SR Allroad Core: nieuw gravelzadel van Ergon met Infinergy-schuimlaag

Infinergy-schuim is populair bij zadelmakers. Ook Ergon past dit stevige maar comfortabele schuim van BASF toe in z’n zadels. En met de nieuwe SR Allroad Core wordt nu ook de gravelbikemarkt bediend.

SR Allroad Core

Ergon-zadel voor gravel

Volgens hun persbericht is de nieuwe Ergon Allroad Core “Sportlich-definiert und komfortabel wie nie: Der einzigartige Sattel setzt mit der CORE HD-Technologie einen neuen Standard für modernes Rennradfahren auf jedem Untergrund.” Dus dan weet je het al; want ‘modern wielrennen’ doe je bijvoorkeur niét over glad asfalt, maar over slechte wegen en stoffige paden. Niet voor niets wordt het persbericht van Ergon gesierd door stylish gesoigneerde gasten op nostalgisch stalen gravelbikes.

Infinergy is fijn

Bij slechte wegen is alles dat extra comfort kan brengen mooi meegenomen. Ergon zoekt dat comfort in de toepassing van Infinergy-schuim. Het bijzondere aan dit spul van chemiereus BASF is dat het niet alleen zeer licht is, maar ook robuust. Bovendien keert het gesloten schuim na belasting razendsnel terug in z’n oorspronkelijke vorm en heeft het tegelijkertijd hele goede dempende eigenschappen. Om die reden wordt het ook toegepast in onder andere hardloopschoenen en tennisrackets. Ook onze eigen ervaring met Infinergy, in een zadel van Ergon-concurrent SQlab, was zeer positief.

SR Allroad Core

Drielaags opbouw

Ergon sandwiched de Infinergy-schuimlaag tussen de kunststof zadelschaal en het zadeldek. In tegenstelling tot SQlab minimaliseert Ergon dit zadeldek niet tot nagenoeg niets, maar maken ze dit van ‘orthopedic AirCell foam‘, dat niet alleen zeer licht zou zijn, maar ook voor een stevig gevoel zorgt. Uiteraard maken alleen Infinergy en AirCell een zadel nog niet Ergon-typisch ergonomisch; dan moet er ook nog een uitsparing in zitten. En natuurlijk zit die er. Ergon claimt dat de uitsparing (bij mannen) drukpunten op de gevoelige delen volledig tegengaat. En uiteraard komen de SR Allroad Core’s in verschillende breedtematen, passend bij de afstand tussen jouw zitbotjes.

Ergon SR Allroad Core: drie prijspunten

Ergon brengt de SR Allroad Core op drie prijspunten. De 195 gram lichte SR Allroad Core Carbon, met carbon onderstel en met carbon vezels versterkte schaal, komt op € 199,95. De SR Allroad Core Pro heeft een onderstel van TiNox, weegt 240 gram en kost € 149,95. De SR Allroad Core Comp, tot slot, komt met stalen onderstel en nylon zadelschaal. Deze uitvoering weegt 260 gram en kost € 129,95. Volgens Ergon zijn alle versies specifiek voor mannen. Over een damesuitvoering rept het persbericht niet.

Bron: www.ergonbike.com

SR Allroad Core

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments