Trail: Ritchey WCS voor langere veerwegen

Daar heb je het weer: het magische woord “enduro” in de eerste zin van het persbericht. “Enduro” is het buzzwoord voor 2013, dus kan je niet anders dan met de tijd mee. Logisch toch? Het webadres is niet voor niets ritcheylogic! En de tijd vraagt om meer. Noem het trail, noem het all-mountain – hou het vooral maar op fietsen met veel bruikbare veerweg. Juist daarvoor wordt de lang lopende WCS reeks uitgebreid met een achttal componenten in de Trail reeks. Stuk voor stuk zijn het onderdelen die verder reiken dan de welbekende prijs-gewicht-stijfheid verhouding van de welbekende WCS groep.

De Trail versie van de stuurpen is dan ook duidelijk wat anders dan het model van vanouds. Wederom 3D gesmeed zoals voorgaande stuurpennen van Ritchey, maar uitgevoerd met een bredere klemband en domweg meer materiaal is het nu een fatsoenlijk breed stuur waardig. Voor €97,- niet bepaald een budget artikel, maar met 115 gram daarentegen nog behoorlijk licht en verkrijgbaar in talloze maten van 45 tot 110 mm. Een 220 graden omklemming van het stuur moet de stijfheid ten goede komen, een hoek van 0 graden is wat meer compatibel met de hoger uitvallende voorkant bij een 130 mm of langere voorvork.

In de categorie sturen heeft Ritchey het helemaal begrepen: breder is beter, afzagen kan altijd nog! Binnen het WCS Trail kader zijn er twee vormen en twee materialen stuur verkrijgbaar. De Low Rizer (what’s in a name?) is een substantiële 740 mm breed en heeft een hoek van 9 graden. De 193 gram zware carbon composiet editie heeft 15 mm rise en doorbreekt de magische 1€/gram barrière met een adviesprijs van €195,-. Voor €82,- wordt de aluminium variant over de toonbank gesmeten: je krijgt er dan 5 mm extra rise en 83 gram bij.

Wie een diepere zit zoekt en met een riser niet uit komt (laat staan dat er een -17 graden pen gemonteerd wordt) kan terecht bij de 2X, een pseudo-flatbar. Zonder upsweep maar mèt 5 mm offset is dit model op twee manieren te monteren. Hey, waar zagen we dat eerder? Juist, het logo met ondersteboven stuur van Syntace. Wederom in composiet (710 mm / 180 gram /  €172,-) en aluminium (720 mm / 232 g / €79,-) verkrijgbaar en op alle vlakken concurrerend. Hopelijk één van de OEM keuzes voor dit jaar…

De Trail reeks sluit af met een paar zadelpennen in – verrassing! – carbon en aluminium. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat een substantieel verschil met bestaande WCS pennen niet bepaald evident is. Op één uniek detail na dan: zowel de Link Trail als Link Trail Carbon pennen zijn met een adapter om te toveren zodat er een Monolink zadel op past. Prijzen en gewichten zijn WCS- en marktconform: het 181 gram zware carbonmodel kost €250,-, het aluminium model doet €108,- en zet 235 gram op de teller voor een 400×27,2 mm pen.

Overigens zijn een aantal van de genoemde componenten in andere variaties (zoals de nog lichtere SuperLogic groep en de gunstiger geprijsde Pro reeks) ook te vinden.

Bron: www.ritcheylogic.com

EW

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments