Sram vergroot het bereik van de Eagle groepsets naar 520%

Grotere cassettes voor GX, X01 en XX1 Eagle

Onlangs gaf Sram de Force AXS groepset voor de racefiets en gravelbike een groter bereik.

Nu volgen de Eagle mountainbike groepsets. Die krijgen nu 20 procentpunt méér bereik, dankzij grotere cassettes en… nieuwe derailleurs.

Achterzijde cassette

Grotere cassette

Zowel de XX1, X01 en GX Eagle groepsets kunnen hun vleugels vanaf nu nóg breder spreiden, door de toevoeging van een tweede cassette-optie. Je hebt dus vanaf nu keuze bij Sram’s mountainbike-groepsets. De nieuwe cassettes zijn identiek aan de huidige, op het grootste blad na. Dat heeft namelijk 2 tandjes méér. Zodoende heb je nu 12-speed cassettes met een bereik van 10-50t (500%) en 10-52t (520%). En in het spelletje ‘wie heeft de grootste’ (krans op de cassette, dus) passeert Sram met deze stap nu dus weer Shimano.

De XX1 en X01 Eagle cassettes bestaan uit een stalen deel dat uit één stuk gefreesd is, met daarnaast een aluminium tandkrans, nu dus met 52 tanden.

GX Eagle overview

De GX Eagle maakt gebruik van 11 stalen kransen die aan elkaar verbonden zijn met pinnen. De grootste krans is eveneens van aluminium.


Benieuwd naar hoe de nieuwe 520%-groepset rijdt? We gingen de voorbije maand al op pad met de vernieuwde GX Eagle. Onze ervaringen lees je hier
.

 

Nieuwe derailleurs

“Mooi! Meer bereik, precies wat ik wilde. Ik pak die nieuwe cassette als upgrade zodra mijn huidige is versleten!” Ja uh… nee. Dát gaat niet*. Ténzij je een XX1 of X01 Eagle AXS derailleur hebt. Enigszins verscholen in de persinformatie staat namelijk dat alleen die derailleur al compatibel is met de grotere cassette. De huidige generatie Eagle derailleurs die je met een staalkabel bedient, zijn niet geschikt en krijgen dus nu óók een update.

De nieuwe GX Eagle, X01 Eagle en XX1 Eaglederailleurs hebben nu een parallellogram dat identiek is aan dat van de AXS-versie. Ook is de kooi 10 mm verkort en is het montagepunt van de derailleur verplaatst. Daardoor staat het bovenste derailleurwieltje iets verder naar voren. Tot slot is de hoofdveer versterkt. De nieuwe derailleurs zijn overigens wél ‘backwards compatible’ en werken dus ook met de 10-50t cassette.

Eagle V1 vs V2

Links de oude XX1 Eagle derailleur, rechts de nieuwe. Merk op dat de kooi rondom het onderste derailleurwieltje nu méér bescherming geeft.

Een ander detail dat niet expliciet wordt gemeld, maar wél een groot verschil maakt voor de levensduur van het onderste derailleurwieltje, is dat de kooi nu verder door naar voren loopt. Dat wieltje is nu veel beter beschermd. Bij de huidige Eagle derailleurs was nagenoeg de helft van het wieltje onbeschermd waardoor een impact van rondvliegend puin er vrij gemakkelijk een vroegtijdig einde aan kon maken. Waarvan akte (uiteraard op de eerste afdaling van mijn vakantietrip…).

* Moét je echt upgraden?

Twee tanden extra klinkt als weinig en er gaan ongetwijfeld mensen zijn die de grotere cassettes zullen proberen in combinatie met hun huidige, ‘versie 1’, Eagle-derailleur. En dat zal werken, zo vonden we zelf uit. Lees meer daarover in onze review van de vernieuwde GX Eagle groepset waar we de voorbije maand mee op pad gingen.

Maar Sram zegt daar zelf over:

“We always strive to eliminate complexity and build in backwards capability but with the new 10-52T cassette we can’t confidently recommend that the shift performance is what you would expect from SRAM shifting. For the best shift experience we offer, we recommend Eagle AXS and any of our new mechanical rear derailleurs that are purpose built to use both the 10-50T cassette and the new 10-52T variant. Things like the pulley wheel offset, cage length and body shape were all altered. So, with your V1 Eagle derailleur you will encounter a more labored, less precise shift experience. We do not recommend using your V1 Eagle mechanical with the new expanded range cassette.”

Met de introductie van de nieuwe Eagle-versies zijn ook de X-Sync II kettingbladen veranderd. De rand met tanden is geheel blank gehouden, zodat ze er niet na de eerste rit al meteen versleten uitzien, zoals bij de vorige versie het geval was.

GX Eagle carbon crank

Bij deze upgrade van het ‘Eagle Ecosystem’, zoals Sram dat noemt, komt ook een carbon crank op GX Eagle niveau. Deze optie wordt naast de aluminium crank aangeboden, zodat fietsfabrikanten de GX Eagle groepset op meerdere bikes met verschillende prijsniveau’s tot hun recht kunnen laten komen. De carbon GX Eagle crank weegt 555 gram, waarmee ‘ie 65 gram lichter is dan de aluminium versie. En met een prijs van € 290 is ‘ie redelijk scherp geprijsd.

GX Eagle Carbon crankset optie

Nieuwe kleuren

Met de lancering van deze upgrade worden ook de kleuropties verandert. GX Eagle is er in één versie, waarbij de accentkleur ‘lunar’ wordt genoemd en terugkomt op diverse componenten van de groepset. Deze understated kleur past overal bij. Méér kleurcoördinatie is mogelijk met X01 en XX1 groepen. X01 Eagle combineert mat zwart met ‘polar’ grijs, of mat zwart met polar grijs én rode accenten. De XG-1295 cassette (X01-niveau) is altijd zwart. De XX1 Eagle derailleur, shifter en cranks zijn eveneens mat zwart met grijs, maar bij de cassettes kun je nu naast de regenboog / ‘oil-slick’ kleur en goud óók kiezen voor koper. Bijpassende kettingen zijn er ook, evenals een zwarte.

Links de GX Eagle achterderailleur, die zwart combineert met de accentkleur ‘lunar’. Daarnaast de X01 Eagle (mechanisch én AXS) in het zwart-polar en de versie zwart-polar-rood. Uiterst rechts XX1 Eagle die er alleen in het zwart-grijs is (dat geldt ook voor de AXS-versie).

Specificaties en prijzen

In feite lanceert Sram ‘deels’ nieuwe groepsets. Een groot aantal onderdelen komen ‘over’ vanuit de bestaande Eagle groepsets. Navolgende overzichten geven de prijzen en specificaties van de belangrijkste onderdelen die vernieuwd zijn (qua technologie of kleur-opties). De Eagle GX carbon crank is vooralsnog niet los te koop echter. Alle ‘Eagle Versie 2’ onderdelen zijn per direct leverbaar.

Eagle GX

SRAM Eagle GX 52 specs

Eagle X01

SRAM Eagle X01 52 specs

Eagle XX1

SRAM Eagle XX1 52 specs


Benieuwd naar hoe de nieuwe 520%-groepset rijdt? We gingen de voorbije maand al op pad met de vernieuwde GX Eagle. Onze ervaringen lees je hier
.

 

Bron: www.sram.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments