Terug van weggeweest: Santa Cruz’ Heckler

De E-Bronson

Santa Cruz’ Heckler zag het levenslicht in 1996. Het werd één van hun meest iconische fietsen, van vóór het VVP-tijdperk. Hij begon als fully met 100 mm veerweg en groeide in de daaropvolgende generaties naar een freeride fully (zo heette dat toen nog…) met ruim 140 mm veerweg. De laatste werd gelanceerd in 2013 en had zelfs 150 mm veerweg. Eind 2016 verdween de Heckler van het programma.

Gedurende zijn hele carrière veranderden de veerweg én de wielmaat. Wat niet veranderde was het veersysteem. Het merk dat prat gaat op haar VPP systeem, bleef ook single pivot concepten in de markt zetten, met de Heckler als uithangbord. Tot nu toe. De Heckler is namelijk terug en heeft nu, jawel, een VVP veersysteem! Ow, en een motor rond de trapas en een batterij in de onderbuis.

De 2020-reïncarnatie van de Heckler deelt het inzetgebied met zijn voorvaderen: ruig en ruiger terrein. Vooraan vind je dan ook een voorvork met 160 mm veerweg, terwijl het achterwiel 150 mm veerweg heeft. Dat gebeurt nu dus door een VPP veersysteem, dat in de basis bekend staat als een trapefficiënt systeem. Met 150 mm veerweg kun je de nieuwe Heckler dus gewoon zien als de E-Bronson. Oók de Heckler heeft 27,5” wielen.

Trapefficiëntie is volgens sommigen minder relevant bij een e-mountainbike, maar Santa Cruz deelt die mening blijkbaar niet. De techneuten hebben flink hun best gedaan om het VPP concept met de twee links rondom de motor te kunnen plaatsen. Sterker nog; het uitgangspunt was om de Heckler net zo wendbaar te maken als de Bronson en dus de achtervork zo kort mogelijk te houden. Het bijkomende voordeel van de VPP constructie is dat de achtervork één stijf geheel is en dat ‘ie met korte links verbonden wordt met de voortraingle. Zeker met oog op het extra vermogen van de de trapondersteuning is dat een voordeel, aldus Santa Cruz.

Uit de persinformatie – De Bronson en Heckler over elkaar heengelegd:

In de ontwikkelfase van deze fiets werden daarom ook alle bekende motoren uitgeprobeerd om te zien wat het meest compacte totaalontwerp gaf. Shimano’s motor bleek het beste te combineren met de VVP links. Vervolgens hebben ze de Heckler een iets lagere anti-squat gegeven in vergelijking met de huidige Bronson. Op een e-mountainbike zit je meer terwijl je over/door ruwe secties trapt. De layout van het veersysteem zou bij de Heckler dus een actiever gedrag geven, met meer support en meer tractie in dat soort situaties.

Het frame is van carbon en in tegenstelling tot de andere carbon frames die er in een C- en lichtere CC-uitvoering zijn, is de Heckler er alleen in een CC-uitvoering. De hardware van het veersysteem is identiek aan dat van de andere VPP frames van het merk. Dat betekent afgedichte industriële kogellagers voor alle scharnierpunten met een levenslange garantie dat de lagers verkrijgbaar zullen zijn. Kabels lopen uiteraard binnendoor en de 504 Wh grote batterij is aan de onderzijde uit de onderbuis te halen.

De batterij, motor en de overige e-hardware komen dus van Shimano. Santa Cruz levert 4 versies van de Heckler; die hebben allemaal dezelfde E8000 motor en 504 Wh batter. De R en S-spec bikes hebben een E7000 display dat zwart-wit is, terwijl de X01 RSV en XX1 AXS RSV specificaties de E8000 kleuren display meekrijgen. De ‘RSV’ in de twee laatstgenoemden staat overigens voor ‘Reserve’; Santa Cruz’ eigen label carbon velgen. Opvallend genoeg monteren ze Sram aandrijfcomponenten op alle 4 de modellen. Daarbij is ook op te merken dat Santa Cruz heel bewust kiest om shifters te monteren met ‘single clicks’. Oftewel: je kan maar één krans per keer opschakelen; een bewuste keuze vanwege de hoge krachten die op de aandrijflijn staan bij een e-mountainbike.

Geometrie

Uitvoeringen en prijzen

Alle Heckler modellen hebben een gewicht tussen 21 en 22 kg. Je hebt een Heckler vanaf € 7.499. Versie met Sram AXS aandrijfcomponenten en de Reserver carbon wielen kost een niet misselijke € 13.399… Heb je dat zo liggen en wil je er direct één? Dat kan; alle vier de modellen zijn per direct leverbaar in de kleuren ‘Yellowjacket & Black’ en ‘Blackout & Copper’.

Heckler R – € 7.499: RockShox Yari RC 160 voorvork, RockShox Super Deluxe Select achterdemper, Sram NX Eagle 12 speed achterderailleur, Sram NX Eagle Eagle Single Click shifter, Shimano M8000 cranks, Sram PG1210 Eagle 11-50t casssette, Sram Guide RE schijfremmen (200 mm), Race Face aluminium cockpit, Sram naven, WTB ST i29 aluminium velgen, Maxxis Minion DHF/DHR EXO TR+ 27,5×2,6” banden, Race Face Aeffect dropperpen, Shimano E8000 motor, Shimano E7000 display, Shimano 504 Wh batterij.

Heckler S – € 8.599: Fox 36-E Float Performance 160 voorvork, RockShox Super Deluxe Select+ achterdemper, Sram GX Eagle 12 speed achterderailleur, Sram GX Eagle Eagle Single Click shifter, Shimano M8000 cranks, Sram XG1275 Eagle 11-50t casssette, Sram Code R schijfremmen (200 mm), Race Face Aeffect R stuurpen, Santa Cruz Di2 Carbon stuur, DT Swiss 370 naven, Race Face ARC HD 30 aluminium velgen, Maxxis Minion DHF/DHR EXO TR+ 27,5×2,6” banden, RockShox Reverb dropperpen, Shimano E8000 motor, Shimano E7000 display, Shimano 504 Wh batterij.

Heckler X01 RSV – € 11.199: Fox 36-E Float Performance Elite 160 voorvork, RockShox Super Deluxe Select Ultimate achterdemper, Sram X01 Eagle 12 speed achterderailleur, Sram X01 Eagle Eagle Single Click shifter, Shimano M8050 Hollowtech cranks, Sram XG1295 Eagle 11-50t casssette, Sram Code RSC schijfremmen (200 mm), Race Face Aeffect R stuurpen, Santa Cruz Di2 Carbon stuur, DT Swiss 350 naven, Santa Cruz Reserve 30 V2 carbon velgen, Maxxis Minion DHF/DHR EXO TR+ 27,5×2,6” banden, RockShox Reverb dropperpen, Shimano E8000 motor, Shimano E8000 display, Shimano 504 Wh batterij.

Heckler XX1 AXS RSV – € 13.399: Fox 36-E Float Performance Elite 160 voorvork, RockShox Super Deluxe Select Ultimate achterdemper, Sram XX1 AXS Eagle 12 speed achterderailleur, Sram XX1 AXS Eagle shifter, Shimano M8050 Hollowtech cranks, Sram XG1295 Eagle Rainbow 11-50t casssette, Sram Code RSC schijfremmen (200 mm), Industry Nine A35 stuurpen, Santa Cruz Di2 Carbon stuur, Industry Nine Hydra naven, Santa Cruz Reserve 30 V2 carbon velgen, Maxxis Minion DHF/DHR EXO TR+ 27,5×2,6” banden, RockShox Reverb dropperpen, Shimano E8000 motor, Shimano E8000 display, Shimano 504 Wh batterij.

En voor wie nog steeds denkt dat e-mountainbikes alleen nuttig zijn voor mensen die zelf niet meer kunnen trappen:

Bron: www.santacruzbicycles.com

Posted in Nieuws and tagged , , , , .

Reacties

avatar