Trek Marlin 2023: de opstapper vernieuwd met moderne geometrie

Trek noemt de Marlin z’n meest populaire fiets. Zonder verkoopgetallen te weten zijn we best genegen dat te geloven. Want aan deze serie opstap-mountainbikes met prijzen van € 524 tot € 1.329 is genoeg te vinden wat ze aantrekkelijk maakt voor een brede doelgroep. Voor 2023 heeft het aluminium hardtailframe een nieuwe geometrie gekregen en is-ie er in maar liefst acht maten.
Trek Marlin 2023 – Opstap mountainbike hardtail met aluminium frame

Opstapper met moderne geometrie

De Marlin is Treks opstap-mountainbike. Maar waar sommige merken in dit segment er bewust andere geometrie op na houden dan bij hardtails uit een hogere prijsklasse, denkt Trek daar toch anders over. Bij de nieuwste versie van de Marlin zien we getallen die niet onder doen voor courant high-end spul. Sterker, ze gaan zelfs voorbij aan sommige als ‘hedendaags modern’ betitelde hardtails uit de hogere prijsregionen. Zo is de stuurhoek van deze derde generatie van het Marlin-frame met 66,5 graden maar liefst drie graden vlakker dan die van de tweede generatie. Oók de reach is gemiddeld meer dan 20 millimeter per framemaat gegroeid. De zitbuis is om die reden dan ook met 74 graden nu iets meer rechtop gezet.

Trek Marlin 2023 – Geometrie

Acht framematen, drie wieldiameters

Trek levert de nieuwe Marlin in maar liefst acht framematen. Opvallend daarbij is dat ze daarbij drie (!) wieldiameters toepassen. Het XXS-frame krijgt 26 inch wielen. De XS en S rollen op 27.5 inch wielen. Vanaf het M- tot en met het XXL-frame is de nieuwe Marlin voorzien van 29 inch wielen. Daarmee bedient Trek met de nieuwe Marlin dus een zeer brede doelgroep. Van jeugdige fietsers die op de terugweg van school en/of in het weekend misschien wel een singletrack mee willen pakken, tot volwassenen die met een scherp budget willen mountainbiken.

Trek Marlin 2023 – Opstap mountainbike hardtail met aluminium frame

Doordachte details

Trek levert het vernieuwde Marlin-frame in 2023 als Marlin 6, 7 en 8. Bij deze modellen is standaard een geveerde voorvork gemonteerd met 100 millimeter veerweg. Het nieuwe frame is echter óók geschikt voor 120 millimeter veerweg. De liggende achtervork loopt nu achter de trapas eerst iets naar beneden. Hierdoor is er ruimte voor 2.4 inch brede banden. Om geklapper van de ketting tegen te gaan is die liggende achtervork omhult met flink wat rubber, zoals bij zijn dikkere trail-broer, de Roscoe.

De kabels lopen door het frame, waarbij ze intern door schuimrubber lopen om rammelen tegen te gaan. Verder is het frame ook geschikt voor een dropper-zadelpen, waarbij de bedieningskabel óók door het frame wordt gemonteerd. Achteraan zien we een Thru-Skew-as die 135 millimeter brede achternaaf vastzet. In dit prijssegment zijn naven met deze inbouwbreedte nog gemeengoed. Steekassen echter niet. Maar waar anderen open dropouts gebruik, slaat Trek met de Thru-Skew-as een middenweg tussen open dropouts voor 135 millimeter naven én steekas-constructies. De asuiteinden vallen binnen het frame in de dropouts voor de ondersteuning. De Thru-Skew as trekt alles door rondom gesloten dropouts samen. De hendel is vervolgens afneembaar. Dat biedt net wat meer zekerheid tegen diefstal. Tot slot is de achterbrug voorzien van montagepunten voor een standaard, een drager en spatbord. In dit prijssegment worden mountainbikes namelijk ook vaker ingezet voor algemeen gebruik.

Geleend van zijn trail-broer de Roscoe: kunststof bescherming rond de liggende achtervork om het geluid van een klapperende ketting te dempen bij het betere stuiterwerk.

Geen steekas, maar ook geen open dropouts; Trek monteert het achterwiel met de eigen ’thru-skew’-as vast tussen de dropouts. Op die dropouts vind je overigens ook montagegaten voor een…

… standaard. Mountainbikes in dit prijssegment worden namelijk ook nog al eens ingezet voor algemene fietsdoeleinden.

Ook het monteren van een bagagedrager behoort dus tot de mogelijkheden.

Kabels lopen netjes binnendoor, waarbij schuimrubber ‘liners’ er voor zorgen dat je geen last hebt van rammelende kabels.

Trek Marlin 2023: generatie 2 én 3 naast elkaar

Zoals hierboven al kort aangestipt levert Trek het vernieuwde (generatie 3) Marlin-frame alleen voor de Marlin 6, 7 en 8. De Marlin 4 en 5 behouden het oude frame en afmontage en rollen dus ongewijzigd door vanuit modeljaar 2022. Tegelijkertijd zijn de vorige generatie van de Marlin 6, 7 en 8 óók nog leverbaar, waarmee de 2023-familie van Treks instapper bestaat uit acht modellen die ook nog eens in talloze kleuren verkrijgbaar zijn. De prijzen beginnen bij € 524 voor de Marlin 4 met het tweede generatie frame en lopen door tot en met de Marlin 8 met het vernieuwde frame voor € 1.329. Laatstgenoemde komt zelfs standaard met een dropper-zadelpen. Overigens komen de Marlin 6, 7 en 8 standaard met tubeless-ready wielen én banden.

De goedkoopste Marlin met het vernieuwde frame is de Marlin 6 voor € 819. Deze is voorzien van een SR Suntour XCT 30 voorvork met 100 millimeter veerweg, Shimano Deore M4100 10-speed aandrijving, Tektro HD-M275 schijfremmen, Bontrager Kovee wielen met tubeless-ready velgen (23 millimeter binnenbreedte) en Bontrager XT3 Comp banden.

Voor € 1.029 heb je Marlin 7 met een RockShox Judy voorvork met 100 millimeter veerweg, Shimano Deore M4100 10-speed aandrijving, Shimano MT200 schijfremmen, Bontrager Kovee wielen met tubeless-ready velgen (23 millimeter binnenbreedte) en Bontrager XT3 Comp banden.

De Marlin-serie wordt aangevoerd door de Marlin 8 voor € 1.329. Op deze bike vind je een RockShox Judy Silver voorvork met 100 millimeter veerweg, Sram SX Eagle 12-speed aandrijving, Shimano MT200 schijfremmen, Bontrager Kovee wielen met tubeless-ready velgen (23 millimeter binnenbreedte), Maxxis Ardent EXO banden én een TranzX JD-YSP18 dropper-zadelpen.

Bron en meer info: trekbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments