In april introduceerde Specialized de vierde generatie Turbo Levo, die met een nieuwe motor en accu focust op meer efficiëntie, souplesse én vermogen. Dat lijken de laatste tijd steevast de uitgangspunten bij de lancering van e-bikes. Net als termen als compacter, krachtiger en veelzijdiger, overigens. Maar in het geval van de Turbo Levo 4 in de S-Works uitvoering, waarmee collega’s Arjan en Sebastiaan al even mee op pad konden rond de lancering, bleken die woorden in de praktijk ook daadwerkelijk tot positieve uitdrukking te komen. Maar het gehele pakket aan vernieuwingen met superlatieven komt ook met een stevig prijskaartje. De Turbo Levo 4 met carbon frame is er pas vanaf 10.000 euro!
Turbo Levo 4 Alloy: zelfde alles, maar dan met aluminium frame
Daar komt gelukkig verandering in nu Specialized twee Turbo Levo’s van de vierde generatie introduceert met aluminium frames. Zowel de Levo Comp Alloy en Levo Alloy maken gebruik van Specializeds eigen M5 aluminium, dat qua vormgeving, geometrie en functionaliteit (inclusief SWAT-opbergruimte) volledig overeenkomt met de carbon modellen. En ook het motor- en accusysteem – de Specialized 3.1 motor in combinatie met de 840 wattuur accu – zijn identiek. In de aluminium Turbo Levo-modellen levert de motor 101 newtonmeter aandrijfkoppel en 666 watt maximaal vermogen. Wie wil kan de 840 wattuur accu inruilen voor een compactere 600 wattuur versie en/of uitbreiden met een 280 wattuur range-extender.
Dezelfde opties dus als bij de carbon-versie. Je zit dus niet op een afgeslankte variant qua specificaties en details; alleen het framemateriaal is anders. Alleen aluminium frames wegen natuurlijk een stuk meer. Hoeveel? Dat meldt Specialized helaas niet. Maar de twee verkrijgbare modellen wegen, mede door de gekozen onderdelen, al snel zo’n 2,5 kilo méér dan de carbon versies.
De geometrie is identiek aan die van de carbon modellen met een relatief vlakke balhoofdhoek (64,5 graden) en steile zitbuishoek (77 graden), gericht op stabiliteit bij afdalen én efficiëntie bij klimmen. Dankzij de flip-chip in de liggende achtervork en een verstelbare balhoofdcup kun je bovendien het rijgedrag finetunen naar je voorkeur of terrein.
Oók is het een mullet-bike, oftewel: je hebt vooraan een 29 inch en achteraan 27.5 inch wiel. En net als de carbon-pendant is er naast de accu in het vooronder tevens een SWAT-opbergruimte. Hier kun je eenvoudig een binnenband, pompje of snacks kwijt. De kabelgeleiding is volledig intern. Verder kun je één bidonhouder kwijt en biedt het frame ruimte tot 2.6 inch banden. Tot slot vind je in de bovenbuis uiteraard ook de scherpe MasterMind-display.
Modellen
Levo Comp Alloy
De Specialized Levo Comp Alloy is de meest compleet uitgeruste van de twee. Hij komt met een Fox 38 Rhythm GRIP-voorvork met 160 millimeter veerweg en een Fox Float X Performance Elite-demper achteraan die 150 millimeter veerweg. Dat is overigens een Genie-demper: een even unieke als betrekkelijk eenvoudig uitgevoerde demperconstructie die in het laatste derde deel van de slag voor extra progressie (meer tegendruk) zorgt. Meer details over die demper lees je in ons verhaal over de carbon Turbo Levo 4.
Verder is de Levo Comp Alloy voorzien van Srams nieuwe Eagle 90 Transmission-derailleur en ketting. Qua remmen grijpt Specialized naar de stevige Sram Maven Bronze-remmen met vierzuigerklauwen. De wielen zijn Roval Traverse DH Alloy exemplaren, opgebouwd rond Bear Pawls naven. De Levo Comp Alloy weegt 25,7 kilo (framemaat S4) en is er voor 6.999 euro.

Levo Alloy
De ‘gewone’ Specialized Levo Alloy kost 5.999 euro en doet het met een iets bescheidener afmontage. De vering komt hier van Marzocchi in de vorm van een Bomber Z1 voorvork en Bomber Inline-demper. Je hebt dus eveneens vooraan 160 en achteraan 150 millimeter veerweg, waarbij die achtervering niet het Genie-concept heeft. De aandrijflijn bestaat uit Sram Eagle 70 Transmission-onderdelen. Ook de remmen komen bij Sram uit het schap en zijn DB8 Stealth-vierzuigerremmen. De Levo Alloy weegt 26,08 kilo (framemaat S4).

Bron en meer info: specialized.com