Trek vernieuwt z’n Supercaliber voor 2024 en geeft hem méér veerweg

De Trek Supercaliber is een bijzonder beestje. Bij z’n introductie kreeg Treks crosscountry-fullsuspension ‘slechts’ 60 millimeter veerweg. Nu, vier jaar naar z’n introductie, volgt Trek de Supercaliber op met een nieuwe versie voor 2024. Deze heeft nu via een nieuwe IsoStrut-demper van RockShox 80 millimeter veerweg achteraan. Vooraan wordt dat gecombineerd met 110 millimeter veerweg. De geometrie is aangescherpt en naast het lichte SL-frame is er nu ook het nóg lichtere SLR-frame.
Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

Geen hevel tussen staande achtervork en demper, maar een demper die een structureel onderdeel vormt van frame én veerconstructie. IsoStrut was bij z’n introductie behoorlijk uniek en dat is bij de nieuwe, tweede generatie niet anders.

Toen vier jaar geleden Trek z’n Supercaliber voorstelde, verbaasde dat weinigen. Er werd namelijk al een flinke tijd tijdens wereldbekers met de Supercaliber gereden, waarbij de bovenbuis ingepakt was. Maar het feit dat de verrassingen er al min of meer af was, maakte de Trek Supercaliber niet minder opzienbarend. Want in het gat dat Trek met de als crosscountry-fullsuspension geboren Top Fuel had laten onstaan – die steeds méér veerweg kreeg – schoof Trek geen ‘klassieke’ fully met rondom 100 millimeter veerweg in het gat, maar een bike met 60 millimeter veerweg achteraan. Iets dat dus meer het midden houdt tussen een hardtail en een fullsuspension. Verrassend! En dat ook nog eens met een compleet nieuw concept voor de achtervering. De voordelen van zo’n constructie? Kort door de bocht: De directheid van een hardtail (door beperkte, relatief progressieve vering), gecombineerd met tractie, comfort en controle die een fully met méér veerweg geeft.

Trek Supercaliber 2024 – Tweede generatie met vernieuwde IsoStrut

Voor een groot merk als Trek is het best wel wat om zo’n uitgesproken fiets neer te zetten in een belangrijke markt. En wie dacht dat het bij één generatie bleef, heeft het mis. In de vier jaar dat de fiets nu op de markt is, blijkt-ie dermate succesvol dat het ook anderen aan het denken gezet heeft. En het betekent dat er ‘gewoon’ een tweede generatie komt. De Supercaliber die Trek nu voor 2024 voorstelt borduurt uiteraard voort op het basisconcept, maar er zijn toch flink wat wijzigingen. Zo heeft de nieuwe Supercaliber rondom méér veerweg; het IsoStrut-veersysteem krijgt nu een demper van RockShox in plaats van Fox en geeft nu 80 millimeter veerweg. Vooraan vind je in alle modellen voorvorken met 110 millimeter veerweg. De geometrie kreeg een update en er zijn nóg lichtere frames.

IsoStrut-vering vernieuwd en nu met 80 millimeter veerweg

Wat is IsoStrut-vering ook al weer?

De IsoStrut-vering is uiteraard het meest kenmerkende aan de Treks crosscountry-fullsuspension. In een notendop komt het er op neer dat de demper in de Supercaliber een structureel element is. De demperschacht zit namelijk aan beide uiteinden aan het frame vastgeschroefd. Vervolgens glijdt de achtervork met twee glijlagers over die demperschacht. Een pen dwars door de schacht verbindt de achtervork met het binnenwerk van de demper. En net die pin is vrij cruciaal; die geeft het geheel namelijk veel torsiestijfheid. Zodoende kan Trek veerconcept maken zónder een hendel tussen de achtervork en demper. Die hendel dient er normaal voor om dwarskrachten te isoleren; traditionele dempers kunnen daar namelijk niet tegen. Door het geheel te integreren met een specifieke demper kan Trek een lichtere constructie maken.

Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

De vorige IsoStrut werd samen met Fox ontwikkeld. Voor de 2024-Supercaliber werkt Trek samen met Rockshox, waarbij de dempertechniek van RockShox’ SidLuxe in de IsoStrut is geïntegreerd. De nieuwe IsoStrut zou ook service-vriendelijker zijn dan de vorige generatie.

Trek IsoStrut Explode Diagram

Méér veerweg en meer gevoeligheid

Bij de tweede generatie van de Supercaliber heeft Trek de veerweg van 60 naar 80 millimeter vergroot. De IsoStrut in de eerste generatie werd samen ontwikkeld met en geproduceerd door Fox. Voor de nieuwste generatie werkt Trek samen met Rockshox, waarbij het ontwerp van de demper sterk leunt op de technieken van de SidLuxe-demper. De vernieuwde IsoStrut is slechts 5 millimeter langer dan de vorige versie, maar biedt door een vergrote slaglengte méér veerweg. Trek heeft bovendien de verhouding tussen veerweg gemeten aan de achternaaf en de slag van de demper van 1,85 vergroot naar 2. Dat maakt dat het veersysteem wat soepeler aanspreekt. Concreet levert je dat méér comfort en tractie aan het begin van de veerweg dan bij de eerste generatie. Door de veercurve vervolgens iets progressiever te maken, klap je alsnog niet meteen door de hele veerweg.

Tot slot is het hoofdscharnierpunt wat hoger geplaatst. Hiermee geeft Trek het veersysteem van de 2024 Supercaliber meer anti-squat. Dit is de mate waarin kettingspanning het inveren van de achtervering tegenwerkt tijdens het trappen. Volgens Trek monteren steeds meer racers een groter kettingblad vooraan, en om dezelfde trapefficiëntie te houden als bij de vorige generatie, is méér anti-squat nodig.

De nieuwe IsoStrut-vering heeft nu 80 millimeter veerweg en spreekt nu soepeler aan.

Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

Het veersysteem van de Supercaliber maakt gebruik van de flex die mogelijk is in het carbon-framemateriaal. Er is dan ook maar één echt scharnierpunt in het systeem nodig nabij de trapas. Die is ten opzichte van de vorige generatie iets hoger gepositioneerd, voor méér anti-squat om zo meer compatibel te zijn met een groter kettingblad vooraan.

Luier, langer en lager

Nee, het is nog niet gedaan met de luier-langer-en-lager-trend. Oók de 2024 Supercaliber krijgt van Trek deze geometriekuur. Naast dat het frame nu ontworpen is rond 110 in plaats van 100 millimeter veerweg vooraan, is de balhoofdhoek anderhalve graad afgevlakt en staat deze op 67,5 graden. De reach is vergroot en dientengevolge is de zitbuis iets rechter gezet. Die staat op 74,5 graden. De achtervorklengte is van 430 millimeter naar 435 millimeter vergroot en is bij alle framematen hetzelfde.

Merk overigens op dat de Supercaliber weliswaar standaard met 110 millimeter veerweg vooraan komt, maar dat Trek het geen enkel probleem vindt als je de vork 10 millimeter méér of minder veerweg geeft. In onderstaande tabel zie je welke gevolgen dat heeft voor de geometrie.

Trek Supercaliber 2024 – Geometrie

SL en SLR-frames

Voor 2024 komt Trek met twee versies van het Supercaliber-frame. Zo is er de SL, die qua materiaal en constructiewijze overeenkomt met de vorige generatie. Ondanks de updates aan geometrie en demper weegt het nieuwe SL-frame nagenoeg hetzelfde als de vorige generatie. Daarnaast brengt Trek de Supercaliber nu ook met een SLR-frame. Dat wil zeggen; een SLR-voorframe, want zowel de SL als SLR delen dezelfde achtervork. Het SLR-voorframe drukt het gewicht afhankelijk van de framemaat met 200 tot 250 gram en komt daarmee op 1.950 gram inclusief IsoStrut. Een aanzienlijke besparing die voortkomt uit het gebruik van carbon met een hogere modulus (fijnere weefstructuur), en minder overlap van materiaal. Daarnaast komt de gewichtswinst voort uit het weglaten van interne buisjes als kabelgeleiding. Sinds de meest high-end modellen steeds vaker standaard voorzien zijn van draadloos bedienbare derailleurs (en dropper-zadelpennen) is die besparing niet eens zo heel vreemd.

De Supercaliber is er nu met een SL- én SLR-frame. Uiterlijk verschillen ze in niets. Het SL frame weegt net zoveel als de vorige generatie. Het nieuwe SLR frame weegt inclusief IsoStrut 1.950 gram, wat tot 250 gram lichter is dan het SL-frame.

