Sram brengt cruciale firmware-update en maakt Transmission-derailleurs sneller

Sram brengt een opvallende en belangrijke firmware-update uit voor Eagle Transmission. Versie 2.53.8 belooft sneller schakelen bij multishifts en komt daarmee tegemoet aan de kritiek op het schakelsysteem, zonder concessies aan de schakelzekerheid onder belasting.
Sram Transmission Firmware update

Geen gewone bugfix, maar een fundamentele verbetering

Firmware-updates voor elektronica zijn doorgaans dagelijkse kost: een bugje hier, een stabiliteitsfix daar. Bij Srams Eagle Transmission-derailleurs gaat het nu echter om iets meer fundamenteels. Want hoewel Transmission bekendstaat om zijn schakelzekerheid onder flinke trapdruk, snel is de schakeling nooit. Zeker niet wanneer je de knop van je Pod Controller ingedrukt houdt om meerdere stappen tegelijk te schakelen. En precies dát pakt Sram nu aan met firmwareversie 2.53.8.

Wat verandert er precies?

Sram spreekt van een update in de “Cassette Mapping Multishift intervals”. Concreet: bij opeenvolgende schakeling van drie of meer stappen reageert de derailleur sneller. Dat moet het even-wachten-gevoel, vooral merkbaar wanneer je in eens heel veel lichter of zwaarder wil schakelen, flink reduceren.

De verbetering is gebaseerd op jarenlang extra testwerk na de introductie van Eagle Transmission, zo meldt Sram. Sram benadrukt echter ook dat de nauwgezette ‘kettingbegeleiding’ die zo fundamenteel is aan de T-Type-cassettes behouden blijft; de update zou dus geen concessies doen aan de schakelzekerheid onder belasting.

Wordt Eagle Transmission hiermee écht sneller?

Het antwoord is genuanceerd: ja, maar met kanttekeningen. Hoe snel een schakeling verloopt, hangt naast de derailleur ook af van de rotatiesnelheid van de cassette. De derailleur moet eerst naar de juiste positie bewegen, waarna de ketting wordt vrijgegeven in de schakelbanen die in het cassetteontwerp zijn verankert. Daaraan verandert niets. Maar de firmware is zo afgesteld dat dit proces beter aansluit op “gemiddelde” trapsnelheden en is dus duidelijk een antwoord op kritiek van consumenten die de groep op hun spierfiets hebben. Op e-bikes excelleert Eagle Transmission veruit méér en in onze optiek lijkt Eagle Transmission vooral ontwikkeld voor bikes mét trapondersteuning.

Zelf updaten

De update is per direct beschikbaar en eenvoudig via de Sram AXS-app te installeren. Sram heeft hiervoor een duidelijke handleiding online gezet. De firmware-update is geschikt voor alle Sram Eagle Transmission-derailleurs voor mountainbikes. De 13-speed XPLR-derailleurs voor gravelbikes, die in de basis dezelfde techniek voor de derailleurs en cassettes gebruiken, vallen niet onder deze update (want die waren al sneller…).

Blijft het hierbij?

Dat Sram Transmissions traagheid bij multishifts niet langer onder de mat schuift, is veelzeggend. Goed, dat deed het in feite ook al bij de introductie van de 13-speed XPLR gravelgroepen. Het systeem excelleerde al in betrouwbaarheid onder belasting, maar de toch wel lethargische reactie bij meerdere schakelingen was altijd een smet op het totaalplaatje. Deze update poetst dat mogelijk grotendeels weg. Maar omdat dit altijd een samenspel blijft met de dominante en zeer uitgesproken tandprofielen op de cassette, zal het niet zo snel zijn als de AXS-voorganger, of bijvoorbeeld Shimano’s nieuwe Wireless Di2-derailleurs. Daar staat tegenover dat een luid protesterende ketting en het gevaar op kettingbreuk door (te) lomp schakelgedrag nog altijd meer wordt vermeden dan bij andere systemen.

Overigens is de timing (…) van dit nieuws bijzonder. Afgelopen weekend reed Nino Schurter zijn laatste wereldbeker op met een nieuwe, nog niet gelanceerde versie van een Sram Transmission Eagle-derailleur. Waar de XX SL, SL en X0 Eagle Transmission-derailleur hun batterij nog achterop hebben zitten, heeft deze Blackbox-versie (een label dat Sram meegeeft aan nog in ontwikkeling zijnde producten voor profs), de architectuur van de goedkopere GX Eagle Transmission. Misschien koppelen we hier twee losstaande zaken aan elkaar, maar we vermoeden dat Sram vrij snel met meer nieuws zal komen.

Deze Blackbox-versie van een Transmission-derailleur heeft de batterijplaatsing van de de GX Eagle Transmission. Samen met de nieuwe firmware een hint dat Sram mogelijk spoedig met verbeterde Transmission-derailleurs die zo mogelijk sneller zijn?

In hoeverre daarbij dan ook de cassettes verder verfijnd zijn, is nog vooral speculeren.

Bron: sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments