uitkwam én ik een nieuwe testvoorvork had te monteren in mijn crosscountry-fully zag ik mijn kans schoon die nieuwe TwistLoc eens uit te proberen.

RockShox TwistLoc versie 2: alleen nog draaien

RockShox’ nieuwste TwistLoc-remote wijkt toch wel op een aantal belangrijke punten af van z’n voorganger. Allereerst is de bediening dus anders. Bij de eerste versie, zoals collega Arjan hem testte, bestaat de bediening uit een combinatie van draaien om te locken en drukken om te unlocken. Bij versie twee draai vervalt de drukknop en hoef je alleen maar te draaien.

RockShox TwistLoc gen 2 remote – afstandsbediening voorvork achterdemper

Merk overigens op dat dit alles niets zegt over de stand van je voorvork en/of demper. Zo werkt Fox bij z’n op afstand te bedienen voorvorken en achterdempers met een omgekeerde logica dan de concurrentie. Bij Fox trek je met de bedieningskabel de ingaande dempers tégen een veer in open. Als je de kabel dus ontspant (‘unlocked’ zoals hierboven beschreven bij de RockShox TwistLoc), trekt de veer dus de ingaande demping dicht. Ze zijn daarin de enige. Ik heb om die reden al eens eerder het lockout-mechanisme ín mijn Fox Float DPS-achterdemper laten ombouwen. Gelukkig kan dat dus. Nu zorgt de veer er juist voor dat de demper altijd open staat, precies zoals dat ook gebeurd bij talloze voorvorken, waaronder RockShox SID Ultimate die ik in mijn crosscountry-fully heb zitten. Nu kan ik dus met één afstandsbediening béide veerelementen bedienen. Want ja, de RockShox TwistLoc is ook in z’n tweede generatie universeel toepasbaar. Overigens ook wanneer je zowel voor als achter Fox veerelementen hebt met hun omgekeerde ‘schakellogica’.

RockShox TwistLoc Gen 2: specificaties en prijzen

RockShox’ nieuwste TwistLoc-versie is verkrijgbaar voor € 97,00. Opvallend genoeg voert RockShox het eerste model óók nog steeds. Die is met een prijs van € 133,00 zelfs duurder dan de nieuwste versie.

Alle TwistLoc-modellen komen standaard met een kort handvat dat je direct naast het draaibare handvat monteert. Een gelijksoortig handvat met de volledige lengte voor rechts op het stuur behoort ook tot de leveromvang. Beide handvatten zet je vast met een klemring aan het uiteinde. Je kan de TwistLoc ook gebruiken in combinatie met andere handvatten, zolang die maar in te korten zijn. Merk wel op dat niet elke type handvat even goed past, de diameter en de demping van het materiaal moeten idealiter niet te veel afwijken van die van de TwistLoc zelf.

TwistLoc ‘Gen 2’: twee versies

Let op: de TwistLoc generatie 2 is er in twee versies! Eén met twee standen en een met drie standen. Die eerste is dus alleen geschikt wanneer je voorvork en eventuele achterdemper alleen volledig kunt blokeren. Sommige voorvorken (en achterdempers) hebben echter drie standen. Tussen de volledig geopende en gesloten ingaande demping is er dan óók een stand waarbij de vering minder actief is, maar niet volledig op geblokkeerd. In tegenstelling tot de eerste generatie is de nieuwste TwistLoc remote dus tevens verkrijgbaar in een uitvoering die deze drie standen aan kan. Let echter wel goed op bij het bestellen, want het staat niet overal even duidelijk aangeduid.

Website fabrikant: www.sram.com/rockshox

Groter

Naast de hiervoor benoemde bediening wijkt de nieuwe RockShox TwistLoc op nóg een cruciaal punt af van zijn voorganger. Hij is namelijk een stuk groter. Niet zo zeer het handvat zelf. Of ja, ook weer wel. Het gedeelte ónder de hand is qua diameter identiek. Maar het handvat wordt naar rechts toe een flink stuk groter in diameter. De klemring om hem op z’n plek vast te zetten op het stuur maakt dat het geheel ook breder is. Qua vorm komt de TwistLoc nu overeen met de laatste generatie GripShifters die Sram (Sram is eigenaar van RockShox, zoals je weet) nog steeds aanbiedt.

RockShox TwistLoc 2.0

Net als bij de vorige generatie, kun je bij de TwistLoc 2.0 de kabeluitvoer boven of onder je remgreep plaatsen. Dit is uiteraard afhankelijk van je voorkeuren voor kabelloop én de vorm van de remgreep waarmee je de toch TwistLoc combineert. De hoek van de kabelloop vanuit het handvat is – in tegenstelling tot bij de vorige versie – niet te verstellen.

Lastiger te combineren met dropper-remote

Die grotere diameter en bredere constructie met de klemring naast het handvat hebben twee effecten. Om maar met het nadeligste te beginnen; dankzij z’n grootte kan het een behoorlijke uitdaging zijn om deze tweede generatie van de TwistLoc remote te combineren met een remote voor een dropper-zadelpen. Zo wordt de montagepositie van de dropper-hendel naar rechts geduwd door de brede bouwgrootte van de TwistLoc. En vervolgens kan de grotere behuizing van het TwistLoc-mechanisme in de weg zitten. Enerzijds bij het überhaupt kúnnen plaatsen van een dropper-hendel, anderzijds – als de dropper-hendel wél passend te monteren is – omdat je duim óm de behuizing van de TwistLoc heen moet. Daardoor wordt het al snel een ergonomische uitdaging.

Het voornoemde is ook sterk afhankelijk van jde remgreep. Véél remgrepen zijn ‘matchmakers’ verkrijgbaar, waarmee je een dropper-remote kunt combineren met de klemband van de remgreep. Mogelijk biedt dit nog wat opties om de combinatie voor elkaar te krijgen. Zo zijn er teamrijders van het Ghost Factory Racing Team gespot met deze TwistLoc in combinatie met de Reverb AXS-bediening. Maar om nu te zeggen dat zo’n draadloze dropper een goedkope oplossing is om de TwistLoc met een dropper te combineren…?

Op mijn bike gebruik ik al enige tijd de compacte L1-hendel van DT Swiss die rond het stuur draait. Die past weliswaar náást de klemring van de TwistLoc-remote, maar zit vervolgens te ver naar rechts en dus niet binnen duimbereik. Daarbij zit het dikste deel van de TwistLoc ook nog eens in de weg om er met de duim langs te gaan. Het voordeel van deze dropper-remote is dat-ie óók werkbaar is rechts op het stuur. Zo heb ik het op mijn bike opgelost.

RockShox TwistLoc 2.0

Door de grootte van de nieuwe TwistLoc ben ik genoodzaakt de dropper-hendel naar rechts te verplaatsen op mijn stuur. De DT Swiss dropper op mijn bike is gelukkig óók te bedienen met een compact hendeltje dat rond het stuur draait en zodoende zich laat combineren mét een shifter.

Gemakkelijkere bediening

De extra grote flens van het nieuwe handvat heeft echter ook een heel groot voordeel. Ondanks dat het handvat dus qua diameter niet groter is in het deel ónder de handen, heb je dankzij die opstaande kant tóch veel meer grip op het handvat. En dat vertaalt zich óók naar een lichtere bediening. Je kunt simpelweg méér kracht zetten. De totale veerdruk in de lockout-mechanismen in m’n RockShox SID Ultimate en m’n Fox Float DPS-achterdemper is vrij hoog. Maar dankzij die grotere flens laat het geheel zich dus gemakkelijker op slot draaien dan met de vorige TwistLoc remote én de compacte Fox-duimschakelaar die ik hiervoor ook al eens gebruikte. Dikke winst, wat bij betreft!

“…dankzij die grotere flens laat het geheel zich dus gemakkelijker op slot draaien dan met de vorige TwistLoc remote én de compacte Fox-duimschakelaar die ik hiervoor ook al eens gebruikte. Dikke winst, wat bij betreft!”

Een bijkomstig effect is dat ik nu veel vaker van de lockout-functies gebruik maak dan voorheen. Niet dat mijn fully zo inefficiënt voelt op de vlakkere paden, maar als ik lekker aan het jakkeren ben past het strakke gevoel van geblokkeerde vering simpelweg beter. Merk op dat ik bewust niet in termen spreek als ‘sneller’ of ‘efficiënter’, want daarover is zonder uitvoerige metingen niet echt wat over te zeggen natuurlijk.

De grotere diameter maakt de bediening eenvoudiger, juist wanneer je twee veerelementen gekoppeld hebt en er dus relatief veel verstelkracht nodig is. Met de nieuwe TwistLoc gaat dat een stuk gemakkelijker dan met z’n voorganger. Gevolg: ik maak veel vaker gebruik van de lockout-functies van m’n voorvork en achterdemper.

Pavlovreactie of GripShift-syndroom?

Ook merk ik nog twee neveneffecten. Toegegeven, zéér persoonlijke neveneffecten, want voor ik ze benoem, is het goed te weten dat ik best lang een GripShift-devoot was. En ook al is het ruim 7 jaar geleden dat ik nog een GripShift-setup had, blijkbaar zit de draaibeweging nogal hardnekkig in mijn systeem. Want meermaals betrap ik me er op dat ik nu óók mijn rechter handvat wil draaien, wanneer ik van verzet wil wisselen… Terwijl voor het schakelen een duimschakelaar ónder het stuur hangt.

De TwistLoc zit natuurlijk op de linker kant van het stuur. Precies daar waar je vóór het 1x-tijdperk óók een GripShifter kon hebben voor een voorderailleur. En óók dat zit blijkbaar nog onuitroeibaar in mijn systeem. Want het gebeurt me meermaals dat ik tijdens het draaien aan de TwistLoc óók mijn benen iets stilhou, alsof ik anticipeer op de schakelactie van een voorderailleur… Pavlovreactie of GripShift-syndroom? Zeg ’t maar…

Conclusie

Dat niet elk nieuw product per definitie beter is dan z’n voorganger, wordt in mijn optiek toch wel deels bewezen door RockShox’ nieuwe TwistLoc-remote. De grotere behuizing van de TwistLoc 2 haalt één van de meest aantrekkelijke aspecten van de eerste versie in veel gevallen onderuit. Hij laat zich namelijk niet eenvoudig combineren met een hendel voor een dropper-zadelpen. Althans, links op het stuur. De dropper-bediening naar rechts op je stuur verplaatsen kan ook alleen als je een hendel kiest die rónd het stuur draait. Want een hendel onder het stuur, zoals veruit de meeste dropper-remotes zijn uitgevoerd, wordt al snel uitdagend.

Maar misschien maakt dit alles voor jou weinig uit. Als je niet rijdt met een dropper bijvoorbeeld. Of als je prima wegkomt met een compacte hendel rechts rond het stuur bóven je shifter. Voor mij geldt dat laatste. En met dat als context vind ik de RockShox TwistLoc juist dankzij zijn grotere diameter – meer bepaald; de grotere rubber flens op het handvat – juist een flinke verbetering ten opzichte van de vorige versie. En ik ben, net als collega Arjan dat was van de voorganger, fan van RockShox’ TwistLoc. Maar dan dus wel deze tweede generatie. De bediening van twee veerelementen op mijn bike gaat met deze nieuwe versie van de TwistLoc merkbaar gemakkelijker. En daardoor benut ik de lockout-functie dus ook vaker. Nu nog opzoek naar een therapie om van mijn GripShift-syndroom af te komen…

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Bas
Bas
1 jaar geleden

goeie review. ik herken het probleem van de ruimte. ik zie dat je magura remhendels hebt, heb je de magura 1x matchmaker (links) geprobeerd, bijv in combinatie met een bikeyoke of andere matchmaker-compatible remote? ik lees nu dat het kan met een AXS dropperhendel, maar zou prettig zijn om te weten hoe dit er met een mechanische remote uitziet.