Framedetails

Op de interne kabelgeleiding na, delen de SL- en SLR-frames dezelfde details. De Supercaliber heeft uiteraard een UDH-dropout, compatibel met alle gangbare derailleurs momenteel op de markt, inclusief Srams nieuwe Transmission-modellen. Nieuw is ook dat Trek de Supercaliber voorziet van een floating brake mount. Hierbij wordt de remklauw op een losse adapter bevestigd die tevens verbonden is met de steekas. Dit lijkt sterk op een uitvoering van een Sram-patent dat onlangs openbaar werd, waarin de onderdelenfirma ook de aanzet lijkt te geven naar een meer universele remklauwmontage die béter gedefinieerd de remklauw positioneert ten opzichte van de schijf op het achterwiel. Het idee: de tolerantieketen is veel korter, wat resulteert in minder gedoe bij uitlijning van remklauw en schijfrem. Bovendien zou het stijver zijn, waardoor er minder snel vibraties en dus geluid op zullen treden, aldus het patent.

Of de floating brake mount – net als de universal derailleur hanger (UDH) – ook een opmaat is naar iets fundamenteel nieuws in de nabije toekomst, laat zich slechts nog gissen. Het is ook niet erg vreemd om te zien dat Trek er al mee op pad gaat. Trek was immers de partij waarmee Sram samen het Boost-concept voor achternaven met een inbouwbreedte van 148 millimeter mee naar de markt bracht. En Trek was óók zeer bereidwillig om als eerste de UDH te omarmen op een (massa)productiefiets.

Terug naar de 2024-Supercaliber. Tussen de liggende en staande achtervork is er ruimte voor maximaal 29×2.4 inch banden. Het voorframe biedt – in alle framematen – ruimte aan twee bidons; één op de onderbuis en één op de zitbuis. Verder is het voorframe voorzien van een pressfit 30-passing voor de trapaslagers. En zonder het verdere expliciet te melden in z’n persbericht, heeft Trek de Knockblock-stuurbegrenzer bij de 2024 Supercaliber niet van de vorige generatie overgenomen.

Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

Uiteraard is de nieuwe Supercaliber voorzien van een UDH-dropout en dus compatibel met alle courante derailleurs en dus óók Srams nieuwe Transmission-derailleurs.

Uiteraard heeft Treks nieuwe Supercaliber een UDH-dropout, maar we zien óók een ander door Sram geïnspireerde constructie: de ‘floating brake mount’. Die maakt in dit geval onder meer dat de staande achtervork geen remkracht te werken krijgt, wat gunstiger is voor de flex die het veerconcept nodig heeft.

Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

Ruimte voor twee bidons op alle framematen.

Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

Geen KnockBlock-stuuruitslagbegrenzer meer. En, géén kabels door het bovenste balhoofdlager.

Trek Supercaliber 2024: Modellen en prijzen

Trek levert de nieuwe Supercaliber in 2024 in zeven uitvoeringen. Vijf daarvan komen met het lichtste SLR-frame wat begint met de SLR 9.8 XT voor 6.499€. Bovenaan de lijst staat de Supercaliber SLR 9.9 XX AXS met Srams nieuwe XX SL Eagle Transmission aandrijving en RockShox Sid SL Ultimate voorvork en lichte Kovee RSL-wielen voor 11.499€. Alle modellen met het SLR-frame komen overigens standaard met een Bontrager RSL OCVL Carbon geïntegreerde cockpit.

De Het SLR-frame zou overigens óók los leverbaar zijn, maar de prijs zien we daarvan niet terug in het persbericht.

Alle Supercaliber-modellen zijn per direct beschikbaar. Bij alle modellen heb je keuze uit meerdere kleuren.

Trek Supercaliber 2024 Specificaties en prijzen

* Opgave fabrikant, zonder vermelding van framegrootte.

Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

Het topmodel, de Supercaliber SLR 9.9 XX AXS, opvallend genoeg op de foto voorzien van Pirelli-banden, waar het Trek Factory Racing-team ook mee rijdt. Terwijl de overige bikes voorzien zijn van nieuw Bontrager-rubber…
Bontrager Sainte Anne XR banden
…de Bontrager Sainte-Anne RSL XR. Details heeft Trek hierover nog niet vrijgegeven, maar het oogt als een rap bandje met compacte noppen in het midden.

Trek Supercaliber 2024 met IsoStrut vering met 80 mm veerweg

Supercaliber SLR 9.8 XT

Supercaliber SL 9.6

Bron en meer info: trekbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments